Haspelspö eller spinnspö? Med beten från 50-130g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö eller spinnspö? Med beten från 50-130g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelspö eller spinnspö? Med beten från 50-130g

Jag vet att spinnspön har mindre ringar och att de är över spöt och inte under. Jag vet att man har haspelrulle till haspel osv. Jag vet att det gör ont i fingret men man kan ju ha fingertoppskydd så jag fattar inte värför alla gnäller på det? Jag vet att man kan kontrollera längd med multi men kan man inte stanna linan på haspel på sidan? Vilken rulle kastar längst? Vad är skillnaden på de två olika typerna av multirulle?

Annat som skiljer spöna och rullarna?

En stor fördel med multirulle kontra haspelrulle är hur linan åker genom luften vid kast. Med en haspelrulle så snurrar ju linan av och det blir som en lång korkskruv i luften. Detta gör att beten med flera krokar som t.ex wobblers hakar upp sig på linan. Med en multirulle så är linan mer i en rak linje och det är väldigt sällan som ett bete hänger upp sig på linan.

Sen tycker jag även att man får en överlägsen känsla och direktkontakt med en multirulle jämfört med haspel.

Vidare så tycker jag att en multirulle passar bättre till grövre linor.

Haspelrulle tycker jag är utmärkt till lättare beten. De kastar även mycket bra även i motvind.

Detta är lite av vad jag tycker i alla fall.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Multi till tyngre beten!
      Du kommer klippa fingrarna efter en dag med tungbeten och flätlina å haspel.

Nä tänk om och tänk multi så är problemet löst

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
        Multi till tyngre beten!
        Du kommer klippa fingrarna efter en dag med tungbeten och flätlina å haspel.

Nä tänk om och tänk multi så är problemet löst
        Så du har inte läst vad jag skrivit?

Kommentera

Vilka "2" modeller av multi menar du? Finns fler än så. Men antar att du menar lågprofil vs rundgavlad multirulle.
          Dom ligger olika i handen. Har olika bromssystem, men det skiljer även mellan modeller o fabrikat.

Jag föredrar multi för tyngre beten, för att det är skönare att kasta tyngre med multi helt enkelt.
          Vilka som kastar längst? Ja, beror på vilken haspelrulle o multi. Men skulle säga att det är relativt lika men i regel kommer man längre med haspel.

Kommentera

En stor skillnad är att du är mycket mer beroende av rullen vid kast med multiplikatortyp. Då skall ju spolen snurra under betets färd genom luften. Här är alltså val av rulle utav stor vikt, jämfört med haspel. Så vid begränsad budget kastar nog haspel alltid längst med beten upp till 70-80 gram. Vid 100 gram och uppåt kan nog t om en relativt billig multirulle kasta lika långt som en haspelrulle i samma prisklass... MEN. Går du upp i prisklass och kanske t om har en trimmad multi så kastar den nog något längre än haspelrullen - förutsatt att fiskaren har god kastteknik, då. Så i allmänhet, haspel kastar längst vid allmänt bruk, framförallt i motvind.

Vidare tycker jag att det är något förenklat att säga att det är två typer av multirulle, utan skulle vilja säga det finns flera. Men i det här fallet antar jag att du menar klassisk rund multiplikator, typ Ambassadeur och de moderna "lågprofilrullarna". Skillnaden är inte enorm i principen hur de är byggda. En lågprofilsrulle har i regel en annan typ av lösning på frikopplingsmekanisk, och har nästan alltid tumtangent. Detta pga rullens fysiska format. En klassisk rund rulle kommer antingen med gaveltangent eller tumtangent. Finns lite olika sorter. Vidare är ju dessa rullar även tilltänkta till olika typ av fiske. Finns många modeller med olika spolar, lager, bromsar och bussningar som passar sig för olika typer av fiske. Detta finns det ju ungefär en miljard trådar om.

Sen som tidigare påvisat, men inte efterfrågat finns det ju andra positiva egenskaper med en multiplikatorrulle än själva kastlängden. Nu var det ju inte det du ville veta, men jag flikar in det ändå för jag tror i de flesta fall det är just de egenskaperna som får de flesta fiskare som använder multiplikatorrulle att välja just en multiplikator...
            http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Haspel fiskar jag med ett UL-kit upp till 11 gram. Från och med 7-grams ABU-spinnaren Reflex är det multi såvida det inte rör sig om små lätta wobblers eller andra flaxiga beten under 10 gram. Varför multi? Ja inte är det för att slippa ha svetshandskar vid vikter uppemot 100 gram... Man måste nog prova för att förstå!! Med en haspelrulle har du i princip bara kontakt med linan under det där korta ögonblicket innan huden slits av fingret Med en multirulle är du i ständig kontakt med lina och bete. Du känner hur linan agerar på spolen och kan läsa av processen med tummen både vid kast och vid drillning (flummigt, javisst, men jag hittar inget bättre sätt att beskriva det).
              Visst kan jag hålla med Morta om att rullen är av större vikt vid multifiske. Det finns naturligtvis en anledning till att jag själv använder sex olika spö/multirulle-kombinationer för mitt fiske... Och - för att anknyta till en annan fråga - samtliga är runda och av märket ABU Ambasssadeur så när som på en lågprofilare (också Ambassadeur enligt ABU) som av olika skäl används för vertikalfiske.
              Och här har du den största nackdelen och den som gör att jag trots allt råder dig att hålla fast vid ditt haspelfiske. Där är det ju inte så himla noga vad som hänger under spöt draget far ju ut ändå. Köper du EN multirulle (och då menar jag en rund) kommer du snart att drabbas av ett oemotståndlig sug efter en till, och en till, och en till och så vidare. Haspelfske är tryggt och relativt billigt. Multifiske är roligt och tenderar att bli j-igt dyrt när den lede griper tag i dig.
              Ändå - testa multifiske du kommer förmodligen att ångra dig en dag, men till dess har du njutit!!!
              Skit fske!
              Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Haspel fiskar jag med ett UL-kit upp till 11 gram. Från och med 7-grams ABU-spinnaren Reflex är det multi såvida det inte rör sig om små lätta wobblers eller andra flaxiga beten under 10 gram. Varför multi? Ja inte är det för att slippa ha svetshandskar vid vikter uppemot 100 gram... Man måste nog prova för att förstå!... Med en haspelrulle har du i princip bara kontakt med linan under det där korta ögonblicket innan huden slits av fingret. ... Med en multirulle är du i ständig kontakt med lina och bete. Du känner hur linan agerar på spolen och kan läsa av processen med tummen både vid kast och vid drillning (flummigt, javisst, men jag hittar inget bättre sätt att beskriva det).
                Visst kan jag hålla med Morta om att rullen är av större vikt vid multifiske. Det finns naturligtvis en anledning till att jag själv använder sex olika spö/multirulle-kombinationer för mitt fiske... Och - för att anknyta till en annan fråga - samtliga är runda och av märket ABU Ambasssadeur så när som på en lågprofilare (också Ambassadeur enligt ABU) som av olika skäl används för vertikalfiske.
                Och här har du den största nackdelen och den som gör att jag trots allt råder dig att hålla fast vid ditt haspelfiske. Där är det ju inte så himla noga vad som hänger under spöt draget far ju ut ändå. Köper du EN multirulle (och då menar jag en rund) kommer du snart att drabbas av ett oemotståndlig sug efter en till, och en till, och en till och så vidare. Haspelfske är tryggt och relativt billigt. Multifiske är roligt och tenderar att bli j-igt dyrt när den lede griper tag i dig.
                Ändå - testa multifiske du kommer förmodligen att ångra dig en dag, men till dess har du njutit!!!
                Skit fske!
                Gösta
                Applåd!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
                  Jag vet att spinnspön har mindre ringar och att de är över spöt och inte under. Jag vet att man har haspelrulle till haspel osv. Jag vet att det gör ont i fingret men man kan ju ha fingertoppskydd så jag fattar inte värför alla gnäller på det? Jag vet att man kan kontrollera längd med multi men kan man inte stanna linan på haspel på sidan? Vilken rulle kastar längst? Vad är skillnaden på de två olika typerna av multirulle?

Annat som skiljer spöna och rullarna?
                  Hej William;

Förr fanns det ytterst få spinnspön över 9-fots (270 cm) längd. Då fick man som jag på bilden här ..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm skruva fast Ambassadeur 7000- rullen på ett 11½-fots ABU Atlantic 484 haspelspö. Det gick ju bra även om Gäddan av misstag råkade hugga på en Rapala Magnum CD18 Blue Silver-wobbler...

Man lär så länge man lever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2017-08-28, 17:34.

Kommentera

Ja TS nu har du fått reda på det mesta värt att veta om pros and cons med haspel kontra multi... En avvägning måste göras där bara du kan avgöra vad som föredras.

När min bror fiskar tyngre haspel efter gädda i min båt så gnälls det varje tur om hur krokar titt som tätt häktar om linan vid kast med ffa wobbler och gummi...
                    Själv kör jag multi. Blir det fryskallt så kan en multi få problem men jag spinnfiskar knappt då...

Old Firehand visade för övrigt i bild att spön utan trigger kan funka alldeles utmärkt till en multirulle även om ett triggerspö kan vara att föredra med dess anpassade öglor och ehh ryggrad

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 178 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13