Abborrspön liknande Zodias - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrspön liknande Zodias

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborrspön liknande Zodias

    Väntat ett år på en tvådelad version av Shimano Zodias ml 5-15g bara för att få reda på att den modellen inte kommer i tvådelad version. Segt.

    Söker därför ett spö som liknar Zodiasen och i samma prisklass (2000-2500kr)

    ML / någonstans runt 5-15g, spinn, snabbt, ungefär samma längd på handtaget. Kikat på Gunki chooten men bakhandtaget verkar för kort. Prorex-serien har trevlig aktion och riktigt fint handtag men är förekommer inte i power under motsvarande 10-30g.

    Förslag mottas tacksamt!

  • #2
    https://www.fishing-mart.com.pl/en4/...itcast/s/23901

    Billigare än du tänkt dig kanske. Men det kanske passar?

    Kommentera


    • #3
      Åh, riktigt fint! Hur är de där att jerka lätta abborjerks med? Huvudsakligen liknande shadow raps.
      Buster kommer dessa till Sverige?
      Senast ändrad av riggs; 2019-01-09, 21:34.

      Kommentera


      • #4
        En tvådelad Zodias finns, 1610 ML-2, 6'10" men man får beställa från Japan t ex från Ebay... men du kanske hoppats på svensk import?

        Fick ett tips från Morta här på FS om Shimano Bass One XT som skulle komma hit men i svensk butik har jag inte sett dem men väl på bla tyska sidor, 5-14g är väl kort 6'2" för mig men 7-21g är i alla fall 6'6".

        I avvaktan på mitt beslut köpte jag under Black Friday jag ett Berkley Air 6'6" C ML-2 5-20g... Pga vintern ännu ofiskat med tänkta twitchbaits 8-17g.
        Senast ändrad av anteman; 2019-01-09, 22:11.

        Kommentera


        • #5
          Undersökte ett Prorex AGS med det sexiga namnet PXAGS692MLFB-BS grundligt idag och testade även ett par olika rullar på.
          6'9" och klassat 5-25 gram men jag hade inte tvekat en sekund på att använda det till lätta beten, särskilt inte sådana som ska styras.
          Kändes mer som 5-20 enligt mig och bör vara ett riktigt trevligt spö, lätt och känsligt.

          Har själv några timmars erfarenhet av Zodias och tror faktiskt jag hade haft svårt att välja ett sådant före AGS...

          Vilka betesvikter är det du fiskar oftast?
          Hur långt ska bakhandtaget vara?
          ...ochför att stilla min nyfikenhet, varför får inte bakhandtaget vara så kort som på Gunki-spöt?

          Kommentera


          • #6
            AGS kan nog passa Riggs då flera lätta spön i Prorexserierna har ovanligt långt bakhandtag, faktiskt lite för långa om jag får välja, ffa till twitch- och jerkbaitfisket. Gäller det långa bakhandtaget även AGS 692?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Gäller det långa bakhandtaget även AGS 692?
              Hade tyvärr inte möjlighet att mäta handtaget.
              Jag är dock en trogen användare av korta bakhandtag, på mina customspön slutar de nästan innan de börjar, så
              jag har lite svårt att avgöra om det var långt eller ej.
              Förmodligen längre än på Gunki-spöt som nämns och även längre än Zodias skulle jag tro.

              Kommentera


              • #8
                Jonta! Utmärkt förslag. Jag gillar ju serien så detta är inte ett dumt förslag. Finns den i landet än?

                Jag gillar längre bakhandtag. Det passar mig bättre vid kastet och ger en skön motvikt vid twitch och jerk.

                Jag kastar hårdbeten mellan 5-12g, riggsriggade flugor om 5-7g och lätta gummibeten. Inget tyngre än 15g.
                Mitt prorex xr 10-30 funkar egentligen bra kastlängdsmässigt men lhela spöt jobbar inte riktigt vid det lägre spannet, varför jag vill gå ner lite i kastvikt.

                Visst, det är väl på marginalen, men ändå.

                Du föredrar alltså Prorex ags över Zodias rent generellt?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av riggs
                  Jonta! Utmärkt förslag. Jag gillar ju serien så detta är inte ett dumt förslag. Finns den i landet än?
                  Jag petade på det i Sverige idag så det bör det göra.


                  Ursprungligen postat av riggs
                  Jag kastar hårdbeten mellan 5-12g, riggsriggade flugor om 5-7g och lätta gummibeten. Inget tyngre än 15g.
                  Mitt prorex xr 10-30 funkar egentligen bra kastlängdsmässigt men lhela spöt jobbar inte riktigt vid det lägre spannet, varför jag vill gå ner lite i kastvikt.
                  Personligen vill jag alltid ha lite högre kastvikt till beten som ska styras.
                  Använder exempelvis ett Zillion som kastar -18 gram till mitt jiggfiske med Link Head på 5 samt 7 gram och beten på 2.3-2.5 tum.
                  Likadant har jag fiskat mycket Slider 7cm (17/21 gram) ihop med korrekt klassade basspön -1oz-spön och skulle inte använda lättare till det fisket.

                  Litet frågetecken kring 5 gram men då tycker jag å andra sidan Zodias -15 gram är ett lika kraftigt spö.


                  Ursprungligen postat av riggs
                  Du föredrar alltså Prorex ags över Zodias rent generellt?
                  Hmm, RIKTIGT bra fråga.
                  Gillar verkligen Zodias för att vara ett inte alltför dyrt butiksspö. Är annars petig och har ett gäng custombyggen men jag blev impad av AGS.
                  Säger ju inte så mycket då andra inte vet mina preferenser och erfarenheter men allt jag kan säga är att det är ett spö jag gärna hade kunnat äga.
                  Dit har jag inte riktigt kommit gällande Zodias.

                  Litet frågetecken för hur bra keramiken är i Daiwas kolfiberringar, jag är ju Fuji-skadad och är väl förtrogen med deras produkter och skillnaderna mellan
                  olika serier men tvivlar inte på att ringarna på AGS sköter sig bra.
                  Har för lite fisketid med serien för att ge ett riktigt väl grundmurat omdöme.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för dina tankar och synpunkter!

                    Jag beställer ett och så får jag återkomma med recension när jag har hunnit prova det.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 374 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 076 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X