Jigg (utan jiggskalle?), för grunt abborrfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigg (utan jiggskalle?), för grunt abborrfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jigg (utan jiggskalle?), för grunt abborrfiske?

    Hej!
    Detta är säkert helt uppenbart för dom flesta av er, men jag måste fråga.

    Jag skulle vilja bedriva abborrfiske med ca 6-12 cm långa gummibeten, som jag vill fiska där det är gräs upp till några få decimeter under ytan. Vi tar dom jag redan har i lådan som exempel: https://www.dogger.se/beten/jiggar-o...ass-8-cm-27076
    Ska förtydliga att jag inte pratar om ytgående beten, utan jag vill gå helt under ytan men väldigt grunt.

    Så frågan är väl:
    Kan man få dessa små jiggar att gå väldigt grunt, simma bra, och utan att behöva tokveva för att hålla kvar dom grunt?


    Tips på lämliga setuper, jigg och krok/jiggskalle etc., mottages med glädje.
    Även andra alternativ som fyller en liknande funktion är så klart välkommet.
    Senast ändrad av Krokben; 2018-06-25, 20:29. Anledning: Justerad rubrik

  • #2
    Har du testat offsetkrok?

    Kommentera


    • #3
      Finns ju flera som säljer Offset-krokar som är viktad i nederkant. Har själv flera såna som jag brukar använda för att jigga någon decimeter under vattenytan. Fördelen är att dom inte är så jäkla tunga, så det går variera tempot.
      T.ex: https://www.dogger.se/vmc-7316-lead-texan
      Annat jag kan komma på är väl Carolina Float Rig isåfall, aldrig testat själv men bör väl kunna tillämpas på ungefär de förhållanden du beskriver.

      Kommentera


      • #4
        En vanlig 5g-skalle borde väl funka.

        Kommentera


        • #5
          Har gjort liknande det Du söker med vanliga Relax jiggar och satte den på en större enkelkrok utan vikt/skalle och så på linan och kastade med ett lätt haspelspö -15gr och det gick bra och kunde fiska precis under ytan men ovanför grönsakerna.

          Kastar Du inte nog långt så kan Du sätta dit ett litet päronsänke på några gram men då går den också lite djupare.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av hellebjork Visa inlägg
            Har du testat offsetkrok?
            Nej inte det.
            Har fått för mig att det i första hand är för att köra igenom gräset, istället för ovanför det.

            Ska absolut ta en titt och uppdatera mina uppenbart bristande kunskaper på ämnet offset

            Ursprungligen postat av KingCoong Visa inlägg
            Finns ju flera som säljer Offset-krokar som är viktad i nederkant. Har själv flera såna som jag brukar använda för att jigga någon decimeter under vattenytan. Fördelen är att dom inte är så jäkla tunga, så det går variera tempot.
            T.ex: https://www.dogger.se/vmc-7316-lead-texan
            Annat jag kan komma på är väl Carolina Float Rig isåfall, aldrig testat själv men bör väl kunna tillämpas på ungefär de förhållanden du beskriver.
            Mer offset här... det verkar helt klart som att jag måste kolla på saken.

            Riggen såg ut svårtillverkad om man har tummen mitt i handen som mig, men jag ska lägga det på minnet!

            Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
            En vanlig 5g-skalle borde väl funka.
            Ja det går att köra nog att köra relativt grunt med en sån.
            Tycker att med en 7,5 grams skalle på mina McRubber Bass sjunker det aningen för snabbt, men det är klart att ytterligare 2,5 gram bort gör skillnad.

            Det fina med småjiggfisket är ju att varje enskild liten pryl ofta är billig, så man har råd att testa sig fram.

            Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Har gjort liknande det Du söker med vanliga Relax jiggar och satte den på en större enkelkrok utan vikt/skalle och så på linan och kastade med ett lätt haspelspö -15gr och det gick bra och kunde fiska precis under ytan men ovanför grönsakerna.

            Kastar Du inte nog långt så kan Du sätta dit ett litet päronsänke på några gram men då går den också lite djupare.
            Hmm. Med Relax-jigg menar du alltså dessa eller? https://www.dogger.se/relax-kopyto-bls-3.

            Jag har ett 8,3 fots haspelspö, rating "upp till 25 gram" som slänger 8-10 grams beten tillräckligt långt.
            Det finns funderingar på ett lite kortare och rappare abborrspö för typ 5-20 gram, men det ligger på framtiden. Just nu är jag i köptankar på ett gäddspö upp till typ 80 gram tillsammans med en lågprofilare

            Kommentera


            • #7
              Jo dessa och även 4-6" varianterna när det är gädda på G men samma riggning men ibland med en stinger för bättre krokning.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Krokben Visa inlägg
                Det fina med småjiggfisket är ju att varje enskild liten pryl ofta är billig, så man har råd att testa sig fram.
                Nackdelen är ju att när man blir fast i jiggfisket måste man ha varje enskild liten pryl...

                Kommentera


                • #9
                  Som andre har nevnt:


                  Hvis du trenger ekstra kastevekt kan det kombineres med litt vekt foran, med eller uten bly på kroken:
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag skulle vilja bedriva abborrfiske med ca 6-12 cm långa gummibeten,
                    Går bra att fiska utan skalle men kom ihåg ett jäkligt bra lekande annars tvinnar jiggen linan ordentligt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 618 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 301 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X