Lätta havsöringsspö i fler än 2 delar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lätta havsöringsspö i fler än 2 delar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Mikael T.
    Ja, det verkar vara väldigt mkt handtag vad jag förstått... klart jag kan ta fram fogsvansen o kapa det en bit men hade varit bättre om jag slapp.

    Jockegbg
    Jag fiskar nästan uteslutande längs den skånska kusten.
    Kan hända nån enstaka gång att det blir Blekinge vid Karlskrona o nån gång på Västkusten vid Hunnebostrand.
    Jag har fått för mig att jag tycker det är skönare med en något djupare aktion ja, hade varit så mkt lättare att få provkasta spöna jag är intresserad av men det går tyvärr inte.
    Därför är en sån här tråd ovärderlig för mig.
    I slutändan hoppas jag komma fram till det rätta spöt för mig.
    Det där med Fenwickspöt är lurigt... dom flesta tycker det är kvalitet rakt igenom o superskönt medan några inte alls tycker om det.
    Kom gärna med dina förslag, du har kanske vinnaren i rockärmen.

    Kommentera


    • #12
      Rullen är 204g tung exkl lina. Skvallrar om ett relativt lätt spö med relativt saftiga komponenter (nu råkar jag alltid tänka i dom sammanhangen). Ett "goto" spö jag nästan mår dåligt av lämna hemma vid min HÖ-pass är sportex absolut. Jag hade 7,8 och 9 fot. Nu har jag 7 och 9 kvar. Inte för att jag gillade 8an mindre men den fick sällan följa med då den har lite sämre precision än 7an, ungefär samma kastvikter och har märkbart mer ryggrad. Det är dock 8an jag skulle rekommendera i denna serie då jag antar du inte har 7an eller 9an i den serien. Sportex Absolut 8 fot har kastvikter 12-34gr, sweetspot mellan 20-30gr, transportlängd 124cm, vikt 130gr (bör vara skönt med vikten på din rulle, min rulle jag körde till det spöt väger cirkus 200gr). Känns helt ok under 20 men klingan utmärker sig mest vid tidigare nämnda vikter. Spöt känns riktigt styvt men med fisk på arbetar klingan otroligt gött, framförallt på lite större fisk. Tappat väldigt lite fisk med dessa spön då det med hårdbeten är väldigt förlåtande. Du behöver inte flytta mycket lina för att sätta mothugget. Detta kanske är i dyraste laget men ett alternativ som är väl värt pengarna. Kastar lika långt med det som jag gör med längre spön. Om du helt saknar kastteknik (som jag) och drar iväg skiten med styrka så är detta en klar vinnare. Spöts blygsamma längd gentemot sea trout stick du nämnde tidigare kompenseras med riktigt fina komponenter och riktigt långa kast. Vill du synas bland stenarna nere i skåne så går spöt i en "trevlig" gul/orange färg.

      Illex the artist dark elf eller the marksman är magiska men där får man lägga på en del. Dessa spön är som ovan fast bättre i alla sammanhang förutom hållfastheten. Tycker dock Absolut svarar upp bra utifrån prisläge. Absolut är det spöt jag haft som klarat av mest misshandel utan att det märks eller syns.

      I prisklasserna under detta spö så blir det skralt (I MITT TYCKE) med spön av kvalitet som passar mitt fiske efter havsöring. Totalt allergisk mot flaggstänger och därför undviker jag recensioner på spön som parabellum (som jag ägt både i 11,4 fot och 9,2), Fenwick Ironfeather och aetos som också hade samma fladder.

      Inget saknat eller glömt! Hoppas du hittar något du trivs med!

      Kommentera


      • #13
        Tack så mkt för den utförliga utläggningen... kanon!!!
        Ska givetvis kolla upp spöna du nämner men dom är nog i dyraste laget... även om jag tycker det är ok att lägga en slant o få nåt jag tycker om att fiska med.
        Blir ju så mkt roligare varje gång man är ute o svingar då.
        Har inte satt nåt exakt pris på vad det max får kosta utan det får jag känna in när det blir dax att välja vilket det blir.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Fiskefrassen Visa inlägg
          Kulfisk... vilken variant av 8-fotaren har du?
          2-12 eller 4-22?
          Du får gärna berätta lite mer om spöt om du känner för det... hade möjligen tänkt ha ett sånt till att fiska regnbåge o makrill.
          Aktionen, snabbheten, längd på handtag, går det att kasta 5-7 grams drag?
          Jag har 4-22g. Rullen sitter ca 43cm från spöts bakända. Jag gillar långa bakhandtag så för mig får det inget minus där.

          Om du vill ha ett spö som inte är mer än 75,5cm inkl. originaltub så kan detta vara ett alternativ. Jag har kastat 5-7g drag och atom på 12 och 20g. Det funkar bra tycker jag.

          Om du vill ha ett snabbt spö med känslig topp och enorm ryggrad ska du nog kolla på ett annat spö. Spöt är ganska långsamt. Det böjer sig mer hela vägen och svajar hela vägen när man torrviftar med det.

          Spöt är för långsamt och svajigt att jigga med men det är trevligt att fiska små vobbler och spinnare med. Det funkar även bra till skeddrag upp till 20g. Det är väldigt trevligt att drilla fisk på även om det inte har någon krallig bassryggrad.

          Slutligen - är detta ett spö att satsa på?

          Jag gillar det så mycket att jag knappast kommer att göra mig av med det i alla fall. Om jag minns rätt betalade jag bara typ 800-1000 kr för det. För mig finns det en vits med att ett resespö är ganska allround och funkar till lite av varje.

          Är du i närheten av Mariestad eller Skövde någon gång får du gärna prova det.

          Kommentera


          • #15
            Kulfisk...
            tack så grymt mkt för den recensionen, tummen upp!
            Det är nog precis ett sånt spö jag letar efter... inte till havsöringsfisket då utan mer till övrigt.
            Tackar även för erbjudandet att testa det men du behöver inte hålla kaffet varmt, jag hör av mig om jag har vägarna förbi
            Inte ofta jag är i dom krokarna.
            Ska hålla kiken efter erbjudande på just det spöt!

            Kommentera


            • #16
              Lycka till med spöletandet.



              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
              107 svar
              23 932 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Utter
              av Utter
               
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 295 svar
              261 874 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              852 svar
              138 372 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg El_Kebabo  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 030 svar
              192 670 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 073 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Arbetar...
              X