Långt spö med låg kastvikt. Erfarenhet? Vilka tillverkare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långt spö med låg kastvikt. Erfarenhet? Vilka tillverkare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

    Jag kan bara hålla med. Nu fiskar jag inte med så långa spön men jag har ett 8-fot 12-29. Oftast har jag dock i stället haft med mig två ”billigare” spön typ 4-20 resp. 20-75. Detta har varit väldigt bra eftersom jag ofta fiskar med drag som väger 3-15g eller 25-55g. De enda dragen mellan 15 och 25 gram som jag normalt använder är 18g Utö och 20g Atom och kanske någon enstaka jigg. Dessa funkar på båda spöna.

    12-29 har, trots att det har ett nypris som ligger nästan på dubbelt så hög nivå som de andra två tillsammans, väldigt svårt att slå känslan i de två andra eftersom de är perfekt avpassade för mina betesvikter och mitt fiskesätt. Det finns dock alltid två sidor av ett mynt. Nu har jag mer och mer valt att fiska med 12-29 istället för de två andra spöna. Varför då? Jo för att mina teammedlemmar är 4, 8 och 9 år gamla. Hur många spön har jag lämpligen med mig när jag fiskar med dem? Det optimala brukar vara 0-1 spö. Det är där det supersköna lyxspöt kommer till sin rätt. Det är kul att fiska allt från 7-37g med det. Inte optimalt men helt ok. Jag fiskar mest abborre och gädda på grunt vatten. Det är kul att drilla 1hg abborrar på spöt och en gädda på 3-4kg hanterar man bra. Det är otroligt känsligt. Man känner minsta pet eller sjögräskontakt. Spöt kastar också väldigt bra, men det slår inte de andra två om jag ska kasta 5 eller 40 gram. 10-30g vinner det nog över de andra spöna på, men då är det också 5-12 tum längre.

    Anteman skrev tidigare om balansen spö rulle. Vikter är smart på de spön de finns. På mitt 8-fotsspö utan vikter tycker jag t.o.m. att det är skönare balans med en rulle på 225g än en på 200g.
    Jag har redan ett spö som är klassat 2-12 gram savage Gear 9 fot. Så jag klarar mig på så vis. Målet med 11fotaren är väl framför att skicka iväg flöten långt men även ha en fin känsla i spöet.
    Jag brukar få 2-3kilos fiskar så att köra med ett högre klassat spö kommer i min mening tappa stor del av känslan.
    Det är lite så jag tänker

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

      Jag håller med anteman, det där lyxsspöet kommer kasta vissa vikter riktigt bra men kommer troligtvis kasta dom lägre vikterna sämre en ett billigare spö avsett för dessa lägre vikter.. Ska du kasta riktigt långt med ett lyxspö måste spöet va optimerat för just dom vikterna du avser att kasta.. Enligt mina erfarenheter brukar spö prestera bäst runt dom sista (Högsta) 25% av sitt viktspann exempelvis 12-29 gram så presterar spöet bäst över 20 gr..

      Långa spö med riktigt låg kastvikt brukar bli lite svaj mast men det går att vänja sig vid med tiden..
      Mycket tänkvärt.
      Tackar ödmjukast för ditt svar.

      Kommentera


      • #43
        Hej , värst vad tråden fick fart igen. Har gjort ngn kom .tidigare
        Men hänger på. Jag har 2 W8or , 11.3 fot ett 7-30 det andra 10-40. Har 2500 rullar på. Fantastiska spön kostar en hacka men med 150 pass per år så blir det inte många kronor per kast. Va oxå inne på o tiesta sportex 11 fot , ElGe lovade o ta hem det så jag kunde testa men när det kom till kritan så hade de lovat för mycket. Inget jag skulle köpa utan känna på klingan. Va lite tveksam eftersom spöt funnits rätt länge och handtagen verkade va old school - lite tjocka.
        Hade hoppats att W10an skulle komma som 11.3 fot , då hade jag nog varit 1a väljare.
        Slutsats behöver jag ett nytt spö : nej , vill jag ha ett nytt spö:JA.
        Peter b

        Kommentera


        • #44
          Har du redan det lätta spöt så förstår jag hur du tänker.

          Med tanke på antalet kast om året med långa spön så känns det som att Peter B har imponerande mycket praktisk erfarenhet av efterfrågade spötypen.

          Kommentera


          • #45
            Intressanta inlägg från er. Du Peter B som har två 11' 4":or, hur är balansen med dina 2500:or? Vikt? Har du fixat det med bly i butten/tyngre rulle eller "krigar du på'" helt obalanserat (sic!) men med den inre frid 150 pass torde innebära? ;-)
            Senast ändrad av anteman; 2020-06-11, 18:02.

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av Klabbe86 Visa inlägg

              Jag har redan ett spö som är klassat 2-12 gram savage Gear 9 fot. Så jag klarar mig på så vis. Målet med 11fotaren är väl framför att skicka iväg flöten långt men även ha en fin känsla i spöet.
              Jag brukar få 2-3kilos fiskar så att köra med ett högre klassat spö kommer i min mening tappa stor del av känslan.
              Det är lite så jag tänker
              Om du ska kasta flöte kanske metspö kan va ett alternativ, vissa av dom kastar riktigt jäkla långt..
              Jag är inte så kunnig på dessa spö men det finns säkert folk här som kan hjälpa dig med det.

              Kommentera


              • #47
                Hej .
                Ang balansen på W8orna. 7-30 spöt är min favvo , perfekt balans , helt utan tillsatser. Har haft det i 3-4 år med Stella Fi 2500. Gick från Guideline lpxe v2 spin tyckte det var kanon . men det är stor skillnad. När jag kastar o fiskar V2an nu så känns det gammalt.
                Mellan V8orna skiljer det knappt 20g i vikt , byter jag direkt efter varandra märker jag skillnad. Ngt mer framåt i handen på 10-40g spöt men inget som stör så att jag skulle göra justeringar. Hör till saken att jag brukar använda samma kastvikt, 20g dobb - 20g dobb/drag.
                7-30 kastar perfekt ner mot 10 g , skulle däremot inte köra ngt mellan 25-30.
                10-40 Är som bäst 18- 28 men klarar mer även ngt lättare men då har jag lyxen att välja ett annat spö.
                Jag har dagar , ibland flera i rad , då jag fiskar 5-7h , vadandes efter öring. Så handleder , armbågar tar stryk ( mycke hockeygodis= voltaren) , balansen A o O viktigare än totalvikt.
                Hoppas infon ger ngt .
                Peter b

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av Klabbe86 Visa inlägg
                  Hej. Jag har varit på jakt på efter ett lite längre haspelspö från 10,5 fot till max 12 fot med kastvikter upp till max 30gram
                  Jag hade tänkt att använda spöet till att både kasta med drag men även lite enklare bombarda och mete.
                  Den enda spöserien jag har erfarenhet av är SG Parabellum men i den serien hittade jag inte det jag sökte.

                  Efter att ha gjort lite resaearch och läst runt på nätet har jag kommit fram till nedanstående spön, men det jag undrar är vad tycker ni om spöna och har ni några erfarenheter av dom? eller har ni tips på andra spön? jag vet att man ofta får vad man betalar för och det jag försöker hitta är ett ganska lätt spö med bra känsla som inte är fladdrigt under 3000kr. jag är hemskt tacksam för all hjälp och input jag kan få.

                  Berkley Lightning 11 fot 5-30gram 3 delar vikt 236g 1099kr

                  Berkely Lightning 10´6 fot 2-12gram 2 delar vikt 197g 899kr

                  Westin Dynamic Light Spin 11 fot 5-25gra, 4 delar 1599kr

                  Guideline LPXe V2 Spin 11 fot 5-25gram 4 delar vikt 255g 1954kr

                  Fenwick Wild Wing 11´6 fot 5-30gram 4 delar 1749kr

                  Fenwick Wild Wing 10´6 fot 5-25gram 4 delar 1695kr

                  Fenwick Wild Wing 10´6 fot 2-12gram 4 delar 2395kr
                  Hej Klabbe 86,

                  Köp det översta 11-fots Berkley Lightning, 5-30gram, 3 delar vikt 236g 1099kr och du blir nöjd...
                  Berkleys spön har jag själv fiskat med i massor av år och är mycket nöjd med deras spön...

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                    Hej , värst vad tråden fick fart igen. Har gjort ngn kom .tidigare
                    Men hänger på. Jag har 2 W8or , 11.3 fot ett 7-30 det andra 10-40. Har 2500 rullar på. Fantastiska spön kostar en hacka men med 150 pass per år så blir det inte många kronor per kast. Va oxå inne på o tiesta sportex 11 fot , ElGe lovade o ta hem det så jag kunde testa men när det kom till kritan så hade de lovat för mycket. Inget jag skulle köpa utan känna på klingan. Va lite tveksam eftersom spöt funnits rätt länge och handtagen verkade va old school - lite tjocka.
                    Hade hoppats att W10an skulle komma som 11.3 fot , då hade jag nog varit 1a väljare.
                    Slutsats behöver jag ett nytt spö : nej , vill jag ha ett nytt spö:JA.
                    Peter b
                    Vilket fint inlägg Peter.
                    Jag tänkte också använda mig av 2500 rulle (Shimano stradic FB)
                    Precis som för dig så hade El-Ge lovat för mycket även i mitt fall.
                    Jag hade bokat ett 11 fot Air Spin som dom skulle ta hem så jag kunde känna på det.
                    Sedan när det dröjde ut på tiden och jag återkoppla så hade dom slutat ta in Sportex.

                    Jag kände mig grymt besviken för det var precis innan en sommar med fjällvandring som spöet förhoppningsvis skulle med på, jag blev inte erbjuden någon som helst kompensation och vet inte om jag velat haft det heller, bemötandet från chefen(Ulf ka ske han hette) var bara kallt och var typen som ej ville ta ansvar.

                    Första kontaktetna med El-Ge innan jag bestämt mig för just Air Spin så pratade jag med deras Sportex expert på El-Ge för var jag inne på ett 12-13 fot spö för att använda til kastflöte men även drag. Då förklarade han varför det inte skulle bli så bra med den kombon och jag troligen skulle bli missnöjd, han lät ärlig så inget ont om honom på något vis, men det spöet passade bäst för just flöte. Så därför bestämde jag mig för Air Spin då det även står på Sportex sida att det lämpar sig väldigt bra för både levande agn och vanliga drag. Man har ju kastat med vissa spön där mask och räka flugit av hur försiktig man än varit tyvärr.

                    Jag vet att det finns hälften så dyra spön med ca 11 fots längd som säkert är jättefina, men just magkänslan säger att det skulle vara skoj att äga ett spö som väger så pass lite som Air Spin gör och förmodligen kastar några meter längre trots att det skiljer tusenlappar och inte garanterar mer fisk. Så när jag väl köper något kan jag lika gärna köpa det jag vill ha trots att jag absolut inte är någon höginkomsttagare eller köper spöet för att skryta el dylikt. Det är bara för min egen skull.

                    Angående handtaget Peter och korken på det och du nämnde att det kändes old school, Vill du förklara lite mer utförligt, kan det inte vara skönt och mindre jobbigt med ett något större korkgrepp? precis som du säger har spöet funnits ett tag (4 år). Tror du att det kan komma något märkbart bättre inom säg 1-2 år? Visst allting utvecklas men tänkte om det var något revolutionerande påväg.
                    Om jag köper ett nytt spö för en rejäl slant är ju tanken att ha det i all oändlighet ungefär.

                    Tack så hemskt mycket för ditt trevliga svar Peter

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                      Har du redan det lätta spöt så förstår jag hur du tänker.

                      Med tanke på antalet kast om året med långa spön så känns det som att Peter B har imponerande mycket praktisk erfarenhet av efterfrågade spötypen.
                      Håller med dig fullständigt.
                      Peters svar helt suveränt
                      Tack för ditt inlägg också.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 366 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X