Val av Multirulle/Spö - Spinnare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av Multirulle/Spö - Spinnare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
    De nya tatula spöna är 2-delade
    Då är ju ett sånt ännu bättre!
    De ska palla (iaf mitt) 3-30gr, troligen på grund av glasfibertoppen.

    Det är ett mycket trevligt spö som såldes ut under hösten. Kommer det nya tvådelade så är det ju hur bra som helst!

    När kommer de in i butik tro?
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #12
      Tack för tipset joens!
      Har pluggat på lite mer och det lutar åt en daiwa-rulle.
      Är ju sjukt nöjd med min haspel från dom.

      Däremot är Shimano något jag lovat att jag inte kommer att köpa igen då jag varit på tok för missnöjd med mina köp från dom.
      Sen är jag lite sådär med att beställa från aliexpress, då ger jag mig nog ut på begagnatmarknaden istället och hittar en reko säljare

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Marracus Visa inlägg
        Däremot är Shimano något jag lovat att jag inte kommer att köpa igen då jag varit på tok för missnöjd med mina köp från dom.
        Sen är jag lite sådär med att beställa från aliexpress, då ger jag mig nog ut på begagnatmarknaden istället och hittar en reko säljare
        Nu är jag också en ivrig förespråkare av Daiwa, och har varit så i många år, men jag tycker det är lite synd att du blivit bortskrämd från Shimano.
        Det är ju ett märke som har producerat en uppsjö fantastiska multirullar för medellätt fiske.
        Själv har jag kikat en hel del på Curado 70/71 som jag tror (utan att ha provat den än) är en absolut strålande rulle för fiske från en hyfsad bit under 10 upp till över 30 gram, möjligen sämre än Daiwan till riktigt lätta beten.
        Å andra sidan är en importerad CT enormt prisvärd och välfungerande men det är alltid intressant att jämföra olika märken, även om man kanske har sämre erfarenheter av något av dessa sedan tidigare.

        (Själv har jag haft hemma många sparsamt använda men ändå defekta rullar från både ABU, Daiwa och Shimano och har ibland fått kämpa för att hålla ett öppet sinne inför vissa märken och modeller.)

        Kommentera


        • #14
          Shimano går helt bort.... jag hade även lovat mig det innan senaste shimanorullen jag bytte till mig för imprincip ingenting. En stradic ci4+ 4000. Och jag kände verkligen ingen lycka och det var en pina att fiska med den....
          så jag tänker inte chansa en gång till...

          Det jag faktiskt sitter å kollar på nu är daiwa Steez sv tw.
          Är det någon som testat den och skulle den funka? Jag vill ju ändå kunna komma ut en bit oönskat vill... vilket knappast går med min Abu. Eller är denna med för lite tyngre fiske?


          Tacksam för alla som svarat!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Marracus Visa inlägg
            Shimano går helt bort.... jag hade även lovat mig det innan senaste shimanorullen jag bytte till mig för imprincip ingenting. En stradic ci4+ 4000. Och jag kände verkligen ingen lycka och det var en pina att fiska med den....
            så jag tänker inte chansa en gång till...

            Det jag faktiskt sitter å kollar på nu är daiwa Steez sv tw.
            Är det någon som testat den och skulle den funka? Jag vill ju ändå kunna komma ut en bit oönskat vill... vilket knappast går med min Abu. Eller är denna med för lite tyngre fiske?


            Tacksam för alla som svarat!
            SV är ju som det är..... grymt!
            Min T3 SV pallade låga vikter utan problem. Steez borde vara lika bra.

            Men det finns ju rullar gjorda för lätta så som SS SV Alphas osv.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Marracus Visa inlägg
              Det jag faktiskt sitter å kollar på nu är daiwa Steez sv tw.
              Är det någon som testat den och skulle den funka? Jag vill ju ändå kunna komma ut en bit oönskat vill... vilket knappast går med min Abu. Eller är denna med för lite tyngre fiske?
              En Steez är naturligtvis en fantastisk rulle på många sätt. Gjord för lättare fiske och borde hantera riktigt lätta beten med rätt spö, lina och teknik. Har inte testat någon Steez ur nyaste generationen men de äldre är riktigt vassa.

              Som joens skriver finns det dock en uppsjö smårullar som gör jobbet strålande utan att ha Steezens prislapp.
              Tittar du på nytt och vill kasta lätt utan att göra av med allt för stora summor är Daiwa Alphas AIR ingen dum idé, Alphas SV om du vill ha lite mer lina och kasta lite tyngre.
              Annars finns en nära nog oändlig begagnatmarknad av små rullar som hanterar 5-10-15 gram extremt bra utan att kosta mycket mer än en tusenlapp (betydligt dyrare alternativ finns självfallet också)..
              Äldre Steez, Alphas, Pixy, Presso, Millionaire 103 (av olika versioner), diverse TD-Z med flera, med flera.

              Kommentera


              • #17
                Tja på er =)

                Lånar tråden lite om det är ok. Ja e ny här men fiskat sen barnsben. Är på jakt efter ett UL set me spö o rulle, men vad ska man ha egentligen? Ja e svag för korkspön o vill helst ha i samma serie me flätlina då givetvis.. Va rekomenderar ni för längd på spöt o kastvikt? Vet att mycke e individuellt, men tänker att ni har nog mer koll än mig. Är det för klent o köra 2-10g? Tänker mest köra lätta spinnare o kanske lite mindre skeddrag o vill gärna komma ut en liten bit iallafall o siktar väl mest på aborre o mindre ädelfisk..

                Simma lungt

                Kommentera


                • #18
                  Länge sen jag körde UL inspirerat med 2-10g men Streetstick 7'1" 2-10g verkar några nöjda med och sen en stl 2000, kanske en 2500 rulle på det.

                  Tips att kolla UL-/streetfishing-trådar här på FS och flytta/ställa ny fråga då ämnesrubriken i denna tråd är "multirulle/spö..." vilket torde ge få haspelförslag.
                  Senast ändrad av anteman; 2020-07-28, 19:34.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Länge sen jag körde UL inspirerat med 2-10g men Streetstick verkar några nöjda med och sen en stl 2000, kanske en 2500 rulle på det.

                    Tips att kolla UL-/streetfishing-trådar här på FS och flytta/ställa ny fråga då ämnesrubriken i denna tråd är "multirulle/spö..." vilket torde ge få haspelförslag.
                    Tja. Jo det har du rätt i. Westin har fina grejer. Ska kolla upp det.. Mången tack =)

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Marracus Visa inlägg
                      Hallå gänget!

                      Som rubriken lyder är jag på jakt efter en ny kombo att kasta lite lättare drag säg upp till 15-20, men lär väll bli runt 7-10g som mest.
                      har ett haspelset med en daiwa exist 1025 som jag har ett UL komboset med men är ute efter att testa mig på lågprofil.
                      finns det något vettigt set ni skulle rekomendera?
                      Jag har ju en Abu revo toro nacl 51 som jag kör till gäddfiske, dock har jag för mig att jag fick med 2 st spoolar när jag köpte rullen för några år sen, skulle det vara ett alternativ att köra denna rulle eller är den inte gjord för lättare drag? ska sägas att jag kanske har använt denna rulle i säg 2h fiske under åren jag haft den då jag inte var allt för förtjust i allt trassel... tills jag lärde mig att man kan ställa in den för olika vikter

                      Skulle ni säga att jag ska köra på denna rulle och den andra spolen som ligger någonstanns och bara välja ett spö? eller ska jag leta ett helt nytt set. vad rekomenderas i dagsläget för lättare drag och multirulle?

                      Hittat ett par trådar på forumet men dom har ett antal år på nacken och jag antar att saker har förändrats.

                      det kommer väll inte bli allt för mycket fiske från båt utan mest ifrån land.
                      Vad jag ser här så lägger man för mycket fokus på rullar som är kapabla att hantera lätta drag (5-7g) men väldigt få som inser inte hur viktigt är att först och främst är själva spöt som är avgörande för hantering av drag för nämnda vikter.Så mitt tips är 1) ett spö som är byggt just för 5-7g kanske lite över( finns inte i Sverige)
                      2)en rulle (vilket som helst märke) som går att uppdatera med lättare spole från Alliexpres.
                      Poengterar igen spöet är viktigast !!!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 374 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 076 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X