Exklusiva jerkspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Exklusiva jerkspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Inte for å være pirkete, men 6an er inte å få tak i lenger...
    Mulig en og annen obskur butikk har det et eller annet sted, men det er ihvertfall ute av sortimentet.

Edit: så dette på muskyshop nu:
    Jerkbait

PM63XHF 6' 1 H Fast 20-50 1-5
    63xhf er jo 6fot 3tum og har kastevekt opptil 8oz (Og tyckar man 6HF er poolcue, så er detta baseballbat)

Michael
    Senast ändrad av Pikopath; 2006-08-23, 15:23.
    'dawg, mans best friend!

Kommentera

"Dubbel styrka i mothuggen: Med grundläggande kunskaper i fysik förstår man att det inte är så. Det handlar om ett jämnviktsförhållande, ett vridande moment i handen som håller i spöt. Kraften som krävs för att driva in krokarna * avståndet mellan hand och spötopp. Ett kortare avstånd ger ett lägre moment, lättare att driva in krokarna. Korta spön är bäst till att sätta press på fisken. Av den anledningen fiskar man big game med 5-6fots spön, framför sådana som är 8-9. Den som tvivlar kan göra ett fullskaletest. Sätt en fjädervåg i toppen på spöt och vrid med handleden, det kortare spöt kommer dra vågen längst."

Nej David det är det längsta spöet som kommer att flytta vågen längst, inte det kortaste. Förutsatt att spöna är lika hårda. Nu kanske alla dina kortare spön är hårdare än de längre, men den faktan gäller inte för alla spön. Ju längre spö du har dessto mer flyttas toppen när du gör en lyftande rörelse i botten. Det käre Watson är fakta.

Kommentera

Håller fullständigt med Buster.

Kommentera

Ursprungligen postat av Uberola
          Någon länk där man kan titta på dom? Ska iväg och känna på ett 8 fots loomis på fredag.
          Uberola; Gå in på www.trumman.com och klicka på nyheter eller Shakespeare så hittar du Ugly Stik Muskie Rod! Fyra är redan bokade idag!
          Go for them!
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster
            "Dubbel styrka i mothuggen: Med grundläggande kunskaper i fysik förstår man att det inte är så. Det handlar om ett jämnviktsförhållande, ett vridande moment i handen som håller i spöt. Kraften som krävs för att driva in krokarna * avståndet mellan hand och spötopp. Ett kortare avstånd ger ett lägre moment, lättare att driva in krokarna. Korta spön är bäst till att sätta press på fisken. Av den anledningen fiskar man big game med 5-6fots spön, framför sådana som är 8-9. Den som tvivlar kan göra ett fullskaletest. Sätt en fjädervåg i toppen på spöt och vrid med handleden, det kortare spöt kommer dra vågen längst."

Nej David det är det längsta spöet som kommer att flytta vågen längst, inte det kortaste. Förutsatt att spöna är lika hårda. Nu kanske alla dina kortare spön är hårdare än de längre, men den faktan gäller inte för alla spön. Ju längre spö du har dessto mer flyttas toppen när du gör en lyftande rörelse i botten. Det käre Watson är fakta.
            Hej "Lilla Jycken"; Tänk vad chefen din var emot jerkbaitfiske när jag våren 1997 stod på en pall med ett 6-fots Lamiglas jerkspö och demonstrerade jerkfisketekniken inne i butiken Trumman Sportfiske på Hornsgatan . Han tyckte då att det var någon förlegad fisketeknik från stenåldern jag plockat fram. Du personligen och Dins hos Lundgrens har sedan dess verkligen fått fart på jerkbaitfisket här i Sverige! Gratulerar!
            Go for them!
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
              Uberola; Gå in på www.trumman.com och klicka på nyheter eller Shakespeare så hittar du Ugly Stik Muskie Rod! Fyra är redan bokade idag!
              Go for them!
              Old Firehand
              Har redan kollat, tyvär i klenaste laget med tanke på vad jag ska kasta med.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL
                Ser man till hur mycket skit man spenderar sina pengar på och hur mycket allting kostar, förstår jag inte hur man, om man är intresserad bryr sig om ngra hundralappar i prisskillnad på ett spö?

Vill man ha det optimala spöt för tungjerk, beställer man ett 6' ST.CROIX 1-5oz. Vill man ha lite mer allround beställer man ett 7' 1-3oz. Då kan man släppa det där med att grejorna går av, inte är optimala, svajar etc.
                Personligen bryr jag mig inte om hundralappar eller i vissa fall tusenlappar bara jag får det spö som passar mitt fiske. Kan i vissa falla lägga ut ett par tusen bara för att få ett spö som passa mig till fiske med endast ett enda speciellt bete. Skulle va skoj om Folkesson kom och la sig i spödebatten för om inte jag mins fel så förespråkar han långa spön.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
                  Hej Holm; Under några år var jag agent för SPORTEX här i Sverige. Det fungerade inte så bra eftersom de krävde så stora order av varje enskild spömodell. Personligen har jag för eget bruk sparat några exemplar av SPORTEX Carbon Kevlar spön såsom 11 fots BFT Pike Furusund och 12 fots BFT Mörrum. Av toppdelar till 13 fots BFT Älvkarleby har Björn Christiansson, Team Saida byggt varsitt 6 fots Carbon Kevlar jerkbaitspö med korkhandtag, Dessa jerkbaitspön väger exakt 290 gram. Att det nya CALM110066H 6´6" (1,98 m) Ugly Stik Muskie Rod jerkbaitspöt väger 310 gram beror på att det är dubbelbyggt enligt Shakespeares patenterade Howaldprocess. Om du inte orkar lyfta spöt får du gå en kurs på "Snikos Athletic Gym" här i Bålsta och lägga på dig 10-15 kilo stenhårda muskler. Det är inte bara bra för fisket utan även attraktivt för det motsatta könet!
                  Go for your new Muskie Rod!
                  Old Firehand
                  Ja du ett pass på gymmet skulle nog inte skada, dock så blir ju varje fiskepass som ett styrketräningspass om man bara kör med tillräckligt tunga spön, så då kan man hoppa över gymmet

Däremot tror jag att tekniken spelar in mycket på hur länge man orkar stå och dänga. Vissa dagar har ja inga problem med att stå och fiska i flera timmar, men ibland kan ja känna mig matt efter bara 10-20 kast. Gäller att komma in i rätt röresler för att inte köra slut på sig allt för fort. Har tänkt att skaffa mig ett lite lättare spö med för att se om det gör någon skillnad. Annars så är Sportex spöt jävligt styvt och ger betena bra gång!

mvh/Jon
                  - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

OF; Snikos gym!? Ja,jävlar, det vore nåt det. OM jag drar igång ett gym så har du livstids hedersmedlemskap. Då ska vi göra nåt åt din bristande uthållighet. ( Ja, din gumma har skvallrat. )

//Stefan
                    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Haha, rudan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 252 visningar