Söker nytt spö och rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker nytt spö och rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Söker nytt spö och rulle

    Tjenare gänget
    detta blir mitt första inlägg här
    jag är en glad amatör som inte fiskat på ett par år men som är otroligt entusiastisk att ta upp hobbyn.

    jag skulle behöva byta ut min haspelrulle då den gått sönder, kan ni rekommendera någon modell i 500-1000kr klassen?
    fiskar mest i sjöar och åar. - men jag har även planer att skaffa båt - så kanske en rulle som klarar av lättare havsfiske med? - eller då kanske man inte kan ha en haspelrulle?

    -

    sen till spö så har jag ett abu garcia hurricane tror jag det heter? vilket jag förvisso är rätt nöjd med, men funderar ändå på att testa ett nytt spö.
    samma här, kan ni rekommendera något som fungerar bra för sjöar och ev lättare havsfiske?

    - funderar även på att skaffa ett teleskopsspö som är lätt att ta med sig, finns det några riktigt hållbara där?`

  • #2
    Vad för art vill du att vi ska tipsa om utrustning till? Eller är det mer av ett allround set för dom vanligaste, gädda borre och möjligen gös??

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Vad för art vill du att vi ska tipsa om utrustning till? Eller är det mer av ett allround set för dom vanligaste, gädda borre och möjligen gös??
      jo men något allround får det nog bli,vill kunna vara rätt allround med så lite utrustning som möjligt

      Kommentera


      • #4
        Okej. Låt mig då presentera https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...nd-haspel.html

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          ser ju ut att vara ett rätt schysst pris för vad man får, men det spöet är nog rätt likvärdigt det jag redan har.

          vad skulle du säga är mest allround en haspelrulle eller mulltirulle?

          Kommentera


          • #6
            Funkar lika bra tycker jag. Men multi ger bättre kontakt med betet. Borde gå att hitta ett sett med black max multi till vettiga pengar om du vill testa multi. O för att ett spö ska vara allround för mig så bör det klara iaf 30-40g beten. Då funkar det till allt men inte riktigt bra till nåt.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

            Kommentera


            • #7
              I den prisklassen du kikar så tycker jag att setet Stahre rekommenderar är ett jättebra val. Annars kan det vara en god idé att besöka din lokala sportfiskebutik för att klämma och känna på lite olika spön och rullar.

              EDIT:

              https://www.dogger.se/svartzonker-bl...0-40g-spinning + https://www.dogger.se/ninja2500a blir också en trevlig combo, men den spräcker precis budgeten.
              Senast ändrad av Lozz; 2018-06-04, 07:25.

              Kommentera


              • #8
                spöet är inte lika viktigt som rullen - egentligen är det inget fel på spöet jag har idag
                utan lägger nästan hellre pengarna på en bra rulle ist för en kombo.

                osäker på ifall man ska köra haspelrulle eller ge sig på en multirulle bara

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Bergets Visa inlägg
                  spöet är inte lika viktigt som rullen - egentligen är det inget fel på spöet jag har idag
                  utan lägger nästan hellre pengarna på en bra rulle ist för en kombo.

                  osäker på ifall man ska köra haspelrulle eller ge sig på en multirulle bara
                  Ja jo, men med en ny multiplikatorrulle tillkommer ju även ett spö ämnad för multi just.
                  Du kommer alltså inte "kunna" (kan kan man. Men ej optimalt) köra ditt gamla haspelspö med en multirulle.
                  Mitt fiske sker 90 procent med multirulle. Tycker det har absolut flest fördelar. Men för en ovan, eller van haspel-fiskare kommer det krävas lite träning för att få till tekniken, ställa in bromsen eller bromsar beroende på rulle.
                  Den enda fördelen som jag ser det med haspel är när drt blåser MYCKET och motvind, då kan man hitta sina fördelar med haspel.


                  Mvh
                  Senast ändrad av stahre87; 2018-06-04, 18:20.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    Ja jo, men med en ny multiplikatorrulle tillkommer ju även ett spö ämnad för multi just.
                    Du kommer alltså inte "kunna" (kan kan man. Men ej optimalt) köra ditt gamla haspelspö med en multirulle.
                    Mitt fiske sker 90 procent med multirulle. Tycker det har absolut flest fördelar. Men för en ovan, eller van haspel-fiskare kommer det krävas lite träning för att få till tekniken, ställa in bromsen eller bromsar beroende på rulle.
                    Den enda fördelen som jag ser det med haspel är när drt blåser MYCKET och motvind, då kan man hitta sina fördelar med haspel.


                    Mvh
                    ok

                    jag var inne i den lokala sportfiskebutiken igår och kollade
                    kände bl.a. på ett multirulle sett - men tror nog jag går på en haspelrulle igen faktiskt.

                    de hade bl.a. den här rullen
                    https://www.profish.se/17-fuego-lt-4000d-c
                    fast de tog 1300kr för den i butiken - någon som har erfarenhet utav den?

                    annars denna kanske?
                    https://www.profish.se/revo-s-30

                    Fråga.
                    ifall man jämför de två rullarna så har den första en Bromskraft på 12kg och den andra 5kg - hur funkar det - är det hur stor fisk den kan dra upp eller?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 870 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 071 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X