St Croix LTB - Vilket spö till abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St Croix LTB - Vilket spö till abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tjena,

Själv har 2 st välfiskade LTB : ett TBC71MHXF / SWIM JIG FINESSE och ett TBC68MXF Top Water/Shake Flick. Dessa två har används uteslutande till vanligt hederligt jiggfiske och fiske med s.k. bass-jerkbbaits, som .t ex: Luck-E-Strike Rick Clunn STX Jerkbait. TopWater är en lättare variant av Swim Jigg och TW funkar bra upp till 15-20g jiggsskallar. För 3 år sedan moddade jag mitt Swim jigg lite grann för att klara fisket med lite tyngre beten och då blir det möjligt att fiska med lättare gädd-jerks som t. ex mindre salmo, mindre busters osv

LTB är spöna är gjorda för fisketekniker , så det angivna kastvikten är bara en indikation på vad klingar klarar. Det viktigaste är att förstå sig på hur mkt klingan böjer sig vid den tekniken du ska fiska med spöt. Tor mig eller inte, jag har en kompis som jiggfiskar med ett LTB wobblerspöt [TBC72MM Small Cranker] och han är mkt nöjd.

Tror oxå att Plastics eller Top Water/Shake Flick beroende på hur snabbt klinga vill man ha , blir ganska allround för att fiska borre med beten upp till 25-30g och med ett spö med ganska rapp klinga. Gillar man lite långsammare aktion, då finns det flera LTB som skulle funka fint.

Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2018-04-09, 11:07.

Kommentera

Tack för din tid och svar Tony. Viktigt och lättare när man hör allas tankar, modfast klinga till Jigg hör väl kanske inte till vanligheterna men det passar din polare och han gillar det vilket är kul.

Känns som att Plastics är det mest mångsidiga trots kanske inte den bästa i någon genre vilket är okej för mig. Aktionen var jag inte alls oroad för då jag gillar fast, var mer osäker på huruvida Medium Power skulle kännas för klent eller inte men tror det kommer passa bra.

Känns som att Swim Jiggen med MH och Xfast klinga är väldigt specifika för just jiggningen vilket absolut inte kommer att vara det enda jag skall fiska och därmed tror jag medium klingan på plastics kommer att passa bättre.

Vänligen
      Linus

Kommentera

St Croix MH motsvarar det andra spötillverkare klassar för H och det vet du redan med tanke på ditt AXC70MF. Plastics kommer att kännas väldigt likt ditt AXC70MF. Och självklart att det är kombinationen aktion och ryggrad som är avgörande när man ska välja "rätt" SC LTB spö.

Anledning till att jag valde M istället för MH i ryggrad har med drillningskänsla att göra, vilket jag tycker är det är viktigt när man bedriver fisket riktad mot abborre. Trots det har jag landat 5+ kg gäddor med det spö ganska oproblematiskt.

//T
        Senast ändrad av tonyex; 2018-04-09, 20:03.

Kommentera

Tack Tony! Absolut, en liten uppgradering kan man väl säga från det jag tidigare hade. Kommer förmodligen att bli ett Plastics och när jag väl står i båten och fiskar kommer jag att vara hur nöjd som helst Håller med om din tanke kring drillning av abborre, för stiff spö är inte lika roligt, med sagt är Plastics inte alls svampigt.

/L

Kommentera

Blev inget LTB, blev ett Megabass här från FS som jag är jättenöjd med det lilla jag har hunnit fiska med spöt. I stället för att skapa en ny tråd och stöka skulle jag vilja ha lite input på LTB Swimbait. Tänkt till downsize fisket för gädda och beten som skall kastas är främst Junior versioner av jiggar (tänkt gator 17) samt spinnerbaits, några gliders blir det säkert också.

Min fundering, har ett TnT idag som jag är nöjd med (men som jag säljer ) för att jag är sugen på att testa ett LTB Swimbait från Bass serien. Det som talar för är lättare klinga (viktmässigt) samt många som talat gott om den men det som oroar mig är att det kanske blir för påkigt pga sin heavy power, trots sin tunnare bassklinga.

TNT: MH/FAST
            Swimbait: H/FAST

Kom gärna med input, swimbait kontra tnt samt de beten jag tänkt köra med.
            Senast ändrad av kalufsen; 2018-05-02, 18:51.

Kommentera

Hej Apan, flyttar min fråga till gäddtråden! Jo jag vet jag har läst en del men känner mig inte övertygad, mycket i stil med jag älskar mitt spö, det är det bästa som finns eller så är jag bara dålig på att hitta rätt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 834 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04