Ambassadeur 5601 JB till Spinnspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5601 JB till Spinnspö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 5601 JB till Spinnspö?

    Funderar på att skaffa mig ett spinn spö till främst gädda och har sedan tidigare ett jerkspö med en Ambassadeur 5601 JB på.

    Kommer det att fungerar att använda denna rullen till ett spinn spö eller den är mer en renodlad jerkrulle?

  • #2
    Det kommer att funka galant.
    Jag fiskar med en JB (toktrimmad) på ett Gator Gumbait spö.
    Och med det spöt fiskar jag alla sorters beten.
    Bara ett kast till..

    Kommentera


    • #3
      Fungerar hur bra som helst. Den rullen är en riktigt fin slitvarg som funkar till allt gäddfiske.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Henkan89 Visa inlägg
        Funderar på att skaffa mig ett spinn spö till främst gädda och har sedan tidigare ett jerkspö med en Ambassadeur 5601 JB på.

        Kommer det att fungerar att använda denna rullen till ett spinn spö eller den är mer en renodlad jerkrulle?
        Ett "jerk spö" är en typ av spinnspö. Spinnspön (som vi i Sverige kallar det, baitcast Rod i staterna) finns i många olika varianter o längder. Allt från lätta spön för mindre beten, till grövre "gäddpåkar". Skillnaden mellan ett spinnspö och ett haspelspö är framförallt att rullen på ett spinnspö sitter på ovansidan. På haspel under spöt. Ett spinnspö har oftast fler o mindre ringar, samt en "trigger" (dvs den lilla kroken under rullen som påminner om avtryckaren på ett vapen).

        JB:N ÄR EN KANON RULLE FÖR BETEN FRÅN CA 50G O UPPÅT

        Kommentera


        • #5
          Jag har på skoj testat att kasta 11-grams Shadow Rap Shad med mitt Buster Stiff med en JB på. Och visst kastar jag längre med mitt 7.6- fots Vendetta 5-20 gram med en något trimmad 1500 C på men det beror minst lika mycket på spöt som på rullen. Och jerkkombinationen hanterade betet fullt acceptabelt. Likaså går det utmärkt att slänga Bustertvåor och andra lätta jerkar med JB:n så att begränsa dess användbarhet till över 50 gram känns inte så vederhäftigt. Så för att svara TS så säger jag att JB:n passar utmärkt till allt utom det allra lättaste gäddfisket om den hamnar på ett lämpligt spö.
          Skit fiske!
          Gösta

          Kommentera


          • #6
            Ja nog funkar den fint till lättare beten också. Hade förut en småtrimmad jb som kastade baby busters galant, minns inte vad dom väger men det är väl runt 20g.

            Kommentera


            • #7
              Funkar gör det att kasta ut ett bete för hand med.... Optimalt? Knappast. Oavsett så är Ambassadeur JB en mycket potent rulle, och låt mig omformulera mig, em nmmycket potent rulle för det tyngre fisket, men funkar också för 20g

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla svaren har mest hållit på med haspel i alla år men har på senare tid börjat fiska mer och mer gädda och betesvikten har gått upp rätt så mycket, så tänkte bara höra så min JB rulle funkar till ändamålet. Men då vet jag!

                Någon som kan rekommendera något spö för betes vikt runt 40-120? för runt 1000-1500kr

                Kommentera


                • #9
                  Daiwa Prorex xr -120 ligger inom din budget och är mycket spö för pengarna.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    Funkar gör det att kasta ut ett bete för hand med.... Optimalt? Knappast. Oavsett så är Ambassadeur JB en mycket potent rulle, och låt mig omformulera mig, em nmmycket potent rulle för det tyngre fisket, men funkar också för 20g
                    Nej det är inte optimalt, därav mina sju olika multikombos. Men läs TS:s första inlägg... Han frågar om det FUNGERAR. Och det gör det!!!! Det gör de flesta runda Ambor - olika bra, javisst, men nu har han en JB och den funkar till dess han går ner sig i träsket...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 852 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 067 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X