Efterfrågar rådgivning ang val av spinnsett. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterfrågar rådgivning ang val av spinnsett.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11





    Hej Tobias;

    Ett 9-fots Daiwa spinnspö plus en vanlig röd Ambassadeur 5000 spinnrulle rekommenderar jag dig att köpa...
    Gå in i den fiskebutik där du brukar handla prylar och känn på olika spön tills du hittar ett spö som känns bra i dina händer och passar både dig och dina behov, din plånbok och ditt sätt att fiska...

    Jag skulle aldrig rekommendera dig eller någon annan fabrikat av spön och rullar som jag inte själv gillar och har fiskat med i många år...

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    Leif Engström
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-01-30, 11:55.

    Kommentera


    • #12
      Bass serien har jag inte testat. Det som Cudan skriver håller med om. Behovet för riktig tunga musky spön finns egentligenbara när du ska fiska tunga beten. Riktig ryggrad för att göra ett adekvat mothugg har många lätta spön också.

      Ja, det är verkligen inte lätt- finns massvis med underbara gäddspön idag. Inget mirakel att många byta ofta. Det är som Pokemon för vuxna- man vill ha de alla (någon gång)

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
        Det som Cudan skriver håller med om. Behovet för riktig tunga musky spön finns egentligenbara när du ska fiska tunga beten. Riktig ryggrad för att göra ett adekvat mothugg har många lätta spön också.
        Håller också med!

        Har genom åren importerat en hel hög spön från USA och har själv fastnat för diverse bass-modeller, både för tyngre typiskt bassfiske men också så kallade swimbaitspön.
        Har haft några olika rena muskymodeller och tycker oftast dessa är klumpiga, har även funderat i banorna kring hållbarhet och hur tåliga grova men ändå lätta klingor kan vara. Godstjockleken kan ju tänkas vara tunn just för att spara vikt?

        Har även ett customspö byggt på en lätt saltvattensmodell för "inshore-fiske", detta är ganska likt tyngre bassmodeller men har en djupare aktion som passar klassiskt vobblerfiske (och gummibeten om man så vill) väldigt bra.

        Kommentera


        • #14
          Nu är jag st croix frälst men jag har ägt massvis med andra märken genom åren. Det jag gillar med just st croix är att du kan hitta ett spö med ett väldigt specifikt syfte och som briljerar på just det syftet. Visst det är en djungel till en början att hitta rätt spö efter smak och fiskemetod men något jag saknar hos många andra leverantörer jämfört med st croix är tillgången på specifik information kring både vikt, aktion, längd på handtag i förhållande till rullfästet. Där briljerar verkligen st croix och andra amerikanska spötillverkare

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
            Visst det är en djungel till en början att hitta rätt spö efter smak och fiskemetod men något jag saknar hos många andra leverantörer jämfört med st croix är tillgången på specifik information kring både vikt, aktion, längd på handtag i förhållande till rullfästet. Där briljerar verkligen st croix och andra amerikanska spötillverkare
            JA!

            Detta borde ju vara standard för alla spön eller åtminstone lite dyrare varianter.
            Är ju inte särskilt svårt att publicera vikt- och måttuppgifter.

            Kommentera


            • #16
              Är alla s:t croix gjorde för sötvatten? Dom blir ju ruggigt fula efter ett år i bräckvatten

              Kommentera


              • #17
                Hur blev dina fula? Ringarna är ju Fuji A eller högre. Är det korken som blir ful?

                Kommentera


                • #18
                  Mitt swimbait jag hade oxiderad i ringar, mitt top n tail oxiderad i nedre ringen och ringen mellan klinga och kork, övergången så att säga. Gör ju inget i praktiken men ser för jävla fult ut

                  Kommentera


                  • #19
                    Daiwa prorex ags 120 g + en daiwa tatula HD ltd rulle, grymt snygg kombo + att det känns som du står med abborrgrejer

                    Kommentera


                    • #20
                      Det bör ju verkligen inte händer. Inte alls om spöt är till musky

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 075 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X