Vilken ambassadeur ska jag köpa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken ambassadeur ska jag köpa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken ambassadeur ska jag köpa

    Hej, står i begrepp att köpa en rulle till fiske med gummibeten från 60 - 110 gram. Står i valet och kvalet mellan en 5601 c4 eller en 5501 c3 . Vilken hade ni rekommenderat? Är båda rullarna uppbyggda på aluminium?
    Tack på förhand
    Vänligen / Paulo
    Senast ändrad av paulo; 2019-01-28, 10:45.

  • #2
    Tumtangent är underbart bra att ha. Så det hade avgjort mitt val.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Tvärtom joens så föredrar jag knapp i gaveln, tycker plastknappen är ivägen, den är dessutom orsaken till frikopplingsproblem i vissa fall.
      C3 och C4 är förutom frikopplingen identiskt uppbyggda sånär som på ett extra lager i C4 samt olika utväxling.
      Båda med stativ och bromsplatta i aluminium.
      Jag gillar den klassiska runda Ambassadeuren och en rulle i aluminium klarar fisket du beskriver men personligen hade jag ändå tittat på en i mässing.

      Kommentera


      • #4
        I valet mellan C3 och C4 skulle jag nog låta ekonomin välj - om du inte behöver en rulle med lite snabbare utväxling - då är C4 det givna valet. MEN - du har inte funderat på en Prorocket? Där får du mässingstativet s a s på köpet plus en väldigt trevlig och kompetent rulle. Beträffande valet av tumtangent eller tryckknapp så är min åsikt att det kvittar... Har båda sorterna och tycker det funkar lika bra med vilken som!
        Skit fiske!
        Gösta

        Kommentera


        • #5
          Jag har en C4 (visserligen lite trimmad) som jag är väldigt nöjd med. Tumtangen eller inte är en smaksak och svårt att säga innan om man känner att det är ett "måste" eller inte. Jag tycker det är bekvämt med tumtangen och röstar väl därför på en C4. Men det är lite vilket som.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av paulo Visa inlägg
            Hej, står i begrepp att köpa en rulle till fiske med gummibeten från 60 - 110 gram. Står i valet och kvalet mellan en 5601 c4 eller en 5501 c3 . Vilken hade ni rekommenderat? Är båda rullarna uppbyggda på aluminium?
            Tack på förhand
            Vänligen / Paulo
            Hej Paulo;

            Av en 5601 C4 eller en 5501 C3 skulle jag gärna välja C3:an....

            Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur multirulle kan bli!

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-01-30, 09:38.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Tvärtom joens så föredrar jag knapp i gaveln, tycker plastknappen är ivägen, den är dessutom orsaken till frikopplingsproblem i vissa fall.
              C3 och C4 är förutom frikopplingen identiskt uppbyggda sånär som på ett extra lager i C4 samt olika utväxling.
              Båda med stativ och bromsplatta i aluminium.
              Jag gillar den klassiska runda Ambassadeuren och en rulle i aluminium klarar fisket du beskriver men personligen hade jag ändå tittat på en i mässing.
              Alla lika, alla olika.
              Bara man väljer vad man gillar så blir det toppen!
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                Alla lika, alla olika.
                Bara man väljer vad man gillar så blir det toppen!
                Ja, jag anser oftast att man faktiskt kan få ganska träffsäkra råd på distans men i ett sådant här fall där det väljs mellan två väldigt lika rullar med ett par
                egenskaper som däremot skiljer sig avsevärt är nog inte det gamla "känn på rullarna" ett dumt förslag...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Ja, jag anser oftast att man faktiskt kan få ganska träffsäkra råd på distans men i ett sådant här fall där det väljs mellan två väldigt lika rullar med ett par
                  egenskaper som däremot skiljer sig avsevärt är nog inte det gamla "känn på rullarna" ett dumt förslag...
                  De flesta som har testat någon av de två olika frikopplingarna vet vilken man föredrar.

                  Står det bara mellan det så är det bara att välja vad man gillar. I övrigt är de ju så lika så det bara är detaljer.

                  Skillnader finns, men dom är lika. Så du behöver inte berätta alla olikheter nu
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                    De flesta som har testat någon av de två olika frikopplingarna vet vilken man föredrar.

                    Står det bara mellan det så är det bara att välja vad man gillar. I övrigt är de ju så lika så det bara är detaljer.

                    Skillnader finns, men dom är lika. Så du behöver inte berätta alla olikheter nu
                    Den stora skillnaden för mig mellan dessa modeller är ändå utväxlingen, du har helt rätt i att de olika frikopplingsreglagen är en ren smaksak.
                    Jag var i princip tvungen att ha en sexa i modellnamnet för många år sedan (alltså plastknapp för den som inte vet det), tyckte gavelknappen var krånglig då jag kastar över höger axel och högervevar vilket innebär att jag håller spöt i höger hand och frikopplar med med vänster.
                    Numera sitter vanan och jag har gavelknapp på mina Ambassadeurer.

                    Utväxlingen tycker jag är mer viktig, inte för man fiskar snabbare med C4 utan för att jag tycker man känner skillnaden i invevningskraft så tydligt, särskilt med beten som går tungt i vattnet.
                    Hade förr flera rullar växlade 6.3:1 men har bytt till 5.3:1 i alla klassiska runda. Vevar hellre fortare än har rullar jag upplever tappar kraft.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 880 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 074 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X