Westin W3 Finesse Crank-T 7'' ML 5-20g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westin W3 Finesse Crank-T 7'' ML 5-20g

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Hur känns spöt om man jerkar ex. Flat shaden?

    Kommentera


    • #32
      Flat rapen har väldigt lite motstånd och liten massa så det är inga problem men jag tycker inte att det är optimalt till små jerkbaits x-rap, husky och flat rap är väl bara de små jag har men 10 gånger av 10 stoppar jag dem betena på ett lättare haspel med tunn lina varför krångla?

      Westin spöt lägre klassning är för mig nja vette sjutton 7/8gram visst men en klassning på 10-20 som mer optimalt är mer ärligt för att spöt skall prestera bra inte ok-ish och då har man några gram tillgodo i båda ändarna istället för att folk skall vänta sig att ett spö som kast 25gram även dänga 5gram. Där gillar jag sportex som har en rekommenderad optimal klassning exempelvis 10 gram med en tolerans på 3-14gram.

      Nu låter jag negativ men det är jag inte det presterade bra var roligt att kasta med och man kände betena bra. Så tummen upp.
      Senast ändrad av Monkey; 2018-04-23, 04:23.

      Kommentera


      • #33
        jag har en fråga, Om man bara skulle köpa ett av dom, vilket är bättre? dvs kastar T&C crankbaits bättre än Crankspöet kastar jiggar om ni förstår mig

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
          jag har en fråga, Om man bara skulle köpa ett av dom, vilket är bättre? dvs kastar T&C crankbaits bättre än Crankspöet kastar jiggar om ni förstår mig
          Jag äger båda och det enda jag kan säga är att T&C inte kastar cranks speciellt bra och crank-t kastar jiggar bra men har för djup aktion och inte alls lika mycket känsla. Så ska du köpa ett av dem så ska du köpa det som du kommer använda mest till något utav dem (om du huvudsakligen kastar jiggar men vill kasta lite cranks så tar du T&C etc).

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

            Jag äger båda och det enda jag kan säga är att T&C inte kastar cranks speciellt bra och crank-t kastar jiggar bra men har för djup aktion och inte alls lika mycket känsla. Så ska du köpa ett av dem så ska du köpa det som du kommer använda mest till något utav dem (om du huvudsakligen kastar jiggar men vill kasta lite cranks så tar du T&C etc).
            Tackar så mycket!

            Kommentera


            • #36
              Jag håller med Apir3 men fick jag bara välja ett hade det blivit T&C och sedan anpassat kastat lite "tyngre" beten så laddar även det cranks ok men kanske inte en Salmo Hornet 4 eller 5 =)
              /Apan

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                Jag håller med Apir3 men fick jag bara välja ett hade det blivit T&C och sedan anpassat kastat lite "tyngre" beten så laddar även det cranks ok men kanske inte en Salmo Hornet 4 eller 5 =)
                /Apan
                Tror du/ni att T&C klarar av Berkley cutter samt westin baby bite?

                Kommentera


                • #38
                  Jag hade länge en tanke på ett T&C till mina motsvarande twitch/jerkbaits och lite jigg fast då 5-15g modellen. Jag tror spöt har viss marginal men ändå styvt nog en bit ned på klingan. Crankspöt är nog för djupt och långslagit...?

                  Är det inte så att Westin Crank och amerikanska Crankspön främst är djupare och mer långsamma för att passa när ett bete med motstånd fiskas in med fart (Crank baits) och vara mer förlåtande när fisken drillas, Aktionen är alltså inte gjort främst för att kasta bra, så har jag förstått det iaf.
                  Senast ändrad av anteman; 2019-02-21, 20:14.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Är det inte så att Westin Crank och amerikanska Crankspön främst är djupare och mer långsamma för att passa när ett bete med motstånd fiskas in med fart (Crank baits) och vara mer förlåtande när fisken drillas, Aktionen är alltså inte gjort främst för att kasta bra, så har jag förstått det iaf.
                    Precis så är det.
                    Tyvärr blandas aktion, "power", "ryggrad" och hur klingans material faktiskt reagerar vid kast ihop tämligen ofta.

                    Har lite erfarenhet av T&C samt Crank men skulle tro att många i det här landet hade upplevt typiskt amerikanska crankbaitspön som dels lättare klassade och även mer tacksamma att kasta lätt med en ett mer typiskt jiggspö med motsvarande betesviktklassning.
                    Ibland kan det kanske ligga något i det men generellt är det en fråga om kastteknik, vana och rullens typ av kastbroms.

                    Personligen hade jag hellre FISKAT små vobblers (om man ska frångå modeuttrycket) med ett jiggspö än jiggar med ett crankbaitspö.
                    Har aldrig upplevt att ett spö ämnat för ett visst fiske kastar vissa beten bättre, åtminstone inte om man pratar om tämligen typiska basspön i olika kategorier.
                    Senast ändrad av JontaK; 2019-02-22, 20:21.

                    Kommentera


                    • #40
                      Att kasta ett kompakt bete typ baby bite på 12-13gram är inga problem ett lättkastat bete, Jerkbait 11-13cm ish är inga problem att kasta heller då dem oftast också är lätt kastade.

                      Jag håller med JontaK gällande spö val också.

                      sedan är inte Westin crank t inte ett riktigt Crank spö i min värld som tagits upp tidigare men jag gillar personligen den extra powern som finns i TC spöt liknande det jag har i ex. något shimano eller croix spö för ”lättare” fiske lite allround efter borre (bättre när man får bonus gädda tex)

                      /Apan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 392 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 671 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 085 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X