Efterfrågar rådgivning ang val av spinnsett. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterfrågar rådgivning ang val av spinnsett.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Efterfrågar rådgivning ang val av spinnsett.

    Tjena. Skall köpa en ny rulle & ett spö till vinter/vårens gäddfiske så fort is-lossning sker då tjuvar varit i farten & om någon verkligt duktig skulle kunna råd mig lite vore jag grymt tacksam,. Vill unna mig något häftig, lite dyrare & rätt bra, bara för det är roligt även om så onödigt, och då sambon kom hem med en hårlös jätteråtta som tydligen var dyr jävla katt så känns de även rättfärdigt men lat eller ointresserad kanske båda och känner inte för att åka runt & testa & känna på en massa utrustning, googla & läsa en massa mm, & säkert inte tillräcklig kunskap göra några revolutionerande val ändå så vill någon kasta ett par ben åt mig så vore de guld värt då endast har 2år’s fiske på nacken sedan jag återupptäckte fiskeglädjen från barndomen & enbart entusiast så lever efter ett råd jag fått av kunnig, ”finn utrustning med de egenskaper du söker”.
    Så gör de & söker dessa =

    *Lättast möjliga sett!

    *bekväma i användning av betesvikterna 60-90g, om möjligt finns & utan att de tummas på den ”klassningen” ned ifrån 40g kanske & kanske 110uppåt, tyngre tycker jag bara ät jobbigt stå & svinga en hel dag så används inte hur effektivt de än skulle vara.
    Inte riktigt med på vad som gör skillnad på användningen av betessorter men är det av vikt så rangordnas de Jiggar, tailbeten, wobblers, skeddrag (typ). Skulle det gå få in Jerk med så är det väll positiv men inte av bekostnad av övrigt då jag för tillfället ledsnat på att jobba så mycket i betets-presentationen, medveten den ökade effektiviseringen av oregelbunden gång.


    *7.9-8.3ft om inte någon har något klart värt lite utanför att rekommendera.


    *Uppskattar styvt före svampigt alla dagar i veckan om de skulle vara enda valen..


    *Vad kallat man de? Ej ”helt handtag” från botten av handtaget till rullfästet utan en liten bit tjockare i handtaget först 10cm, sedan enbart klinga fram till rullfästet typ?
    Så som jag tycker fler & fler av spöhantagen tillverkas nu mer.

    *Lågprofilrulle med platta vevhandtag eller så nära som möjligt. Inga golfbollar som på min Revo Toro Beast, EVO-grepp... Gillar rullen men fiskar inte med den för avskyr greppet! Daiwa’s tatula serien’s I-Shap-vevknoppar kan jag inte begripa varför inte liknade valt ist.
    Men säkerligen pga okunskap, inte insett fördelarna med golfbollar bara..

    *Har en tendens gilla veva lite för fort så gärna en lägre utväxling om val finns, inte någon HS (high speed) iaf!

    *Max 10.000kr sammanlagt.



    Utifrån detta så har jag fastnat för Abu Garcia’s Revo MGX 2 L som endast väger 142g samt väldigt sugen ett st.croix spö som jag upplever alla lovordar som haft ett. Å företaget beskriver sina spön som världens bäst & tror inte jag läst någon som säger i mot iaf av de lilla jag läst om dem iaf så nyfiken som fasen fast får erkänna att jag inte ens hållet i ett själv dock...

    Så om jag säger att jag tänker ä införskaffa denna rulle & någon kan rekommendera ett så st.croix som stämmer in närmast möjligt, kan se bli något hyfsat bra eller är jag helt ute & cyklar & kan rekommendera något annat?


    Tack på förhand!

    Mvh Tobias


  • #2
    Det absolut mest tråkiga svaret men också det mest politiskt korrekta är tyvärr att ta dig till närmaste sportfiskebutik för att klämma, känna, lukta och vifta.

    Du har relativt specifika krav därför ännu viktigare. Vad som är ett styvt spö för mig är kanske svampigt för dig. Talar enbart av egen erfarenhet.

    Du kanske också hittar ett spö du inte tänkt dig skulle passa alls utan blir störtkär när du har det i tassarna.

    Kommentera


    • #3
      Finns massor av trådar på exakt samma sak om du söker , det bästa är om du kan besöka en butik & klämma & avgöra själv .

      Men utav det du beskriver så är St Croix aldrig fel , det är fantastiskt bra spön äger själv 4 st .

      Ska du köpa det IDAG då hade mitt val varit ett Ledgend Extrem ihop med en Shimano Tranx 301 .
      Ledgend extrem är lättare än vanliga Legend serien som är även dom väldigt lätta & starka .

      Kör själv med Top N Tail till både gäddfiske & Musky beten upp till 100 gr är den perfekt till och den klarar mer utan problem .

      Har haft Tranx 301 sedan den kom & det är den bästa & skönast LP jag har provat , mjuk & stabil kastar långt utan problem .

      Om du kan tänka dig att vänta lite då ska det komma ett spö från GATOR som ska slå allt på marknaden , förhoppningsvis kommer den att finnas till fiskemässan .

      Köp ingen MGX det är för abborre fiske & klarar inte tyngre beten

      Kommentera


      • #4
        https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-baitcast.html 40-100g

        https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...n-hd-1520.html

        Klart, varsågod

        Kommentera


        • #5
          Du behöver ju inte byta rulle för att vevknopparna är osköna, byt vev istället så kan du lägga ännu mer på spöt istället

          Kommentera


          • #6
            Ska inte säga att MGX inte KAN hålla ett tag till fisket du beskriver men det är absolut ingen rulle för tyngre gäddfiske.
            Hur lätta ska prylarna vara?

            Spelar det egentligen stor roll om rullen väger 142 gram eller 220-240 när det ska fiskas relativt tunga beten på ett spö som också kommer vara relativt tungt?
            Själv förespråkar jag balans, små väldigt lätta rullar på tungt klassade spön brukar inte kännas "rätt" ihop och således bli jobbigare att fiska långa pass än en tyngre utrustning i symbios.

            Håller verkligen med Edguy här ovan också, knoppar går att byta på i princip alla moderna lågprofilares vevar.

            Kommentera


            • #7
              För gädda och >100g skulle titta på Daiwa Costal/Tatula HD (6,3:1), nya Revo Beast 40/41 eller nya Tranx 200 de torde alla passa på ett lätt spö som Prorex AGS 8' -100/120g

              Ni som prövat både AGS och St Croix - är den senare "bättre"? Hur?

              Vill du ha en riktigt tekniskt förfinad finsmakarrulle som inte nödvändigtvis håller bättre, titta på Daiwa Z2020 BL E eller Shimano Antares DC (ev MD) men de kostar nog mer än de smakar för de flesta av oss...
              Senast ändrad av anteman; 2019-01-28, 21:39.

              Kommentera


              • #8
                Jag kanske är ensam om det men tycker st croix känns lite tunga och osmidiga, kanske för att jag jämför mitt tnt mot XR och AGS. Skiljer drygt 60g på ett AGS 100g mot tnt, som kan tyckas lite men ett spö på 205g och ett på 140g gör skillnad...
                Dock ska tilläggas att st croix har något utöver folks hype som man fastnar för

                Kommentera


                • #9
                  Inte alls ensam- har också haft flera St.Croix under åren. Det senaste ett TnT.
                  Gick sedan över till Illex och Daiwa. Alla upplevelser är ju subjektiva men AGS 120g som skulle passa trådställaren är både lättare och för mig "crispigare" än TnT. Upplevde det senare aldrig som särskild känslig. En robust slitvarg som pallar- absolut. Men finns många spön som jag idag skulle föredra för de pengar.

                  Framtung är den också. Det passar med sin skeva balans och sitt korta handtag kanske bra till figure-8, men det är för mig ingen "elektricitet" i klingan och oduglig för att jerka å jigga en hel dag. Därtill de för mig klumpiga korkhandtagen. Nej- inget jag rekommenderar mina vänner tyvärr.

                  Men smaken är som baken. Och jag tycker det går inte att rekommendera just DET spöt. Testa några olika i butiken. Bland annat de två nämnda bör man klämma på för att hitta sin preferens.

                  Även Eastfields, Illex, BFTs och Leech spön gör ett grymt jobb i denna klassen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Du borde kika på ett st croix legend tournament bass swim bait. Det är klassat till 28-114 gram om jag inte minns helt fel och väger endast runt 160 gram men är styvt och har en väldigt kraftig ryggrad och du kan lätt kasta upp till 120 gram men känner minsta lilla Pet. Para ihop det spöt med en daiwa tatula 200 hd så är du hemma.

                    Angående st croix så upplever jag det som att många skaffar på tok för grova och tunga spön i förhållande till vårt gäddfiske, i synnerhet de från legend tournament muskie serien. Legend bass serien har flera spön som räcker mer än väl till vårt gäddfiske utan att bli tunga stockar. T ex som flippin, swimbait eller slop n frog. Legend glass har även ett på 7.11 fot som är magiskt för crankwobblers runt 30-70 gram

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 596 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 381 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 528 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 288 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X