Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av MFEGFT
    Efter att ha läst och hört mycket gott kring Daiwa-Prorex-produkter, och då framförallt spöna, så fick jag tummen ur på ett AGS 7'7 / 40-80g.
    Spontant känns spöt väldigt lätt och cleant överlag, men undrar lite kring sweetspot samt spöts övre/undre gräns för acceptabel kastvikt.
    Har tidigare mest erfarenhet av Daiwa rullar men var väldigt imponerad (kontra pris) över deras svarta TD-serie som fanns för något år sedan. Tror den modellen hette TD772hfb med klassning -84g. Och med det spöt i åtanke, så tänkte jag ge Ags en chans då det på pappret låg inom samma ram, dock ej prismässigt!


    För stunden i kombo med Zillion HD och Saltiga 12Braid 0.16mm.
    Nu har du redan köpt så du kan ju undersöka spöts (och ditt) sweetspot first hand! Ut å fiska vet ja!
    0,16 låter som finlir i överkant för ett 40-80g spö och Z HD men en smaksak där 0,23-0,28 smakar ökad trygghet för mig...
    Senast ändrad av anteman; 2017-11-09, 18:02.

    Lämna en kommentar:


  • Morta
    replied
    Helt annan kolfiber, annan tapering samt att excelerspöna även saknar 3dx samt x45, så utan att provat exakt de två spöna (jag har däremot provat både exceler och ags i andra klasser) så kan jag nog våga påstå att ags upplevs bra mycket kralligare och snabbare, däremot fortfarande väldigt lätt och smäckert.

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Ursprungligen postat av Forshaga Visa inlägg
    Någon som provat båda dessa spöna?
    - Daiwa Prorex AGS Baitcast 8,3 fot >180g
    - Daiwa Exceler Spinnspö 8'6'' >150g.
    Fiskar nu med Daiwa Exceler spöet men tycker det för dålig ryggrad/vekt. Är det stor skillnad eller liten skillnad på de ovan nämnda spöna. Skiljer bara 30g i kastvikt men svårt att avgöra med bara kastvikten.
    STOR skillnad ja. AGS betydligt snabbare och med toppig känsla. Grymt mycket kraft i ryggraden. Exceler en annan klass och klinga

    Lämna en kommentar:


  • Forshaga
    replied
    Någon som provat båda dessa spöna?
    - Daiwa Prorex AGS Baitcast 8,3 fot >180g
    - Daiwa Exceler Spinnspö 8'6'' >150g.
    Fiskar nu med Daiwa Exceler spöet men tycker det för dålig ryggrad/vekt. Är det stor skillnad eller liten skillnad på de ovan nämnda spöna. Skiljer bara 30g i kastvikt men svårt att avgöra med bara kastvikten.

    Lämna en kommentar:


  • Kristofer_a
    replied
    Såg på Prorex sajt att det ska komma ett haspelspö upp till 84 gram och ca 8 fot. (PXAGS802XHFSAF). Ser på pappret ut som nästan exakt vad jag letar efter (haspel med ryggrad nog för att kroka fisk med offset och/eller spinnerbaits med, dvs lite grövre krokar).

    Vet tex Buster när det kommer i butik?

    Lämna en kommentar:


  • Mr0vation
    replied
    Tjena!
    Är det någon som använt sitt prorex till annat än gäddfiske? Så som havsfiske. Är lite sugen på att dra med det till Norge om ett par veckor och använda det för kummelfiske. Blandat jiggande och mete med hel sill på 60-100meters djup. Har ett HVF 150 gram.
    Senast ändrad av Mr0vation; 2017-10-26, 08:26.

    Lämna en kommentar:


  • RUSTY HOOK
    replied
    Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
    Fick hem mitt Ags 120g igår. Rullfästet är vansinnigt skönt som Buster nämner. Finish och balans känns bra. Återkommer med rapport efter helgen kanske.
    God kväll, orkar du mäta hur långt det är längst fram på greppet innan trigger till ändbutt/ mvh

    Lämna en kommentar:


  • Utter
    replied
    Någon som har klämt på både Gumbait och AGS 120g? Ska så småningom ta mig till butiken, men är tacksam för andras subjektiva intryck. Det är i nuläge de två som jag har på radarn.
    /M

    Lämna en kommentar:


  • Jonez
    replied
    Ags 120 g är det skönaste gäddspö jag fiskat med. Enormt starkt och stabilt trots 160g vikt. Jag parar ihop med en Tatula 200 HD och vilken kastkanon jag skapat. Jag känner minsta stöt på betet och känner paddel på shaden på ett helt annats sätt än exempelvis xr 40-80. Kastar mina längsta kast någonsin med Dexter Jerk 100g och öser söderswimmer och Gator gum riktigt bra!
    Ska jag kasta tyngre kör jag med xr150g som är nästan lika skönt.

    Lämna en kommentar:


  • Jonez
    replied
    Fick hem mitt Ags 120g igår. Rullfästet är vansinnigt skönt som Buster nämner. Finish och balans känns bra. Återkommer med rapport efter helgen kanske.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 305 svar
262 931 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 455 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 757 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 144 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 323 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X