Efterfrågar rådgivning ang val av spinnsett. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterfrågar rådgivning ang val av spinnsett.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av TobiasSteiner
    Får dock erkänna att nybörjaren i mig nästan tog till nappen för förstod inte hälften av allt tekniskt du tog upp..
    Imponerande vilken genomgången produkt-teknisk kunskap & kännedom de besitts här... Tackat för insynen.

    Grymt tacksam ja återupptäckte fisket igen, dock inte fått upp de riktigt tekniska intresset ang utrustningen men är dax märker ja. Insett de behövs för att försäkra sig man innehar utrustningen & dess egenskaper man tror sig betalat för...
    Känn ingen press att du måste ha det tekniska intresset!
    Fiske är fiske och inte rullar och spön.
    Vissa av oss har, likt undertecknad, ett intresse för fiskeutrustningen som egentligen löper parallellt med själva fiskeintresset.
    För att kunna välja bra prylar till sitt fiske måste man inte nödvändigtvis vara varken maniskt intresserad eller maniskt kunnig rent tekniskt.
    Det hjälper däremot att sätta sig in lite i praktiska funktioner, skillnader mellan modeller och särskilt försöka sortera bort reklamsnack och "råd" (läs gratisreklam) från rena märkesivrare.

    Ursprungligen postat av TobiasSteiner
    Hade jag verkligen tagit till mig de återkommande råden kläm, känn, böj, vifta, veva, svinga osv i kombination med lite tekniskt engagemang, lite mindre naiv skulle min utrustning se helt annorlunda ut idag. Känner mig lite korkad.... Fast måste få säga att iaf de internetbaserade återförsäljarna av sportfiskeutrustning är fantastiska på att utnyttja okunnighet & kränga en massa skit folk inte känner sig helt nöjda med så de köper än mer....
    Inget slår egna erfarenheter, det är av missarna vi lär oss.
    Har själv lagt obscena summor på rullar jag efter kort tid märkte att jag inte trivdes med, precis samma sak med spön. Därifrån kommer kunskapen.
    Precis som du skriver spelar handlarna naturligtvis på det faktum att naiviteten och okunskapen är relativt utbredd, eller ointresset kanske är mer rättvist att kalla det.
    Att även merparten av alla fiskepojkar är skator som vill ha saker som blänker är ganska lätt att inse om man frekventerar en välbesökt fiskebutik till exempel.
    Modets påverkan ej att förglömma...

    Korkad är du inte, kanske har du tagit korkade beslut men det är ju en del av inlärningsprocessen.

    Ursprungligen postat av TobiasSteiner
    Med risk låta överdramatiserande iklädd stora offerkoftan... Men de där skitsnacket kallat ”produktbeskrivning” mm är ju inte riktat till någon med den kunskapsbasis ja märkt många här inne besitter. Är inte direkt ”lite lätt över-nyanserat” utan väl förpackade lögner & uppenbar falsk marknadsföring... Fattar inte att de tillåts.
    Håller med här.
    Stoppa i ett påstått mer korrosionsbeständigt kullager i valfri rulle och kalla den "saltvattenstålig".
    INGA rullar tål saltvatten över tillräcklig tid eller under tillräckligt svåra förutsättningar.
    Likadant med både spön och rullmodeller, plocka hem rena basspön och "uppfinn" en teknik som passar dessa och funkar hyfsat till abborre; kalla dem "abborrspön".
    Sälj bassrullar som "downsize för gädda", snakeheadrullar som "jerkrullar" eller valfri annan modetolkning. Det sker hela tiden och är inte fusk men visst kan det lura folk.
    Jag lyssnar varje månad på extremt besvikna rullägare som tycker sig ha blivit lovade vissa egenskaper av tillverkare/handlare som enligt ägaren inte alls stämmer. Särskilt tydligt blir det när prylar framställda som evighetsmaskiner ger upp inom månader.

    Ursprungligen postat av TobiasSteiner
    Å JontaK av de du beskriver ang Daiwa att de tom utmärker sig i denna Vilda Västen Bransch får mig absolut inte vilja ha någon jävla tatula iaf....

    Är själv ingen ängel & går inte i tron andra är de heller speciellt inte konkurrerande företag men denna bransch känns rätt urspårad... Finns de några företag inom branschen som förlitar sig mer andra på trovärdighet/ genomgående kvalitetsutveckling & liknade & vilka är det isf?
    Kan inte vara nog tydligt här:
    Det är INTE ett specifikt Daiwa-beteende.
    Shimano gjorde samma sak i åratal med sina Chronarch/Citica/Curado. Även om detta var utmärkta rullar så såldes tre olika rullar i olika generationer men med extremt små skillnader.
    Alla tre stora rulltiverkarna gör fortfarande riktigt bra rullar men det gäller att plocka russinen ur kakan. Äger själv överlägset flest daiwor och skulle inte vilja ha det på annat vis.

    Jag återupprepar att Tatula ÄR en bra modell till det där mediumfisket (som väl -80 gram får kallas idag).
    Hade jag själv valt en Tatula i din sits?
    Nja, jag hade nog köpt en Tranx 200 istället men det är enbart baserat på min uppfattning om 300an samt pluggande av sprängskiss och det faktum att Tranx 200 har så få kullager vilket jag tycker är strålande!
    Men det är bara mina tankar, jag är inte allvetande på något vis.

    Cudan Tack!
    Jag får lite kritik ibland för att jag "riktar in mig" på vissa märken och modeller gällande just felen men det är så att modellerna jag upplever med exceptionella eller ofta återkommande fel kommer jag naturligtvis visa upp.
    Någon gång kommer förhoppningsvis en eller flera trådar där diverse positiva egenskaper kommer redovisas. Tyvärr är jag så tråkig att jag anser att det lite är min lott att visa felen då så få andra gör det, av någon anledning.

    Kommentera


    • #42
      JontaK Så det får bli en Tranx 200 till att börja med. Vet du skrev att det inte är ett specifikt Daiwa-beteende och shimano gjort likande raid/raider.. Men nu var de tatulan som la krokben så jag snubblade ner i ”Alice i mygel-landets oändliga råtthål”... Ditt inlägg ang tatulan’s ”historia” var ju kul läsning.. & ja Coastal’n är även för jävla ful haha...
      Samt Cudan’s uppmärksammande av LTD-modellen’s svagare broms va droppen...


      Cudan Hängde på lite ang bromsvikten och dina tvivel ang att den ens var en 5kg’s spärr. Tog först & rota fram kartongen till min stulna Tatula Type-HD 200HSL & kollade hur produktinformationen var skriven på eng ang max.bromsen = MAX DRAG 6kg. Kolla även hur vikten benämndes i punds = 13.2 lb (pounds) som mer exakt motsvarar 5.987kilograms max.broms så försökt söka upp LTD-modellens påstådda max.broms utomlands & i pounds (lb) med hjälp av serie/tillverkningsnummer & allt möjligt.. Var runt på kroatiska/tyska/franska/språk-ja-aldrig-hört/spansk-språkliga sidor med återförsäljare & diverse & letade men inte ens i sidorna frän USA kunde jag hitta någon max.broms utskriven i varken kg eller pounds. Användes samma produkt-specifikation för samtliga utomlands. Mer måttbaserad specifikation & även uppgiven Linkapacitet alltid samma.


      Så kommer vi till Sverige!

      Finner inte den mer mått-baserade specifikationen. Enbart alla återförsäljares samma produktbeskrivning, samt allas helt olika produktspecifikationer....
      Tog de 6 första jag såg.


      Sportfiskeprylar LTD
      -Max Broms 5kg
      -Linkapacitet 150m/0,30mm
      Pris 2395 kr

      Happyangler LTD
      -Linkapacitet 0,35mm/150m
      -Bromskraft 6kg
      Pris 2359 kr

      Willyssportfiske LTD
      -Bromsstyrka: 5 kg
      -Linkapacitet: 150 meter - 0,30mm
      Pris 2345 kr

      batofiske LTD
      -Linkapacitet: 180m/0,32mm
      -Bromsstyrka utelämnad...
      Pris 2295 kr

      upplevstore LTD
      -Max Broms 5kg
      -Linkapacitet 150m/0,30mm
      Pris 2349 kr

      el-ge LTD
      -Linkapacitet 0,32mm/180m
      -Bromsstyrka 6kg
      Pris 2349 kr

      De känns seriöst...

      Ja ni har båda Cudan & JontaK redan konstaterat att de finns en ”problematik” ang de bristfälliga/ märkliga/ förvånade & ibland helt totalförvirrande produkt-specifikationerna!

      Å nu på med foliehattarna! Efter att ja drabbats av lite flyktiga & obekräftade konspirationsteorier & bedömande får jag en känsla av att daiwas ”nya” tatula 200 LTD -modell är grundat utifrån skalet från den mindre modellen Tatula 100HSL....

      Cudan om jag säger att jag tror mig fått fram den sanningsenliga max.bromsen till 100-modellen som är 7.9lb = (((((((3.583kg))))))) & det är den max.bromsen du har på din rulle snarare...
      Kan möjligheten finns eller avfärdar du det fullkomligt?

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av TobiasSteiner Visa inlägg
        Samt Cudan’s uppmärksammande av LTD-modellen’s svagare broms va droppen...


        Cudan Hängde på lite ang bromsvikten och dina tvivel ang att den ens var en 5kg’s spärr. Tog först & rota fram kartongen till min stulna Tatula Type-HD 200HSL & kollade hur produktinformationen var skriven på eng ang max.bromsen = MAX DRAG 6kg. Kolla även hur vikten benämndes i punds = 13.2 lb (pounds) som mer exakt motsvarar 5.987kilograms max.broms så försökt söka upp LTD-modellens påstådda max.broms utomlands & i pounds (lb) med hjälp av serie/tillverkningsnummer & allt möjligt.. Var runt på kroatiska/tyska/franska/språk-ja-aldrig-hört/spansk-språkliga sidor med återförsäljare & diverse & letade men inte ens i sidorna frän USA kunde jag hitta någon max.broms utskriven i varken kg eller pounds. Användes samma produkt-specifikation för samtliga utomlands. Mer måttbaserad specifikation & även uppgiven Linkapacitet alltid samma.

        Finner inte den mer mått-baserade specifikationen. Enbart alla återförsäljares samma produktbeskrivning, samt allas helt olika produktspecifikationer....

        Å nu på med foliehattarna! Efter att ja drabbats av lite flyktiga & obekräftade konspirationsteorier & bedömande får jag en känsla av att daiwas ”nya” tatula 200 LTD -modell är grundat utifrån skalet från den mindre modellen Tatula 100HSL....

        Cudan om jag säger att jag tror mig fått fram den sanningsenliga max.bromsen till 100-modellen som är 7.9lb = (((((((3.583kg))))))) & det är den max.bromsen du har på din rulle snarare...
        Kan möjligheten finns eller avfärdar du det fullkomligt?
        Jag hann tyvärr aldrig öppna upp Ltd rullen för att syna insidan. Jag sålde den i förmiddags till en god vän för en tusenlapp då jag visste att han fiskar med en betydligt slappare broms än mig men var också noggrann med att poängtera att den har en svagare broms än tidigare modeller. Men jag upplever att bromstyrkan låg nog runt 3.5 kg på Ltd versionen.

        Tyvärr finns det många butiker idag som är mer inriktade på att sälja prylar än att kunna de specifika prylarna och de har förmodligen bara copy pastat de tidigare specifikationer. Men å andra sidan släpps det så mkt rullar nu att det är förståeligt om personalen inte hinner med.

        Ett sidospår: jag vet att min lokala butik har extremt dåliga marginaler på normarks rullar och bättre på t ex daiwa eller varför inte bft eller illex. Då blir det automatiskt en konsekvens att de hellre säljer en bft eller illex rulle till en kund trots att det är en mkt sämre rulle jämfört med i princip valfri Abu, daiwa eller shimano. Jag gav ett par unga gäddkillar en chock när jag sågade bft instinct x7 som kinaskräp och förbannade mig över att både stora Youtube kanaler som butiker pratar gott om rullen. Kontentan är att det blir väldigt svårt för många att hitta en bra rulle som är värd sina pengar idag. Men FS är tack å liv ganska reklamfritt

        Kommentera


        • #44
          De var kompispris de

          Sedär... trodde de var en bra rulle.
          Skulle tid & ork infinna sig vore en utveckling kul att höra.

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av TobiasSteiner
            JontaK Så det får bli en Tranx 200 till att börja med. Vet du skrev att det inte är ett specifikt Daiwa-beteende och shimano gjort likande raid/raider.. Men nu var de tatulan som la krokben så jag snubblade ner i ”Alice i mygel-landets oändliga råtthål”... Ditt inlägg ang tatulan’s ”historia” var ju kul läsning.. & ja Coastal’n är även för jävla ful haha...
            Samt Cudan’s uppmärksammande av LTD-modellen’s svagare broms va droppen...
            Tranxen känns som en pålitlig arbetshäst faktiskt.
            Det ska bli mycket intressant att testa modellen, kanske är det en rulle som en gång för alla kan avfärda den spridda teorin att rullar måste ha en mängd kullager.

            Cudan kom med en extremt intressant uppgift som jag faktiskt inte hade en aning om.
            Har undersökt LTD i butik och kände då ingen större skillnad på bromsen, då är min erfarenhet av rulle troligen större än de flestas. Dels var det klantigt av mig att inte märka skillnaden men samtidigt visar det återigen vad lite butiksvevand- eller viftande säger om rullar och spön.

            Min lilla genomgång av Tatulorna kändes nödvändig.
            Har i en annan tråd försökt bena ut lite historik kring Shimano Calcutta och lite åt samma håll för Daiwas Millionaire-serie i ytterligare en tråd.
            Tror det är väldigt få som faktiskt tänker på små skillnader mellan rullar och helt enkelt köper nyaste varianten i tron att den är bäst. Så är dock icke alltid fallet och ju mer trådar av den här typen som skrivs desto mer tydlig information kommer fram.


            Ursprungligen postat av TobiasSteiner
            Sportfiskeprylar LTD
            -Max Broms 5kg
            -Linkapacitet 150m/0,30mm
            Pris 2395 kr

            el-ge LTD
            -Linkapacitet 0,32mm/180m
            -Bromsstyrka 6kg
            Pris 2349 kr
            Det här är ju lika uppseendeväckande som störtlöjligt!
            Bromsskillnaden är inte hela världen men bör ju naturligtvis ändå vara samma siffra.
            Linkapaciteten är däremot helt uppåt väggarna, det är STOR skillnad på 150 meter 0.30mm och 180 meter 0.32mm!!!


            Ursprungligen postat av TobiasSteiner
            Å nu på med foliehattarna! Efter att ja drabbats av lite flyktiga & obekräftade konspirationsteorier & bedömande får jag en känsla av att daiwas ”nya” tatula 200 LTD -modell är grundat utifrån skalet från den mindre modellen Tatula 100HSL....

            Cudan om jag säger att jag tror mig fått fram den sanningsenliga max.bromsen till 100-modellen som är 7.9lb = (((((((3.583kg))))))) & det är den max.bromsen du har på din rulle snarare...
            Kan möjligheten finns eller avfärdar du det fullkomligt?
            Jag tror du har helt rätt i ditt antagande.
            Nu var frågad ställd till Cudis men jag kan säga att den primära lamellen, den som ligger i huvuddrevet/åt veven är samma i Tatula 100HSL som i Tatula 200 HD (artikelnummer H45-2602).
            Lamellen, som mer är en glidbricka, under huvuddrevet/in mot stativet, är däremot olika på dessa två. Det är en mindre variant i 100 än i 200. Även om detta mer är en bricka som ska tillåta friktion mellan huvuddrev och kopplingsdrev ger den naturligtvis ett visst motstånd.
            Är det samma artikel i LTD som i 100 är det exakt samma broms.
            Artikelnumret är F73-3702 i 100, om någon har en LTD får ni gärna kolla sprängskissen om det är samma.

            Ursprungligen postat av Cudan
            Tyvärr finns det många butiker idag som är mer inriktade på att sälja prylar än att kunna de specifika prylarna och de har förmodligen bara copy pastat de tidigare specifikationer. Men å andra sidan släpps det så mkt rullar nu att det är förståeligt om personalen inte hinner med.
            Visst är det så!
            Det verkar också väldigt lätt för butiksanställda att alltid trycka fram det senast inkomna som det bästa.
            Specifikationer talas det inte så mycket om i säljögonblicket enligt min erfarenhet, det är mer superlativen som haglar.

            Ursprungligen postat av Cudan
            Ett sidospår: jag vet att min lokala butik har extremt dåliga marginaler på normarks rullar och bättre på t ex daiwa eller varför inte bft eller illex. Då blir det automatiskt en konsekvens att de hellre säljer en bft eller illex rulle till en kund trots att det är en mkt sämre rulle jämfört med i princip valfri Abu, daiwa eller shimano. Jag gav ett par unga gäddkillar en chock när jag sågade bft instinct x7 som kinaskräp och förbannade mig över att både stora Youtube kanaler som butiker pratar gott om rullen. Kontentan är att det blir väldigt svårt för många att hitta en bra rulle som är värd sina pengar idag. Men FS är tack å liv ganska reklamfritt
            Hahaha, jag har varit med om precis samma sak.
            Flera gånger har jag fått höra att "men X sa ju att den är bäst!", där X är lika med valfri sponsorfiskare, "kändis", snubbe i youtube-klipp eller anställd i fiskebutik.

            Kommentera


            • #46
              JontaK Ja de var inte utan att man blev lite besviken de var ett sådant jäkla mygel med utrustningen. Trodde att daiwa tex var en såpas stor aktör de inte var så extrema. Å är säkert inte lätt vara återförsäljaren som går mot strömmen men detta var fasen långt värre än jag någonsin kunde tänka mig...

              Så precis som du säger, då mer de skrivs då bättre så ja var en bra genomgång av tatulans historia.

              Och förstår inte varför du kritiseras för gå på enskilda märken, kritiserar väll de du känner till skit samma hur branschen ser ut har man en produkt som man bygger om i lika men bättre & sämre versioner under 10års tid, slänger på lite färg & kallat de nyutgåvor & nästa generations rullar & skit ska man fan ha skit.

              De gjorde ärligt att jag tappade suget för att handla mer & hur kan någon ta det i någon form av försvar!


              Så enbart bra gjort rakt igenom!!


              Å är det så som de kan vara med LTD-modellen är det de definitivt något av jävligaste jag hört inom försäljning...

              Kommentera


              • #47
                Ska bli kul att få skruva isär en LTD och se skillnaden mot den gamla HD-modellen. Jag vill ändå tro det är samma broms, men visst kan dom bytt.... Bromsen i orginal är ju aningen klen, men är extremt lätt att förbättra genom att sätta i en större diameter bromslamell. Gjorde det nyligen på en coastal och blev mycket stor skillnad på bromsverkan. Här tror jag Daiwa ser en möjlighet att avsiktligt sätta in underdimensionerad bromslamell för att det ska öka på försäljningen på t ex Zillion hd.... För kostnadsfråga...? Njaaaaaaaa
                http://mortasfiske.blogspot.com

                Kommentera


                • #48
                  Så kan det vara Morta nya Zillion TW HD 1520 har en annorlunda broms än förra Zillion HD.

                  Får väl bena ut det här en näst sista gång (då jag fortfarande inte fått tag i en LTD), länkarna går till respektive sprängskiss:

                  Daiwa Tatula 200 HD delar broms med nya 18 Tatula 200.
                  Lamellen i huvudrevet är benämnd H45-2602, den under J08-5105.

                  Daiwa Coastal 200 delar broms med förra Zillion HD.
                  Lamellen i huvuddrevet benämns H45-2601, under sitter två vilka kallas H66-1101 samt H66-1001.

                  Nya Daiwa Zillion TW HD 1520 har vad som ser ut att vara en större lamell under huvuddrevet. Möjligtvis är denna nu i kolfiber, jag har inte öppnat en så långt och inte mätt så jag är inte säker.
                  Lamellen i huvuddrevet skulle kunna vara samma som i någon av Tatulorna, artikelnummer ej tillgängligt.

                  Nu är jag ju en sån där hemsk bakåtsträvare som tycker att det flerskiviga systemet i gamla japanbyggda Zillion 100 fungerar bättre, särskilt vid kraftig broms och under ordentlig press.
                  På den tiden fanns det några lite enklare rullar som exempelvis Aggrest, dessa Aggrest/Zillion skulle med lite fantasi kunna spegla förhållandet mellan dagens Tatula/Zillion HD.
                  Sprängskissens bromsdel påminner ganska mycket om några andra rullar i det här inlägget!

                  Aggrest hade ett enkelt slirbromssystem med en lamell och en glidbricka, Zillion OG hade som synes ett flerskivigt system med flertalet kolbaserade lameller. Även om bromsen inte var optimal blir den helt otroligt bra om lamellerna byts mot kolfiber. Ett sådant system tycker jag Zillion HD borde besitta!
                  Visst att en maxbroms på 7 kilo är helt okej men jag jämförde bromsen på HD och min gamla Zillion ett tag tillbaka och känslan säger; gammal är äldst.
                  Ska försöka mäta upp detta till våren.
                  Var tvungen att dra åt stjärnhjulet enormt hårt på Zillion HD jämfört med gamla Zillion för att spolen skulle glida mot fingrarna jag stoppade med istället för slirande vev. Det är den effektiva, därmed mer lättåtkomliga, bromsen som är mest intressant för mig. Även startmotstånd och jämnhet, där känns det åtminstone som flerskivigt vinner men det är en personlig iakttagelse som inte nödvändigtvis behöver stämma med verkligheten.

                  Observera att länk saknas till 18 Tatula, denna har jag idag kikat på i fiskebutik och där synat sprängskissen. Lita på mina uppgifter eller begär bilder så lägger jag upp.
                  Ska bli mycket intressant att se hur LTD ser ut inuti!

                  Kommentera


                  • #49
                    Så.... Roade mig med att kolla sprängskisserna på rullar här i butiken och kan lyfta att gamla Tatula HD, Tatula CT samt Tatula HD2018 LTD har exakt samma delar i bromspaketet. Dock är det andra sprängskisser än de du länkade JontaK. Dina kanske är från utlandet?

                    Nu tror jag också eventuellt att det finns viss förvirring mellan de nya rullarnaTatulaHD200 LTD 2018 jämtemot Tatula200 2018. Den sistnämnda (något billigare) har jag inte synat eller fått in i butik så törs inte säga något om bromsen på den. Men det kan vara den modellen som menas vara klenare i bromsverkan? Jag vågar inte lita på några specar jag ser i min PDF-katalog, då det redan visat sig att inte stämma på vissa spön...

                    Men att det skulle vara sämre broms på nya LTD jämtemot den äldre tatulan ser jag som långsökt då det som skiljer förutom några estetiska detaljer är i princip lagren...

                    Iallafall så rekommenderar jag den som tycker bromsen är för klen på sin rulle att Byta ut delnr 73 på TatulaHD, eller 74 på Coastal. Det gör en märkbar skillnad i bromsverkan på en större bromslamell där... Har fortsättningsvis något konspiratoriska idéer om att den lamellen avsiktligt görs underdimensionerad för att det skall finnas anledning att köpa en dyrare rulle... för en kostnadsfråga kan det inte vara, väl? Sen hur stor skillnad det blir att byta ut glidplattan (delnr 71 på tatulaHD) mot en annan lamell skulle vara intressant att se. Kanske provar det på min egna gamla tatulaHD.... Att den 2-delade glidplattan på coastal/gamla Zillion HD skulle göra jättestor skillnad på bromsen ser jag som osannolikt (jag kan absolut ha fel här). Då den inre delen är bara en plastbricka och yttre ser ut att vara någon form av hård komposit (jämfört med tatulans "gummiaktiga" platta... Någon som provat byta dessa delar?
                    http://mortasfiske.blogspot.com

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Morta
                      Så.... Roade mig med att kolla sprängskisserna på rullar här i butiken och kan lyfta att gamla Tatula HD, Tatula CT samt Tatula HD2018 LTD har exakt samma delar i bromspaketet. Dock är det andra sprängskisser än de du länkade JontaK. Dina kanske är från utlandet?
                      Jag använder sprängskisser som är allmänt tillgängliga, företrädesvis från Daiwa Scandinavias hemsida, dessa borde visa upp rullarna på vår marknad?
                      Åtminstone Tatula HD-skisserna från Scandinavia och US är identiska.

                      Nu är detta ett kapitel för sig egentligen men då jag tar varje chans att gnälla gör jag det igen:
                      Det är rent ut sagt PINSAMT att tillverkarna inte kan erbjuda en aktuell lista med sprängskisser över sina nuvarande rullar samt modeller som funnits några år bak i tiden.
                      Om det skulle vara som du skriver att rullar med exakt samma modellbeteckning skiljer sig åt mellan marknader vore detta verkligen lämpligt att belysa då Daiwa Scandinavia verkar kopierat sina sprängskisser rakt från Daiwa USA.
                      Det blir alldeles övertydligt då den amerikanska varianten av Daiwa Ryoga, alltså Daiwa Pluton, finns listad under den skandinaviska förteckningen sprängskisser.
                      Pluton såldes väl inte i Europa? Den sålde ju knappt i USA!
                      Vore ju alldeles underbart om allas vår Buster kunde huta åt webansvarig att uppdatera listan.
                      Det finns ju mängder av rullägare som antingen slänger sin sprängskiss (vilken naturligtvis är dumt) eller köper begagnade rullar utan skiss.
                      Eller vi som skruvar massa rullar då som delvis behöver skisserna för artikelnummer och delvis läser dem för rent nöjes skull.

                      Ursprungligen postat av Morta
                      Nu tror jag också eventuellt att det finns viss förvirring mellan de nya rullarnaTatulaHD200 LTD 2018 jämtemot Tatula200 2018. Den sistnämnda (något billigare) har jag inte synat eller fått in i butik så törs inte säga något om bromsen på den. Men det kan vara den modellen som menas vara klenare i bromsverkan? Jag vågar inte lita på några specar jag ser i min PDF-katalog, då det redan visat sig att inte stämma på vissa spön...
                      Tittade på en sprängskiss över 18 Tatula, alltså INTE LTD, igår i en svensk fiskebutik. Den visar att bromsen är identisk med första Tatula HD enligt sprängskisser över den rullen jag kikat på.
                      Nästa steg får väl bli att mäta varenda lamell.

                      Ursprungligen postat av Morta
                      Men att det skulle vara sämre broms på nya LTD jämtemot den äldre tatulan ser jag som långsökt då det som skiljer förutom några estetiska detaljer är i princip lagren...
                      Har fortsättningsvis något konspiratoriska idéer om att den lamellen avsiktligt görs underdimensionerad för att det skall finnas anledning att köpa en dyrare rulle... för en kostnadsfråga kan det inte vara, väl?
                      Om Daiwa stoppat i en mindre glidbricka från en rulle i storlek 100 är det inte alls särskilt förvånande om bromsen är sämre.
                      Jag tror på din konspiration men handlar det enbart om broms borde ingen köpa överprisade Zillion HD utan istället nöja sig med en Coastal.

                      Det här var lite min poäng med att jämföra gamla Zillion med Aggrest i förra inlägget.
                      Där var det faktiskt så att man fick ett helt annat slirbromssystem i den betydligt dyrare Zillion. Förstår inte varför Daiwa gått ifrån sitt flerskiviga system som fungerade så otroligt bra.
                      Valde själv förr flera gånger Daiwa före Shimano just för att flera av Shimanos modeller hade slirbroms bestående av en liknande lösning som i Tatulorna, tyckte den var ryckig under press samt hade ojämnt och/eller högt startmotstånd jämfört med Daiwa.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 079 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X