Lätta havsöringsspö i fler än 2 delar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lätta havsöringsspö i fler än 2 delar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lätta havsöringsspö i fler än 2 delar

    Hej.

    Söker efter ett lätt havsöringsspö i fler än två delar som ska paras ihop med en Daiwa Fuego LT 2500.
    Jag fiskar nästan uteslutande med drag mellan 12-28 gram.

    Vet att spöna ligger på gränsen vid 28 gram enligt tillverkarnas kastvikter men det är ju mer regel än undantag att dom inte riktigt stämmer.

    Jag har fyra kandidater o skulle vilja höra om någon har erfarenheter av dessa spö men även synpunkter i övrigt uppskattas.
    ​​​​​

    1. Pezon & Michel vives osmose seatrout 285
    9,3'' 5-25 gram 3-delat

    2. Savage Gear custom coastal
    9,6'' 9-27 gram 3-delat

    3. Fenwick Aetos 9''
    9'' 6-24 gram 4-delar

    4. Daiwa silver Creek
    9'' 7-28 gram 3-delat

    Det är ganska stora skillnader i pris mellan dyrast o billigast men jag vill mest veta hur spöna är då jag inte har möjlighet att känna på alla innan köp.

    Ser fram emot era recensioner o reflektioner angående dom här!

  • #2
    Hej,
    har inte prövat de spön du anger men väl SG Parabellum 9'6" 10-34g med några år på nacken. Jag valde den klassningen eftersom jag vid blåsigt väder behöver kunna kasta t ex en Vicke eller Gladsax på 30g. Spöt klarar av det men sweetspot ligger lägre än så, och toppen är mjuk nog att få ut en 12 grammare.

    Bland de spön du listar kan ju någon vara underklassad, men inte säkert och därför tror jag att du bör gå upp i spöklass ett snäpp, i vart fall om du mer kör 18-28g än 12-20g...

    Spön är dock svåra att "läsa"... Köpte för länge sedan ett Berkley Titanium 8' 4-24g till båtfiske och i dag tycker jag det är alldeles för mjukt överlag och ffa med något över 20g...
    Senast ändrad av anteman; 2019-01-04, 19:08.

    Kommentera


    • #3
      Nya SG Parabellum finns i 4-delad variant. Skulle jag kikat på, finns k flera längder och viktklassningar.

      Kommentera


      • #4
        Har nummer 2 och har haft nummer 3.

        Fenwick hade för långt handtag för att vara bekvämt för mig och fick gå vidare.

        SG är ett trevligt spö men jag skulle nog säga att det inte är idealiskt att bomba 28 grammare med. Snarare sweetspot mellan 15-20 gr. Jag överväger dock att sälja det så dra iväg ett meddelande vid intresse. Tänker mig 900:- för det (plus ev frakt). Finns i Gbg.

        Kommentera


        • #5
          Jag har fyrdelade åttafotsversionen av Aetos. Det är ju inte precis den modellen du frågar om men samma serie. Skönt spö, men jag hade förväntat mig lite högre finish även på annat än klingan när jag köpte fenwick. Inga katastrofer men ena facket i spöstrumpa var för smalt för spölglan hur man än vände spödelen. Spööglorna kändes även något svajigare/vekare än jag förväntat mig. Det sistnämnda tänker jag aldrig på när jag fiskar utan slog mig bara när jag inspekterade spöt efter inköp. Det är annars ett trevligt spö som jag alltid kommer ha kvar och använda när jag inte tycker mig få plats med ett tvådelat spö i packningen.

          Har även ett tvådelat Aetos 6’3”. Om dragskon på spötuben satt kvar ett helt år? Nej absolut inte. Däremot är det den robustaste/tyngsta tuben jag någonsin har skådat.
          Senast ändrad av Kulfisk; 2019-01-06, 00:28.

          Kommentera


          • #6
            Tack för er input.
            All info är välkommen info o jag har läst det ni skrivit.

            Jag har redan ett 10-fots, 2-delat spö som jag är väldigt nöjd med... Sportfiskegigantens Sea Trout stick.
            Dock tycker jag det många gånger är bökigt att transportera det när det är så långt o det är därför jag vill komplettera med ett flerdelat o då kanske i en annan längd än dom 10 fot jag har på mitt spö nu.

            Kan därför köpa att kanske inte dänga just 28-grammare med det jag söker nu men det är en smäll jag kan leva med.

            Sen har jag lyckats googla mig till att spö nummer 1 och 4 har en djup aktion där dom två yttersta spödelarna jobbar och jag tycker det låter som en trevlig variant.
            Klingorna ska tydligen ändå vara snabba till halvsnabba men det är som sagt inget jag själv testat.

            Kom med fler synpunkter om ni känner för det.

            Kommentera


            • #7
              https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...yABEgI3QfD_BwE

              om man vill ha finish på ett spö som är jäkligt snyggt med bra komponenter som kan skicka en sandgrävling på 27g till horisonten.

              Kommentera


              • #8
                Kulfisk... vilken variant av 8-fotaren har du?
                2-12 eller 4-22?
                Du får gärna berätta lite mer om spöt om du känner för det... hade möjligen tänkt ha ett sånt till att fiska regnbåge o makrill.
                Aktionen, snabbheten, längd på handtag, går det att kasta 5-7 grams drag?

                Mikael T... du får oxå mer än gärna berätta mer om dina tankar kring Fenwickspöt.
                Var handtaget så långt så det var i vägen?
                Gissar att du inte har nåt mått i huvudet från ände till rullfot typ?
                Hade varit kul att läsa lite om vad du oxå tyckte om aktion, snabbhet osv...

                Kommentera


                • #9
                  Har inte mätt upp men det var fyrdelat och det fanns inte mycket klinga kvar framför rullfästet. Det blev såpass oergonomiskt för mig att jag lät det gå vidare. Alternativet Vore väl att korta av det med ett eget ingrepp.

                  Kommentera


                  • #10
                    Låter som att det är ett spö med hel/djupaktion du är ute efter? En annan reflektion efter att ha läst dina inlägg är vilken del av Sverige du fiskar HÖ? Tänkte ge ett par förslag men om det endast är djupa spön du är ute efter kan jag ej ge några bra tips. Gjorde mig av med ett fenwick och SG parabellum på grund av flagstångseffekten. Skulle inte rekommendera något av dessa till min värsta fiende.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 597 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 536 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X