Tafs på flätlina, avtagbar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs på flätlina, avtagbar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tafs på flätlina, avtagbar?

    Jag har en flätlina som jag gärna är snål med så hur gör jag med ståltafsen? Den går inte genom öglan i spötoppen så jag kan inte ta bort den utan att kapa lite lina varje gång
    Kan man utan att försvaga flätlinan ögla den och trä på ståltafsen på denna sen eller hur gör ni?

  • #2
    Googla på "not-a-knot". Annars kan du ju förvara spöt färdigt bara. Kroka fast tafsen i krokhållaren och plocka isär spödelarna.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av pontus.karpp Visa inlägg
      Googla på "not-a-knot". Annars kan du ju förvara spöt färdigt bara. Kroka fast tafsen i krokhållaren och plocka isär spödelarna.
      Brukar låta spöt vara delat med rullen på men vissa klagar på att det tar skada osv

      Kommentera


      • #4
        Jag förvarar också mina spön delade men färdigriggade. Kör med mjuka spöband som håller ihop delarna så då viker jag även in tafsen under dessa. Sparar ju tid när man är ute också.

        Kommentera


        • #5
          Kan vara bra att knyta om ibland då linan och knuten försvagas över tiden.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av EsoxLudvigus Visa inlägg
            Kan vara bra att knyta om ibland då linan och knuten försvagas över tiden.
            Helt klart, det gör jag även idag men jag tänkte om man ville spara flätlinan så ska man inte klippa av den hela tiden utan kanske då ha så man man montera av tafsen eller förvara spö med rulle på. Så har jag alltid gjort innan men fått klagomål av vänner som tycker jag mördar min utrustning :P

            Kommentera


            • #7
              Knuten du letar efter heter Bimini twist. Inte den lättaste att slå men väldigt stark och försvagar inte linan. Leta på Youtube efter en bra instruktion. Dock slits linan i öglan så håll koll på den när du tar av och på tafsen. Jag använde detta system ett tag när jag fiskade olika vatten ofta och det fungerade väl. Jag skulle dock bara användad det för lite grövre linor med rund profil. Annars skulle jag oroa mig för att linan skär av sig själv i öglan.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TheSwedishLord Visa inlägg
                Jag har en flätlina som jag gärna är snål med så hur gör jag med ståltafsen? Den går inte genom öglan i spötoppen så jag kan inte ta bort den utan att kapa lite lina varje gång
                Kan man utan att försvaga flätlinan ögla den och trä på ståltafsen på denna sen eller hur gör ni?

                Låt inte snålheten bedra visheten! Tillverka dina egna ståltafsar och förvara dem i exempelvis ett långt pennetui. Nedan kan du läsa hur jag tillverkar mina egna ståltafsar...

                24. Tillverka dina egna gäddtafsar.

                Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Old Fiehand
                Leif Engstrm
                Senast ändrad av Old Firehand; 2018-11-13, 11:56.

                Kommentera


                • #9
                  Jag funderade på samma sak som dig, och har börjat låta spöt vara riggat, ihopfällt men riggat och förvaras i spöfodral. Jag är inte försiktigare med det nu än förut, men man slänger ju inte runt med spöt hur som helst ändå. Jag kontrollerar linan varje gång innan jag börjar fiska, man slipper knyta om varje gång, men framför allt går det mkt smidigare att rigga ihop spöt medan jag kör båten.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av TheSwedishLord Visa inlägg

                    Brukar låta spöt vara delat med rullen på men vissa klagar på att det tar skada osv
                    Så länge inte du klagar så är din metod utmärkt, jag kör den själv, spöfodral för rulle skyddar ännu bättre. Preci som många säger så bör du knyta om knuten då och då men jag gör det inte alltför ofta om inte linan nötts eller belastats rejält, en ny knut är alltid en chansning.

                    Provdra din knut, jag har märkt att en och samma knut får olika hållfasthet beroende på hur den dras ihop (stående part/huvudlina) den lägger sig lite olika. Därför bäst att pröva hemma och provdra en knut som dragits åt på lite skilda vis för att utröna vilket som fungerar bäst.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X