Eastfield Ballista vs Grim reaper pitch black - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eastfield Ballista vs Grim reaper pitch black

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Eastfield Ballista vs Grim reaper pitch black

    Jag är ute efter ett lite längre spinnspö som kastar rejält långt och lite tyngre än mitt prorex ags -120, nu verkar ballistan och grim reaper ligga i samma prisklass, nu vankas black friday också.

    edit: en tranx 401 ska sitta på spöt om det hjälper

    Vad tror ni för och nackdelar?

    mvh
    Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

  • #2
    Hej!

    Nu har jag inte testat Grim Reapern sen den första versionen för några år sedan men det var inte ett spö som föll mig i smaken. Ospänstigt och slagit i kasten, där spötoppen gärna ville vobbla/slå när betet var på väg ut. Jag vet inte hur den version du nämner är.

    Ballistan körde jag med i somras och jag tycker inte att det är ett spö som går att ladda ordentligt med om betet väger norr om 100 gram. Mitt Ballista fick gå vidare.

    Observera att detta är min högst subjektiva uppfattning av dessa spön och att det finns flera som trivs bra med dem. Som referens kan jag berätta att mitt favorit spö för gäddfisket med beten från Johnny wobbler och uppåt är Lipstick förutom de riktigt tunga betena som fiskas med gamla compre 16 oz. Många tycker säkert att dessa spön är kvastskaft men jag vill kunna ladda i kasten.
    Senast ändrad av ajoan; 2018-11-15, 15:23.

    Kommentera


    • #3
      Får nog hänga på ajoan lite tyckte inte ballistat kastade jättebra och var lite trött även om jag köpte det för att fiska stora gäddwobblers. Sedan var byggkvalitet riktigt dålig med tanke på priset bubblor i lacken, dålig kork och sneda dekaler nej det får inte min rekommendation.

      /Apan
      Senast ändrad av Monkey; 2018-11-15, 10:53.

      Kommentera


      • #4
        tack grabbar kanske man behåller verdict 8,6 60-180
        Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

        Kommentera


        • #5
          Jag har Grim Reaper 170g, inte pitch black edition men det är ju endast färgen som skiljer. Jag är väldigt nöjd med spöt och använder den till 21cm shallow-riggade McRubbers såväl som till Alien eel på 124g, har även kört de sistnämnda med päronbly vid tillfälle. Har en Daiwa Luna 253 på och gillar kombon, långkastande och bra med kraft enligt mig.

          Kommentera


          • #6
            Du får tyvärr ta med i beräkningarna att det är 2 helt olika typer av klingor. Ballistan är 30/40t Grafit medan Grim Reapern är Torayklinga rakt igenom. Kan själv inte svara på skillnaderna men själv fiskar jag bara med Toray-klingor både i gädd- och abborspön (Ja jag har fallit för det, fråga mig inte varför)

            Så egentligen det bästa tipset du kan få är åk till/prata med Söders och töm dom på information. Kläm, känn, peta på, lukta och om Henke Sandahl tillåter dig så slicka på stängerna.

            Lycka till för jag är övertygad att om du känner på spöna hittar du din favorit direkt!

            Kommentera


            • #7
              Toray är bara tillverkaren av carbonmattorna. Spöfabrikerna köper alla möjliga mattor från Toray: 24t, 30,40,60. Low eller high raisin, nano. 3k,6k,... .
              Toray precis som Mitsubishi och 3M har överlag bra kvalitet på alla mattor. Japankvalité helt enkelt (även om kineserna nuförtiden också vävar grymma mattor)
              Men det finns prisvärda och dyra från alla 3. Samt att man ofta variera olika mattor för att få fram spöets önskade egenskaper.
              Sedan handlar allt om tillverkarens know-how
              Senast ändrad av Utter; 2018-11-16, 17:54.

              Kommentera


              • #8
                Tjena.
                Jag lånar tråden i hopp om hjälp. Söker också ett spö som kastar tyngre beten. Har verkligen letat noga efter ett spö som kastar uppåt 170-180g utan att väga för mycket eller bli för pjåkigt.

                Just nu sneglar jag åt Grim Reaper/Custom predator och Prorex AGS 180g. Kanske något St Croix också.
                Vilka mer alternativ finns det?
                Önskar att Daiwa kunde göra en XR upp till 180g med samma egenskaper som xr150g som är mitt favvo.

                Kommentera


                • #9
                  AGS 180 kommer du bli besviken på. Det är ordentligt stabbigt och kastar med lätthet 200plus, enligt min erfarenhet. Så det kan du nog räkna bort. https://www.anglingdirect.co.uk/sava...AaAu17EALw_wcB
                  Är mycket trevliga spön, 170g kastar kanske bäst runt 120, men har heller inga problem med 170g

                  Kommentera


                  • #10
                    Samtidigt så kanske daiwa kommer med något lämpligt? Buster nämnde något om lite nyheter i annan tråd

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 457 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X