tips på billig lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips på billig lina?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Personligen används nylon bara som tafsmaterial. Struntar i ljusindex och om den sista halvmetern av 100 meter flätlina sjunker eller inte. Där fungerar nylon ypperligt. Man får utan att leta 100m grov nylon för 59:- även i de dyrare av fiskebutiker.

    Men nu handlade det om huvudlina.

    Jag måste också ställa mig till den skaran människor här inne som undrar varför i hela fridens namn man skulle köra med nylon som huvudlina när man kan få en så mycket behändigare flätlina till ett bra pris.

    Om man måste ha det billigaste fungerar säkert wish / aliexpress skitbra. Dock har jag aldrig provat dem.

    Däremot kan jag slå ett slag för biltemas flätlina om man inte orkar klydda med internetbeställningar. Jag skulle spola om min 5601JB för inte så länge sedan. Det var en söndag och vi var på väg ut till sjön. Naturligtvis hade de lokala fiskebutikerna stängt. Helt plötsligt satt jag med skägget i brevlådan. Gick igenom alternativen och det blev en tur till Biltema och deras mörkgröna 0.35 flätlina. Det finns en stor nackdel med den, i övrigt har jag absolut inget att klaga på, och det är att den färgar av sig något kopiöst mycket.
    Senast ändrad av Jerran777; 2018-07-22, 13:36.

    Kommentera


    • #32
      40-60gram. Brukar använda 25g-beten.
      Kan inte ge någon rekommendation tack vare jag inte vet hur stor rulle du har men att kasta 25 gr beten med linor över 0:30 mm nylon låter som en dålig ide.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Kan inte ge någon rekommendation tack vare jag inte vet hur stor rulle du har men att kasta 25 gr beten med linor över 0:30 mm nylon låter som en dålig ide.
        Jag kör 0.35 nylon vid havsöringsfisket å har inga problem att kasta skedar på 18g...

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av millee Visa inlägg
          Jag kör 0.35 nylon vid havsöringsfisket å har inga problem att kasta skedar på 18g...
          Det tror jag säkert men du kommer inte att kasta lika långt som med 0,30 nylon eller 0,17 flätlina. Sen är "havsöring" två helt olika saker för mig i Dalälven kontra kusten... Helt olika miljöer och därmed olika spön, spölängder, rullar, beten, betesvikter och linor... Har försökt påpeka det utan resultat...

          Trots 4 sidor vet vi ännu inte var TS fiskar någonstans eller vad (älv, sjö, havet, lax, gädda, öring, gös, abborre ?), fan komiskt att inte vi alla, ffa TS, trots påpekanden begriper den sakens betydelse... Bristande läskunnighet, troll eller vad??

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 305 svar
          262 937 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg JontaK
          av JontaK
           
          Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
          858 svar
          139 456 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gaddivar  
          Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
          1 031 svar
          193 759 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
          7 svar
          2 144 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg billion
          av billion
           
          Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
          79 svar
          12 326 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Torekrok  
          Arbetar...
          X