Svartzonker Black Series. Vilka spön!! och vilket pris!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svartzonker Black Series. Vilka spön!! och vilket pris!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
    Jag har nu provkastat ett SZ B&P 6-22g.
    Jag anser att det inte är underklassat utan felklassat.

    Det finns iofs ingen "definition" på hur ett spö ska bete sig för att få ingå i "klassningen". Dvs, hur pass bra eller dåligt det får anses kännas eller upplevas eller fungera för anses rymmas "inom" klassningen. Man kan faktiskt "kasta iväg" ett drag som väger 7g (har ej testat 6g) med B&S 6-22g, men att påstå att det är gjort för det är att luras.

    Spöt kan kasta betydligt tyngre än 22g.

    - Spöt är felklassat. (Inte underklassat.)

    Jag har provkastat ett "lånespö". Om jag hade köpt spöt i tron att det kunde hantera angivna vikter hade jag lämnat tillbaka spöt och hävdat att produkten inte lever upp till påstådd specifikation. Konsument ska inte behöva acceptera sådan felaktig angivelse.

    Spöt må vara billigt och ballt. Men felklassat.
    Visst man kan kasta 7g med spöt, men det är inte gjort för det,du kan även kasta ett 7g med ett 40-100g spö så då kan man ju klassa spöt 7-100g eftersom det inte finns nån defenition inom klassning.
    Har dock bara gått ner till 10g och redan där var det som att veva med ett kvastskaft.
    Så spöt är underklassat då båda parametrarna ljuger.

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Så länge det går att kasta ner till runt 6g spelar väl det ingen roll vart den övre gränsen är
      Det går inte att kasta så lågt med spöt. Jag har haspelspöt. Var ute igår på våran årliga Regnbågsdag (där jag fick nytt PB 2660g)
      Jag kastade lite med drag på morgonen men kom inte långt med min 12g Sölvekroken och spinnare på 10g var bara att lägga ner. Så jag jag tänkte att jag riggar om och provar det till bottenmete
      Jag hängde på ett 30g päronsänke på huvudlinan och riggade resten. Kastade ut och trodde Aldrig det skulle landa.... Grejen är detta, spötoppen rör sig knappt fast att det hängde 30g på linan. Spöt var mycket stelt att kasta med och efter mina tester igår så skulle jah nog klassat detta spö till 20-50g.
      Jag kollade polarens Shimano spö som hade samma klassning. Man såg vartenda pet på spöt och hans spötopp gungade lite med en 10g päronsänke kontra mitt med 30g som knappt rörde sig.

      Jag tycker spöt är skönt att drilla fisk med. Men som några sagt. Totalt Felklassat om jag inte fått ett måndags EX.
      Bara avvakta och se om spöserien blir återkallad men har svårt att tro det

      By the way. Fick hem 8kg färdigrensad fisk till frysen
      En lyckad dag vid sjön då jag hade med mig andra spön oxå
      Classe
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #73
        Ursprungligen postat av anton_95 Visa inlägg
        Visst man kan kasta 7g med spöt, men det är inte gjort för det,du kan även kasta ett 7g med ett 40-100g spö så då kan man ju klassa spöt 7-100g eftersom det inte finns nån defenition inom klassning.
        Har dock bara gått ner till 10g och redan där var det som att veva med ett kvastskaft.
        Så spöt är underklassat då båda parametrarna ljuger.
        Tror vi menar samma om dess klassning och hur spöt "förhåller sig" till påstådd klassning (6-22g).

        Vad jag menar är att *Underklassning* kan upplevas "positivt", det kastar ju "t.o.m. tyngre beten än angivet".
        Menar att *Felklassning* är "negativt", det klarar ju inte att kasta de lättare beten som anges. Eller "ligger i fel angivet spann av kastvikt". Sweetspot verkar ligga t.o.m lite över angiven klassning 22g (har dock inte testkastat så mycket, så ej helt säker).

        Så för mig är spöt Felklassat och inte Underklassat.
        Men det är bara min tolkning av orden.

        Kommentera


        • #74
          Vet inte om det är fler än jag som tycker att dagens lätta spön ofta är "felklassade". Upplever att tillverkarna har gått åt det styvare hållet numera. Har ett äldre UL spö som är som ett vasstrå, vingligt och mjukt jämfört med mna mer moderna spön. Jag har bl.a. två Veracity. Ett 2-8 gr samt ett 10-35 gr. Tror jag det är. Bägge klarar lätt av betydligt tyngre beten och resp topp rör sig knappast alls med beten vid de nedre gränserna. 2-8:an var faktiskt ett felköp. Avsåg ett spö med ca 5-25 gr. Tänkte först lämna tillbaka det men upptäckte att det fungerar ypperligt inom mitt valda spann. Samma sak med mitt St Croix, klassat ung 8-28 gr. Inga större problem att slänga McRubber Jr med det. Inte optimalt med det fungerar. Väger väl in på dryga 50 gr. Tog faktiskt min toppgädda på just detta spö och en McRubber Jr. 15.2 kg vägde gäddan. Så vad säger ni? Är jag ensam om dessa erfarenheter eller har fler noterat samma sak? Nu har jag inte testat så hemskt många lättare spön men de jag har testat är ung likvärdiga.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #75
            Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Vet inte om det är fler än jag som tycker att dagens lätta spön ofta är "felklassade". Upplever att tillverkarna har gått åt det styvare hållet numera. Har ett äldre UL spö som är som ett vasstrå, vingligt och mjukt jämfört med mna mer moderna spön. Jag har bl.a. två Veracity. Ett 2-8 gr samt ett 10-35 gr. Tror jag det är. Bägge klarar lätt av betydligt tyngre beten och resp topp rör sig knappast alls med beten vid de nedre gränserna. 2-8:an var faktiskt ett felköp. Avsåg ett spö med ca 5-25 gr. Tänkte först lämna tillbaka det men upptäckte att det fungerar ypperligt inom mitt valda spann. Samma sak med mitt St Croix, klassat ung 8-28 gr. Inga större problem att slänga McRubber Jr med det. Inte optimalt med det fungerar. Väger väl in på dryga 50 gr. Tog faktiskt min toppgädda på just detta spö och en McRubber Jr. 15.2 kg vägde gäddan. Så vad säger ni? Är jag ensam om dessa erfarenheter eller har fler noterat samma sak? Nu har jag inte testat så hemskt många lättare spön men de jag har testat är ung likvärdiga.
            Håller med, har samma erfarenhet.

            Äldre spön ligger oftare inom klassning, dvs känns ung. lika bra/fel i undre som övre gräns. Generellt.
            Dock, vilket kan förvilla. Jag tycker väl att med teknisk utveckling och vad marknaden säljer, så går vi mot mer pinniga, stela och/eller toppiga spön. Så jämförelsen skulle ev. kunna vara "mjuka spön" vs "hårda spön" likväl som "äldre spön" vs "nya spön". Möjligen.

            Samtidigt tror jag ju att det ligger i leverantörernas intresse att "gå upp" lite i styvhet/klassning (utan att ange det med siffror) för att på så sätt erhålla ett spö som kastar längre (med tyngre beten). Dvs, tillhandahålla ett spö med påtryckt klassning X-Yg som kastar längre än konkurrenternas.

            Och detta sker nog stegvis/smygvis. Just nu ser vi ett spö som vi kanske anser har passerat "smyggränsen" och gjort det uppenbart.

            Men visst spelar kastlängd stor roll ...

            Själv gillar jag spö med "känsla" vilket är extremt svårt att klä i ord och än svårare att klä i mätbara storheter.

            Tillägg: Grattis till gäddan förresten!
            Senast ändrad av jonasby; 2017-04-23, 11:07.

            Kommentera


            • #76
              Haha. Tack.

              Faktum är att jag gillar känslan i alla mina tre "lättviktare" bättre än den som mitt gamla sladdriga UL spö ger. Både vid drillning och kast. Ja kanske inte med en 200 gr borrre men när de klättrar uppåt kilot så föredrar jag mina moderna spön alla gånger. Mitt gamla UL spö klarade av beten på 2-10 gr max. Sedan svampade det ihop totalt i bakkastet. Det nya som är klassat 2-8 gr fungerar med vid den undre gränsen men blir roligt först vid 5 gr och uppåt 20-25 gr. Det andra Veracityspöt klassat till 10-35 fungerar finfint inom spannet men är så pass styvt att toppen knappast rör sig vid den undre gränsen. Konstigt nog så klarar detta spö inte en McRubber Jr vilket mitt StCroix spö klassat 8-28 gr gör.

              Spö blir bara svårare och svårare att förstå sig på :-). Det enda som fungerar är att testa själv och se om man gillar känslan.
              Senast ändrad av Mankan G; 2017-04-23, 17:58.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #77
                Det finns även kanske en annan anledning att tillverkarna medvetet klassar sina spön fel. Om ett spö klassat 6-22g egentligen är ett 20-50g. Finns inte många som kastar av de spöna. Blir få reklamationer. Effekten spara pengar.

                Kommentera


                • #78
                  6-22g egentligen är ett 20-50g.
                  Kanske ett billigt sätt att göra spö styvare och modernare, fusk med siffror kan inte kosta många öre

                  Kommentera


                  • #79
                    Jag blir mer och mer positivt överraskad över de SZ BS spön jag har köpt. En sak som förvånar mig varje gång är hur otroligt långt man kastar. Det är fler än en gång jag fått knata runt en mindre vik för att plocka ner ett bete från ett träd, en bro eller bara från sidan för att jag helt enkelt kastat för långt. Använder tidigare samma rullar, linor och beten men bara bytt spöna. Från SG MPP 160 gr, ABU Veritas 40-100 gr och en 6 fots jerkpinne från ABU. Dess är utbytta mot SZ BS och alla tre totalt utklassat mina gamla spön om det är kastlängd som gäller. Även känslan är bättre, undantaget Veritas som kändes ung lika skönt.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #80
                      Om shimano tranx och daiwas nya prorex serier blivit höjd till skyarna så är det inget mot vad mankan g har höjt dessa spön. Måste köpa ett för att se själv nu!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 963 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 457 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X