Det extra lagret i C4 sitter på ett ställe där det gör absolut ingen nytta om man inte samtidigt ersätter plastbussningen i den andra änden med ett kullager. Det sitter nämligen i ena änden av linförarskruven. Plastbussningarna är normalt sett allt annat än lättsnurrade när de är nya. En väl insliten rulle som gått mycket kan mycket väl snurra lätt. Så med ett kullager och en plastbussning i C4 så är det plastbussningen som bestämmer hur lätt det snurrar. En C5 med kullager i bägge ändar är något helt annat,
Ett av "problemen" med ABUs runda och speciellt med de rullar med lite högre utväxling är den lite korta veven. Som standard sitter det en relativt kort vev på de runda Ambassadeurerna, med dagens mått i alla fall. Speciellt vevarna med dubbla knoppar. Byt ut den mot en lite längre i samma längd som på tex Daiwa Coastal eller Revo Toro Beast så blir de lika lättvevade som dessa rullar.....
Jag föredrar x6xx rent hanteringsmässigt tack vare tumtangenten och alustativet. Och helst de rundgavlade- Vet att det förekommit några rullar där funktionen med tumtangent har slitits ut i förväg. Jag har servat en eller om det är två rullar med dessa fel av alla som jag servat. 100-tals. Jag har själv rullar av bägge sorter och trots hårt fiske har ingen av mina rullar haft problemet. men visst finns det....
Visuellt finns det inget vackrare än en Rocket med den antika gaveln. Helst röd MEN,,,,, den extra ratten på icke vevsida skaver i min hand. Den är tung pga mässingsstativet. En C3 med allt i alu väger mycket skönare efter en långs dags fiske jämfört med en pro Rocket med allt i mässing.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken ambassadeur ska jag köpa
Collapse
X
-
Du ska köpa en Vc pike och köp till en Beast vev. voila så har du en superskön stabil rulle, https://sportfiskeboden.com/products...sadeur-vc-pike Av alla gäddrullar ja ägt är ja mest nöjd med denna och ja har haft måååånga gäddrullar,Ursprungligen postat av paulo Visa inläggTusen tack för era svar. Mina funderingar angående de båda rullarna var främst om de klarar av fiske med såpass tunga beten samt om det var något annat jag bör tänka på Har för närvarande en TGC 5001 C utan tumtangent och den trivs jag utmärkt med så det får nog bli en C3.
Vänligen / Paulo
Lämna en kommentar:
-
Köp en C3 du, du kommer inte bli missnöjd!Ursprungligen postat av paulo Visa inläggTusen tack för era svar. Mina funderingar angående de båda rullarna var främst om de klarar av fiske med såpass tunga beten samt om det var något annat jag bör tänka på Har för närvarande en TGC 5001 C utan tumtangent och den trivs jag utmärkt med så det får nog bli en C3.
Vänligen / Paulo
Finns knappast någon Rulle som tagit fler svenska gäddor än en C3a.
När du sedan faller dit i trim-träsket så uppgraderar du lätt C3an till både en C4 o en C5 utan större mankemang.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Tusen tack för era svar. Mina funderingar angående de båda rullarna var främst om de klarar av fiske med såpass tunga beten samt om det var något annat jag bör tänka på Har för närvarande en TGC 5001 C utan tumtangent och den trivs jag utmärkt med så det får nog bli en C3.
Vänligen / Paulo
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Den stora skillnaden för mig mellan dessa modeller är ändå utväxlingen, du har helt rätt i att de olika frikopplingsreglagen är en ren smaksak.Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
De flesta som har testat någon av de två olika frikopplingarna vet vilken man föredrar.
Står det bara mellan det så är det bara att välja vad man gillar. I övrigt är de ju så lika så det bara är detaljer.
Skillnader finns, men dom är lika. Så du behöver inte berätta alla olikheter nu
Jag var i princip tvungen att ha en sexa i modellnamnet för många år sedan (alltså plastknapp för den som inte vet det), tyckte gavelknappen var krånglig då jag kastar över höger axel och högervevar vilket innebär att jag håller spöt i höger hand och frikopplar med med vänster.
Numera sitter vanan och jag har gavelknapp på mina Ambassadeurer.
Utväxlingen tycker jag är mer viktig, inte för man fiskar snabbare med C4 utan för att jag tycker man känner skillnaden i invevningskraft så tydligt, särskilt med beten som går tungt i vattnet.
Hade förr flera rullar växlade 6.3:1 men har bytt till 5.3:1 i alla klassiska runda. Vevar hellre fortare än har rullar jag upplever tappar kraft.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
De flesta som har testat någon av de två olika frikopplingarna vet vilken man föredrar.Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggJa, jag anser oftast att man faktiskt kan få ganska träffsäkra råd på distans men i ett sådant här fall där det väljs mellan två väldigt lika rullar med ett par
egenskaper som däremot skiljer sig avsevärt är nog inte det gamla "känn på rullarna" ett dumt förslag...
Står det bara mellan det så är det bara att välja vad man gillar. I övrigt är de ju så lika så det bara är detaljer.
Skillnader finns, men dom är lika. Så du behöver inte berätta alla olikheter nu
Lämna en kommentar:
-
Ja, jag anser oftast att man faktiskt kan få ganska träffsäkra råd på distans men i ett sådant här fall där det väljs mellan två väldigt lika rullar med ett parUrsprungligen postat av joens Visa inlägg
Alla lika, alla olika.
Bara man väljer vad man gillar så blir det toppen!
egenskaper som däremot skiljer sig avsevärt är nog inte det gamla "känn på rullarna" ett dumt förslag...
Lämna en kommentar:
-
Alla lika, alla olika.Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggTvärtom joens så föredrar jag knapp i gaveln, tycker plastknappen är ivägen, den är dessutom orsaken till frikopplingsproblem i vissa fall.
C3 och C4 är förutom frikopplingen identiskt uppbyggda sånär som på ett extra lager i C4 samt olika utväxling.
Båda med stativ och bromsplatta i aluminium.
Jag gillar den klassiska runda Ambassadeuren och en rulle i aluminium klarar fisket du beskriver men personligen hade jag ändå tittat på en i mässing.
Bara man väljer vad man gillar så blir det toppen!
Lämna en kommentar:
-
Hej Paulo;Ursprungligen postat av paulo Visa inläggHej, står i begrepp att köpa en rulle till fiske med gummibeten från 60 - 110 gram. Står i valet och kvalet mellan en 5601 c4 eller en 5501 c3 . Vilken hade ni rekommenderat? Är båda rullarna uppbyggda på aluminium?
Tack på förhand
Vänligen / Paulo
Av en 5601 C4 eller en 5501 C3 skulle jag gärna välja C3:an....
Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur multirulle kan bli!
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2019-01-30, 09:38.
Lämna en kommentar:
-
Jag har en C4 (visserligen lite trimmad) som jag är väldigt nöjd med. Tumtangen eller inte är en smaksak och svårt att säga innan om man känner att det är ett "måste" eller inte. Jag tycker det är bekvämt med tumtangen och röstar väl därför på en C4. Men det är lite vilket som.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 405 visningar