Förslag på nytt spö med kastvikt upp till ca 25 g. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på nytt spö med kastvikt upp till ca 25 g.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Förslag på nytt spö med kastvikt upp till ca 25 g.

    har ett dragon fishmaker II. Men är ute efter något lite mer general purpose med kanske något mer progressiv aktion.

    Gunki Iron-T S 228-M 5-18g

    gunki yurai

    gunki street fishing

    savage gear bushwacker xlnt2

    Savage Gear Black Savage Spin 7'5" 5-20g

    daiwa prorex

    Eller andra förslag __under__ 2000:-
    Eller.. Är det ens vettigt att kolla på spinn i den viktklassen??? Det finns ju sån spön också..
    mvh
    Senast ändrad av Carl-; 2017-09-20, 11:56.

  • #2
    Bara för att klargöra lite här...Är det ett spinnspö du är ute efter, eller har du inte bestämt dig än?

    Vad menar du med "progressiv aktion"? Jag vet att det är ett bull-shit uttryck som används av säljare som gillar att slänga sig med ord dom inte begriper. Progressiv betyder ju egentligen "gradvis" d.v.s. att spöt böjer sig mer ju mer du belastar det, vilket är ganska självklart. Vad menar du med det?

    Kommentera


    • #3
      Säg långsamt då.

      http://www.leeroysramblings.com/Fish...d%20action.gif

      Kommentera


      • #4
        Nog kan man köra multi till det fisket men själv kör jag haspel till halvlätt abborrejiggande, säg uppåt 20-25g, väger skallen mer har jag ett multikit som gör jobbet (spöt klassat 14-35g).

        Var ute efter ett BFT power jig & twitch men det blev ett Prorex XR 8' 5-25g haspel som kastar allt från ca 7-27g utan problem, se prorextråden. Spöt är allround, lite djupare (progressivare?) än jag sökte, var ute efter ett snabbare eller i vart fall toppigare spö men det funkar det här med. (Fast det blir nog ett toppigare spö till abborrejiggandet ändå)

        Kände även på ett SG Black Savage 7'7' och det är liknande, ska vara snabbt sägs det och även det relativt djupt i aktionen när jag kände på det i butik, i vart fall lite djupare än jag ville ha det så det valdes bort... annars ett lätt och trevligt spö att klämma på... camofärgen till trots... allroundspö, inte toppigt skulle jag säga.

        Det Gunki Streetfishing jag känt på (228 MH 7-28g?) är närmast ett dropshotspö, lite för mjukt i toppen med styvare botten för att vara allround enligt mig... fast jag har bara klämt å böjt på den i butik....

        Gunki Iron är nog bra men är inte ett långsamt spö alls om jag minns rätt av det jag läst här på FS...

        Prorex XR 8' är alltså allround tycker jag, tror även detsamma om SG Black Savage 7'7"... Och SG Bushwhacker har många nöjda ägare...
        Senast ändrad av anteman; 2017-09-23, 07:30.

        Kommentera


        • #5
          Säg långsamt då.
          Shimano kanske har något, deras spö brukar va åt det hållet du söker.
          Beastmaster M - M/L eller Speedmaster i samma viktklasser.

          Kommentera


          • #6
            Kollat darts nya pearchmaster? Bra pris på dom men inte kännt på dom själv.

            Kommentera


            • #7
              https://www.xxl.se/shimano-speedmast...e?ref=prisjakt

              http://www.regalsportfiske.se/fiskes...lake-haspelspo

              Två väldigt kompetenta allroundspön. Sistnämnda spöt är min solklara favorit och fungerar verkligen till allt.

              Skitfiske!

              Kommentera


              • #8
                Jag har ett Bushwhacker XLNT2 10-40g som allround abborre/gös, mest köpt pga lågt pris. Inte särskilt toppigt men rejält med ryggrad, fiskar annars med Dragon Fishmaker II 3-18g när det är rent abborrfiske. Bushwhackern är helt ok för de 500 nånting jag betalade men skulle inte ge mycket mer, dock bra ringar på spöt. Fishmakern är för mjuk för att kroka gösar med, annars ligger den ju ett klart snäpp upp vad gäller kvalitetskänsla. Är det blåsigt går jag på Bushwhackern då jag tycker den är smidigare att jigga med sänkt spötopp. Fiskar enbart jiggar kan tilläggas.

                Kommentera


                • #9
                  Säg långsamt då.
                  Fenwick är riktigt bra helaktionsspö men du blir tvingad att köra haspel för att komma ner i dom vikterna du är ute efter. Deras lättaste trigger spö är 10 fot -32 gr men till haspel finns många varianter.

                  Kommentera


                  • #10
                    TS, fundera på vad som är allround för dig. Jag har ett par äldre 8 fotare utöver mitt Prorex 8' och de, ffa mitt B Titanium 8'4-24g är enligt mig lite för djupa/långsamma/mjuka för funka bra som allroundspö. Snälla när du drillar men mjuka, långsamma vid mothugg, funkar om du får hugg när du vevar men inte annars... Ger också lite sämre precision tycker jag.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 970 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 460 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X