Trim till 5600 JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trim till 5600 JB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Vet inte hur mycket av 0.40 jag fick på recordspolen.. men jag ser något varv av flät innan nylonbackningen.
    Bara ett kast till..

    Kommentera


    • #12
      Japp. 75 m ungefär utan backning. Nu kan det vara bra att veta att olika fabrikat är olika tjocka trots att de officiellt ska ha samma dimension. Jag använder oftast Spiderwire smooth brand 0.35.

      Jag ska ta och göra en dubbelkoll för säkerhets skull. Blev lite osäker nu när så många verkar få andra mängder lina på dessa spolar.
      Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-04, 21:20.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #13
        Nu har jag kollat upp tre rullar. Alla med grunda spolar. En från UT, en är den grunda originalspolen från Record. Det är faktiskt en Record i originalskick samt en rulle med hålborrad trimspole från Penn. Alla tre tog runt 75 - 80 m 0.35 Spiderwire Smooth Braid. Jag har ett räkneverk som man sätter på spöt som gör det lätt att mäta linmängden. Den visar antalet meter i klartext.

        Med inga av dessa rullar har jag någonsin lyckats tömma spolen på lina även om det varit nära några gånger. Vid hård medvind och rätt beten. Enligt specen ska en Record i 5000 storlek ta 125 m 0.32. Inget nämnt om det är flät eller nylon. Rätt stor skillnad mot de 75 m 0.35 flät jag får på i praktiken. Dock knappast någon nyhet. Flätlinorna håller i princip aldrig de dimensioner som är skrivet på spolarna.

        Kan säga att jag blev väldigt förvånad i början över hur kort man/jag egentligen kastar. Trodde det var avsevärt längre. Speciellt med tanke på hur mycket lina som man ska få på enligt tillverkarna. Jag trodde i min enfald och trots att jag kände till att tillverkarna av linor lurades om dimensionerna att det inte var så illa. Någonstans i bakhuvudet så gnagde det att jag ofta blev förvånad när jag spolat på en lina och insåg hur mycket som var kvar på spolen som linan levererades på. Det stämde liksom inte. Därför köpte jag ett räkneverk.

        Ändå mer förvånad blev jag när jag kontrollerade de verkliga kastlängderna och att jag oftast kastar klart längre än alla mina fiskekamrater. Obs, jag säger inget om att jag kastar längst av alla. Det finns garanterat de som klarar av att tömma en grund 5000 spole

        En annan reflektion är att med en c bromsad rulle som JB så kommer man inte speciellt mycket längre oavsett om du tar i från tårna eller ett mer normalt kast. Orsaken är c bromsens egenskaper där bromsverkan ökar kvadratiskt med rotationshastigheten. Det visar också nyttan med en lättare spole som gör att man kan använda mindre broms från början.och därmed få högre hastighet på spolen med längre kast som resultat. Medvind är däremot en effektiv kastförlängare
        Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-04, 22:18.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #14
          Ok, tack för info. Har förmodligen lindat på för mycket lina på mina spolar. Van vid haspel där man vill i princip upp till kanten, kanske inte samma sak med multirullar? Har lindat på 120m 0.28 flät plus några varv 0,35 på min Pro Rocket med recordspole, för mycket då antar jag....

          Kommentera


          • #15
            Även jag fiskar med spiderwire stealth smooth.
            Bara ett kast till..

            Kommentera


            • #16
              Rekommendationen brukar vara att man ska ha någon millimeter tomt upp till kanten. Inget givet. Du kan förändra rullens kastegenskaper genom att variera mängden lina. Mindre lina brukar innebära kortare men stabilare kast o vice versa.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #17
                Att trimma en Amba kommer att göra rullen betydligt stabilare & man kastar längre , när man har provat en UT-trimmad amba då vill man inte köra med något annat .
                .
                Hade polare som tyckte att trimma en amba för gäddfiske är onödigt det kommer inte att ge något , men när jag hela tiden kastade längre & hade aldrig (nästan) några overruns & när dom fick prova rullen är det ingen som tvivlar på skillnaden .
                Jag kommer nog aldrig köpa en amba utan att UT-trimma

                Det bästa är att åka till sportfiskseboden & prova skillnaden själv .

                https://www.youtube.com/watch?v=dSZVKnmPrm0

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                  Att trimma en Amba kommer att göra rullen betydligt stabilare & man kastar längre , när man har provat en UT-trimmad amba då vill man inte köra med något annat .
                  .
                  Hade polare som tyckte att trimma en amba för gäddfiske är onödigt det kommer inte att ge något , men när jag hela tiden kastade längre & hade aldrig (nästan) några overruns & när dom fick prova rullen är det ingen som tvivlar på skillnaden .
                  Jag kommer nog aldrig köpa en amba utan att UT-trimma

                  Det bästa är att åka till sportfiskseboden & prova skillnaden själv .

                  https://www.youtube.com/watch?v=dSZVKnmPrm0
                  Som sagt smaken är som baken. Har haft ett gäng UT rullar. 1500, 2500, 5000 och 6000. Och visserligen varit nöjd. Men den där riktiga aha känslan fick jag aldrig. Och när jag började köra dem med orginal spolar igen så tycker jag inte skillnaden var speciellt påtaglig. Visst vid havsöring och väldigt lätta beten är lätta spolar bra. Till tyngre fiske från 30g och uppåt ser jag nästan inga fördelar.
                  Dessutom kör jag nästan uteslutande nu 4000 rullar med enbart 2lager som UT pratade väldigt illa om länge och de fungerar lika bra som mina UT trimmade 5 och 6000 rullar.
                  Minst lika stabila och långa kast som trimmade, dock är de sämre på lätta beten.
                  I min värld är trim på en gäddrulle meningslöst och onödigt. Det viktiga är att de är rengjorda och korrekt smörjda.
                  Men visst kan det vara kul att trimma bara för att man kan och tycker man det fungerar bra så är det ju bara att köra..

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag är en av dem som har bytt allt som går att byta i min JB. Gavlarna är original & några av skruvarna. Axeldrevet & dess hållare är också original.
                    Rullen är extremt trevlig att fiska med & jag kastar även väldigt lätta beten med den.
                    Allt skruvande & bytande av grejer har varit väldigt roligt & lärorikt, samt dyrt.
                    Men jag ångrar det inte en sekund.
                    Bara ett kast till..

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                      Rekommendationen brukar vara att man ska ha någon millimeter tomt upp till kanten. Inget givet. Du kan förändra rullens kastegenskaper genom att variera mängden lina. Mindre lina brukar innebära kortare men stabilare kast o vice versa.
                      Hej Mankan;

                      För lite lina bromsar! För mycket lina trasslar!

                      http://www.trumman.com/fisketips.htm

                      Old Firehand
                      Leif Engström


                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 852 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X