Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
    Nej nej 120gr klarar det! Och nya 100gr klarar 100gr dock var 40-80 i mitt tycke lite för uppskrivet så vi klassa om det till -70gr
    Är det här svar på min fråga nedan? I så fall vet jag vad jag ska ha!
    Antar att det har dragits här i tråden redan, men vad är skillnaden på årets XR från den förra modellen?

    Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg

    Är på span efter ett Prorex XR för att kasta 50-120 g men med fokus på 50-100 g. Jag har tänkt att 120 passar bättre än 150 men oroar mig när jag läser ovanstående. Onödig oro?
    Ska ner och torrvifta i butiken i morrn men tror mig inte vara kapabel att döma i detta ärende så alla tips välkomnas
    Non é pericoloso sporgersi

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg

      Är det här svar på min fråga nedan? I så fall vet jag vad jag ska ha!
      Antar att det har dragits här i tråden redan, men vad är skillnaden på årets XR från den förra modellen?

      Som ägare av ett XR -150 kan jag säga att det kastar lättare beten med bravur. I höstas var det främst två spön jag hade med mig i båten; ett AGS 40-80 och ett XR -150. AGS-spöt blev snudd på oanvänd för XR hanterade alla mina jr-beten så bra, riktigt bra allroundspö. Hade jag varit tvungen att fiska med endast ett spö (hemska tanke) så hade jag tagit xr 150.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg


        Som ägare av ett XR -150 kan jag säga att det kastar lättare beten med bravur. I höstas var det främst två spön jag hade med mig i båten; ett AGS 40-80 och ett XR -150. AGS-spöt blev snudd på oanvänd för XR hanterade alla mina jr-beten så bra, riktigt bra allroundspö. Hade jag varit tvungen att fiska med endast ett spö (hemska tanke) så hade jag tagit xr 150.
        Kan skriva under på detta. Xr150g är min all time favorit.
        Har ett ags 120g och ags80g också. Ags 120g använder jag mest vid fiske bland vegetation med Offset krok pga att spöt är så styvt och smidigt att snärta loss gräs från betet och pga blixt snabba mothugg.

        ​​​​
        ​​

        Kommentera


        • Håller också xr150 högt har även 120g som jag egentligen föredrar pga längden. Men båda är i princip lika jävla sköna.

          Tycker nästan det är synd att en ny serie som dessutom är utvidgad har kommit. För man kan ju inte fiska med 10 spön samtidigt ....

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Håller också xr150 högt har även 120g som jag egentligen föredrar pga längden. Men båda är i princip lika jävla sköna.

            Tycker nästan det är synd att en ny serie som dessutom är utvidgad har kommit. För man kan ju inte fiska med 10 spön samtidigt ....
            Stahre 87;

            Har du någonsin hört talas om trolling? Vid trolling används ofta 10 spön samtidigt....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • Vi har toppar på lager, men detta låter som ett garantiärende så hör av dig till butiken där du köpt spöt!

              QUOTE=*Nicke*;n2496607]Fick en lite tråkig premiär iår då min topp gick rakt av vid andra kastet.
              Nån som vet om det går att få tag i en topp till ett prorex ags 712?

              /Nicke
              [/QUOTE]

              Kommentera


              • På baitcaster spön är det inte ofta spöt som sätter gränsen nedåt utan oftare rullen samt vilka beten man använder så bättre den som köper spöt bildar sig en uppfattning.

                Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                Varför skriver inte Daiwa ut minsta kastvikten. På spön som kastar mer än 100 gram? Har själv ett gäng prorex spön och önskar att det fanns ett med sweet spot på ca 15 gram.

                Kommentera


                • I övrigt. Mitt tips är, de som kommer fiska med två spön väljer AGS 100gr spöt samt ex XR eller EX -150gr då har ni två olika spön som överlappar varandra precis lagom, ett snabbt för jerk, spinnare, 8” swimbaits etc, sen när ni vill ladda på med feta gummin tar ni fram 150gr påken, lite, lite långsammare som är perfekt för stora gummibeten, och passar beten så som 8”, 10” swimbaits feta tailar osv. De som har budget för ett spö, väljer något av våra 120gr varianter. AGS om man är en hårdbetesfiskare eller XR EX om man fiskar mest mjuka beten. Själv vill jag ha ett något mjukare, spö på våren då man ofta krokar dåligt, så mitt AGS 100gr kommer gå varmt!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                    I övrigt. Mitt tips är, de som kommer fiska med två spön väljer AGS 100gr spöt samt ex XR eller EX -150gr då har ni två olika spön som överlappar varandra precis lagom, ett snabbt för jerk, spinnare, 8” swimbaits etc, sen när ni vill ladda på med feta gummin tar ni fram 150gr påken, lite, lite långsammare som är perfekt för stora gummibeten, och passar beten så som 8”, 10” swimbaits feta tailar osv. De som har budget för ett spö, väljer något av våra 120gr varianter. AGS om man är en hårdbetesfiskare eller XR EX om man fiskar mest mjuka beten. Själv vill jag ha ett något mjukare, spö på våren då man ofta krokar dåligt, så mitt AGS 100gr kommer gå varmt!
                    Hej Buster;

                    Jag har fiskat med Daiwas rullar och spön i fler år än många läsare här på Fiskesnack levt. Jag gillar att fiska Gädda med 9-fots Daiwa-spön och Daiwa multirullar. . Därför frågar jag dig som Daiwa-representant om det finns några 9-fots Daiwa Prorex-spön att köpa? Upp till 8-fots har jag sett, men 9-fots Daiwa Prorex spinnspön har jag inte hittat några....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Kommentera


                    • Hej Leif
                      ja jag vet, du har verkligen varit före din tid och en sann förebild vad håller gäddfiske !
                      ja idag finns ett 9” 170gr spö i sortimentet i XR serien, och till 2020 kommer det en modell till!

                      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                      Hej Buster;

                      Jag har fiskat med Daiwas rullar och spön i fler år än många läsare här på Fiskesnack levt. Jag gillar att fiska Gädda med 9-fots Daiwa-spön och Daiwa multirullar. . Därför frågar jag dig som Daiwa-representant om det finns några 9-fots Daiwa Prorex-spön att köpa? Upp till 8-fots har jag sett, men 9-fots Daiwa Prorex spinnspön har jag inte hittat några....

                      Old Firehand
                      Leif Engström

                      http://www.trumman.com/fisketips.htm

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 848 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X