Svartzonker Black Series. Vilka spön!! och vilket pris!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svartzonker Black Series. Vilka spön!! och vilket pris!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • [QUOTE=Mankan G;n194922]Hej på er.

    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Hej på er. (2017-02-01, 16:03)

    Jag har precis köpt 2,5 st Black Series spön från Svartzonker. 2,5 st för det sista har inte levererats ännu :-)

    Köpte:
    Svartzonker Black Series 7´2" 40-150g Casting (McTail & Glides)
    Svartzonker Black Series 8´3" 40-150g Casting (McRubber & Tails)
    samt Downsizer 30-90 (som inte har levererats ännu)

    Kan varmt rekommendera dessa. Snygga (en smaksak men jag gillar verkligen det rena utseendet) Lite "The Stig" över dem.
    Kastar som en dröm och är ursköna att hålla i.

    Jag har provat ett uppsjö olika jerkspön utan att hitta rätt tidigare. Med "McTail & Glides" ramlade allt på plats. Skickar iväg Buster Jerk och McTails till horisonten samtidigt som spöt gör det väldigt enkelt att styra betets gång i vattnet. Kalasfint spö

    "McRubber & Tails" ersätter mina tidigare gummispön, ABU Veritas 40-100 gr samt SG MPP 8" -160 gr. Kastar längre och skönare att använda. Veritas har varit lite klent för de riktigt stora gummibetena jag använder. Tex Mcrubber med bly eller Mcrubber Shad 27 cm. SG MPP har varit lite för okänsligt och mest liknat en vek telefonstolpe. En vek sådan, "McRubber & Tails är något helt annat. Urskönt!!

    Till detta kommer en prislapp som är väldigt human. Känns otroligt prisvärda.


    Jag har precis köpt 2,5 st Black Series spön från Svartzonker. 2,5 st för det sista har inte levererats ännu :-)

    Vilka spön!!
    ------------------------------------------------------

    Hej Mankan G.;

    Du som kan och vet mycket om spön...hur står sig Svartzonker spön kvalitetsmässigt mot Sportex Carbon Kevlar..https://www.sportex.de/en/ ...
    eller Shakespeare Ugly Stik spön..http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm ...??

    ´Själv gillar jag och har jag fiskat med Sportex Carbon Kevlar spön sedan mitten av 1990-talet och Shakesperare spön sedan 1960-talet ....


    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-10, 14:56.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
      Någon som har kunnat testa sitt 9 fot reefhunter spö,??
      Tänkte hur tungt man kan köra med det,? Törs man kasta 190-200 gr
      Skall testa till helgen, men har nog bara drag upp till 150g :-) kan iofs hänga på lite päronsänke :-) återkommer
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Mankan G.;

        Du som kan och vet mycket om spön...hur står sig Svartzonker spön kvalitetsmässigt mot Sportex Carbon Kevlar..https://www.sportex.de/en/ ...
        eller Shakespeare Ugly Stik spön..http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm ...??

        ´Själv gillar jag och har jag fiskat med Sportex Carbon Kevlar spön sedan mitten av 1990-talet och Shakesperare spön sedan 1960-talet ....


        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Tror det är svårt att jämföra ett billigt spö a' 600-900kr, mot ett Sportex som ligger aningen över 2000kr.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg

          Tror det är svårt att jämföra ett billigt spö a' 600-900kr, mot ett Sportex som ligger aningen över 2000kr.
          Det handlar i slutändan enbart om tycke och smak... skulle kvalitén vara så mycket sämre på ett billigare spö kan man ju handla två nya i så fall. Skiljer kastlängden några meter är det nog inte hela världen.

          Kommentera


          • Har man förstått det rätt på vad som nämns i tråden så är dessa spön rätt underklassade gällande betesvikterna. Tar man ex 30-90, hur pass "vifta med påk" känsla blir det om man hänger på ett 30g bete och ska skicka iväg det. Börjar spöt ladda ens eller blir det mer som ett stumt viftande?

            Funderar lite på att kanske hugga ett gäddspö även om gädda inte primärt roar mig massvis, men dom är ju väldigt billiga i inköp och dem flesta verkar gilla dom.

            Kommentera


            • nån i 08 som vill hämta ett sprillans downsizer , aldrig använt, tags och plast kvar på, för 400 spänn?

              Kommentera


              • De BS spön jag har tagit upp i de denna tråd anser jag nog ha hyffsat rätt klassning. Downsizer 30-90 ligger helt rätt. Även de andra två som tråden startade med. Dock tål gliderspöt inte riktigt beten på 150 gr trots att det är märkt -150 gr. Snarare aningens överklassat en aning

                Avseende frågan om jämförelsen med andra spön så har jag inte testat just det spö som togs upp. Däremot tycker jag att det generellt sett tittas för mycket på prislappen. Dvs bara för att ett spö är dyrt så måste det vara bättre. Placebo har en stor påverkan. Jag är 100 % övertygad om att majoriteten skulle tycka helt annorlunda om många spön om de var omärkta och utan prislapp.

                Jag har eller har haft väldigt många spön som jag har testat för att hitta de jag gillar. Från SZ BS till spön som kostar 6-7 ggr så mycket. Vi kan säga så här, jag har kvar mina 3 BS. Och ett gäng andra från alla prisklasser. Jag har behållit mina prisvärda BS för att de är bra. Inte för att de är billiga. Jag har lämnat tillbaks snordyra spön för att jag inte gillade dem.
                Senast ändrad av Mankan G; 2020-03-14, 20:16.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • Nu vill jag inte svära i kyrkan men köpte precis ett billigt och lätt (200g) Prorex S 8'6"' -150g för en dryg 500 hundring... lätt, snyggt och inte alltför modernt toppigt, det böjer sig även nertill!... Can't wait to try it!

                  har ett liknande trevlig Westins 8'6" som tyvärr inte får plats i mina små men fina spöhållare från Folbe... "pinnen" är f.ö. klockren på en låg reling...

                  Click image for larger version

Name:	nedladdning.jpeg
Views:	1659
Size:	6,4 KB
ID:	2539549

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                    Skall testa till helgen, men har nog bara drag upp till 150g :-) kan iofs hänga på lite päronsänke :-) återkommer
                    Classe kom du ut något o testa i helgen,?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg

                      Classe kom du ut något o testa i helgen,?
                      Nej, vädret och lite annat kom ivägen :-(
                      Men hängde på ca 170g och dingla lite med spöt :-) haha
                      Kändes som att den skulle klara det varje fall och kanske lite till. Men skall se om jag kan cykla ner någon kväll i veckan och kasta lite :-)
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 392 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 672 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 085 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X