Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Slog till på ett av den billigaste prorex serien nu. Får se om det för den ringa pengen är det mest prisvärda spöt jag testat

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Är det xr du tänkte eller AGS modellen? Båda har utan tvekan kraften för spinnerbaits. Särskilt långa bakhandtag har dom dock inte.
      Var mest inne på XR då jag har fått intrycket att det inte är så extremt stor skillnad mellan den och AGS, och att även XR ska vara ett bra spö.
      Angående bakhandtaget så vet jag inte om det är en dealbreaker, kanske kan vänja mig vid kortare. Jag vet bara att på Daiwa Megaforce vertikalspöet jag har så skulle jag gärna ha längre bakhandtag. Någon som vet hur långt bakhandtaget på 40-80g är?

      Hade tänkt köpa en lågprofilare till det, räcker en Shimano i 200 storleken eller ska man köra på en Daiwa Prorex eller Lexa i 300?

      Kommentera


      • Kan mäta mitt xr 120g tror inte det skiljer på bakhandtsget nämnvärt eller så väntar du på någon som har et här som kan mäta.
        Ang rulle så beror det väl mest på vad för beten du kommer körs med mest. Men en rulle i mindre format som garanterar klarar tungvevade spinnerbaits mm är ju tatuls eller coastal.

        Kommentera


        • En 200 kommer sitta bra från valfritt märke de tre mest omtalade kandidaterna här är som vanligt curado i, tatulan i någon av des inkarnationer eller Revo beast.

          Sedan stor skillnad? Precis som med många spön är skillnaderna kanske inte uppenbara men kolla upp lite mer om dem så tycker jag Ags spöna könns prisvärda för vad de levererar. Mot de "billigare" serierna som känns mer som deras andra Daiwa spön med ungefär samma komponenter från förgående år.

          En personlig åsikt är jag skarp ogillar att fiska spinnerbaits med så snabba spön då de har en tendens att skaka utav bara h****e då är en lite mjukar topp att föredra medans man naturligt vis behöver ha en ryggrad att smacka i när det behövs.

          /Apan
          Senast ändrad av Monkey; 2017-04-28, 19:15.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            En 200 kommer sitta bra från valfritt märke.
            Väldigt pk, men givetvis korrekt

            Kommentera


            • Pk vette fan då jag har 4 olika 200 rullar och alla är sköna på sitt sätt men jag har ännu inte klura ut vilken lågprofilare jag gillar bäst. 1a ligger ännu min 14 Conquest men då kommet den vanliga frågan är den värd 2-3 vanliga lågprofilare?

              Ps. Du vet att jag inte har problem att kasta bajs om det behövs, är ju inte Apan för inget
              Senast ändrad av Monkey; 2017-04-28, 19:20.

              Kommentera


              • Precis det jsg syftade på. Pk för att va dig

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av JAWest Visa inlägg
                  /...Är 40-80g spöna kraftiga nog att sätta kroken på ett lite större spinnerbaits ordentligt? Och då det verkar finnas några olika modeller i den viktklassen så undrar vilken ni tror skulle passa det fisket bäst? Är det nån modell som hat längre bakhandtag då?
                  Jag tycker gummin är svårare att sätta med ett lite vekare spö. Problemet med spinnerbait och "hook rate" är nog mer relaterat till att de har en eller två enkelkrokar där mycket annat har två trekrokar...

                  Jag har tagit dessutom tagit bort trailerkroken påde flesta av mina då den ofta hammar illa om betet slukas med lust... Förbättrar inte oddsen men... Rikta spöt i invevningsriktningen och svep uppåt! Bara en krok att fästa så gummimothugg e onödiga...

                  Kommentera


                  • Tackar för svaren. Blir nog ett 40-80g XR om dom får in dom på lager på Sportfiskeprylar väldigt snart, annars verkar Svartzonker Black Series Downsizer vara ett billigt alternativ, när dom nu får in det på lager. Rulle återstår att välja, det står i nuläget mellan Curado och Tatuala, men kan bli en Prorex om jag känner mig snål.

                    Kommentera


                    • Har nu fått hem det billigaste spöt i serien ett prorex 120g. Jämför jag det utan att ha fiskat med mitt xr 120g känns dom rätt så lika i utförandet. Xr är dock smidigare o känns lättare. Båda spöna är snabba, kanske att det billigare har lite långsammare aktion, men ändå snabb klinga.
                      Finish är kanon o balanserar fint med en revo toro. Ska testas i helgen!
                      Click image for larger version

Name:	IMG_20170503_181521.jpg
Views:	1
Size:	971,4 KB
ID:	1784057
                      Senast ändrad av stahre87; 2017-05-04, 09:30.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 991 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 460 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X