Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tjena!!

    Jag har just införskaffat mig nya Prorex XR 150g Side Kick! Jag undrar om någon här har erfarenhet av Prorex AGS 120g och kan berätta lite om det spöt!
    Är lite besviken för XR 150g känns lite svampigt när jag sätter på ett ca 90-100g drag!.
    Har hört att 120g ska klara mer än vad det står, vill gärna veta om det stämmer. Vill också veta om man lätt kan kasta drag runt 90-100g utan att man ska behöva känna att spöt ska gå av.

    Tacksam för alla svar!!

    Kommentera


    • Vad hade du för spö innan? Har aldrig läst att någon serie av Prorex 8'6" -150g skulle vara speciellt överklassat, mitt Prorex S klarar iaf 120g (inte kört tyngre än så ännu) utan att kännas svampigt.. Ett -120g spö lär knappast klara 100-120g bättre.

      Kommentera


      • Någon som vet om Daiwa tänker släppa en Classic serie även på 2021års utgåvor av XR serien?
        Hittar ingen sådan info på deras sida eller vid googlande, tänkte om någon sitter med lite hemlig info =).
        Enligt sidan verkar det bara va aktuellt för AGS serien för 2021.

        Kommentera


        • Någon som fiskar med prorex ags 14-42? Synpunkter på det?
          Har ett glapp mellan jigg/abborr å gäddspön jag är sugen på att komplettera med ett spö å just den klassningen täcker in bra , är främst lätta gösvobbler /jigg med tyngre skalle jag tänkt ha det till tyngre beten har jag grejer till
          Senast ändrad av Sundström76; 2021-07-09, 21:38.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Birdie71 Visa inlägg
            På mina Daiwa xr och ags-spön sitter ringarna perfekt!!
            Testade nya sidekick xr 150 idag i 4 minus och det var precis lika skönt som föregångaren !!!!
            Är detta samma spö som gamla Prorex XR 150g eller är det nån skillnad?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
              Någon som fiskar med prorex ags 14-42? Synpunkter på det?
              Har ett glapp mellan jigg/abborr å gäddspön jag är sugen på att komplettera med ett spö å just den klassningen täcker in bra , är främst lätta gösvobbler /gäddrag jag tänkt ha det till tyngre beten har jag grejer till
              Om jag letade i det spannet skulle jag åka in till Söders och provvifta det här, troligen enda exemplaret i Sverige:

              https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...a-casting.html

              Kommentera



              • Är detta samma spö som gamla Prorex XR 150g eller är det nån skillnad?
                Jag tror det nya xr150 'sidekick' har en bakåtlutande trigger jämfört med gamla modellen.

                Jag har xr150 classic, det med korkhandtag och det är ett jättetrevligt spö. Gillar xr i alla former både haspel och spinn.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg


                  Jag tror det nya xr150 'sidekick' har en bakåtlutande trigger jämfört med gamla modellen.

                  Jag har xr150 classic, det med korkhandtag och det är ett jättetrevligt spö. Gillar xr i alla former både haspel och spinn.

                  Ok! Tycker du att klassningen stämmer? Jag torrviftade både xr 150g ”sidekick” och ags 150g ”big rubber” i butik och tyckte nog att ags kändes mer kralligare. Är ute efter att kasta 170g bekvämt med spöt så det lutar åt ags i detta fall. Butikspersonalen fiskade själv med spöt och försäkrade att det inte skulle vara några bekymmer.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                    Om jag letade i det spannet skulle jag åka in till Söders och provvifta det här, troligen enda exemplaret i Sverige:

                    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...a-casting.html
                    var kanske otydlig men det är haspel jag ska ha spö till , har en caldia 2500 som ska skiftas mellan två spön .
                    enda multin hemma är tatula 300:an o den blir inte bra där

                    Kommentera


                    • Det finns säkert spövirituoser här på forumet som kan bryta ned klassningarna i molekyler, men jag säger att mitt xr150 inte pallar 170gr beten. Kastar westin swim på 58gr och gummin på 100gr riggade och det är bra drag i grejjerna då.... För lite tyngre beten använder jag ett eastfield ballista. Även det klassat upp till 150gr men det känns mycket kraftigare och tåligare än xr150't.

                      Jag har haft både xr och ags i lättare klassningar men föredrar xr. tycker ags är sämre känsla, så du ser hur skruvad jag är som föredrar det billigare i serien.

                      mina 0.02$

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 075 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X