Abborrspön liknande Zodias - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrspön liknande Zodias

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
    Tack för dina tankar och synpunkter!

    Jag beställer ett och så får jag återkomma med recension när jag har hunnit prova det.
    Blir hemskt intressant att se hur du tolkar kraften i klingan, dess förmåga att hantera beten under 10, toppens känslighet samt
    den allmänna klassningen.

    Alla dessa egenskaper ligger ju lite i betraktarens ögon och jag är erkänt konservativ med att skrika "överklassat" då jag tror jag
    bedömer spön annorlunda än många andra.
    Oavsett så är det ett lovande spö som jag själv efter mitt lilla laborerande vet hade passat mitt primära abborrfiske vilket främst
    handlar om styrda beten mellan cirka 6 till 14 gram.

    Kommentera


    • #12
      Jag litar på ditt omdöme, så därför känns beställningen given. Dessutom har jag ju bara goda erfarenheter av spöserien förutom att 10-30:an kändes lite för grov för mitt fiske.

      Det är beställt så jag torde kunna ta ut det på en provtur tidigt nästa vecka. Om det bara kunde sluta blåsa...

      Tankar efter första provet samt lite mer ingående recension utlovas framledes!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
        Jag litar på ditt omdöme
        Ska kanske berätta hur det gick för den senaste som gjorde det...

        Nej, skämt åsido, ska bli kul att höra din åsikt.
        Funderar själv starkt på ett sådant spö med en Daiwa Alphas i rullfästet till smalt fiske mellan 8-14
        och hårdbeten som fiskas aktivt.
        Rullfästet är ju bara det en anledning att köpa AGS, har som sagt Zillion med den äldre versionen av fästet
        och det är verkligen perfekt till smårullar.
        Daiwas egna fäste och något snarlika Fuji PTS är detaljer jag knappt klarar mig utan.

        Kommentera


        • #14

          Första intryck: Riktigt trevligt spö.

          Själva klingan känns mer konsekvent än XR 10-30. Med det menar jag att en större del av klingan känns som att den arbetar och avsmalningen är mer jämn än XR, på vilken det blir en mer markerad avsmalning längst ut (och således känns det mer som att det mest är i toppen som spöt laddar med).
          AGS 5-25 känns alltså i detta avseende mer konsekvent och hela spöt verkar jobba lite mer.

          Vid torrviftande framträder samma känsla: AGS:en är snabbare och böjen känns mer konsekvent, XR aningen sladdrigare topp.

          Spöt är dessutom mycket mer smäckert än XR. Föga förvånande förstås, givet bättre material och lägre kastvikt, men ändå.

          Fin balans med en Tatula SV TW.
          Påhängning av bete om ca 12g: Bra känsla i spöt, känns som att det kommer ladda fint kring detta viktspann.

          I min smak har XR bättre bakhandtag (greppvänligt nedre handtag i splitgrippen, samt lite längre - drygt 5 cm), men det är knappast någonting som talar för AGS nackdel. Jag kommer sannolikt att gilla detta bakhandtag minst lika mycket.

          Detta får anses vara lite preliminära intryck. Det blåser 20 m/s nordlig vind och någon minusgrad på det, så skarpt fiske med spöt får skjutas upp några dagar.

          Jag återkommer med lite utförligare tankar och intryck när jag testat spöt på riktigt om några dagar.

          Kommentera


          • #15
            Så hur lirar AGS692:an med dig och dina beten? Laddar den med 7g och orkar den kasta och arbeta en fetare twitch med större sked? (10-11cm, 18g)

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
            107 svar
            23 932 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Utter
            av Utter
             
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 295 svar
            261 849 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            852 svar
            138 353 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg El_Kebabo  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 030 svar
            192 669 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 067 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Arbetar...
            X