Efterfrågar rådgivning ang val av spinnsett. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterfrågar rådgivning ang val av spinnsett.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Har också synat flera av muskyvarianterna som haft ärgade metallkomponenter efter fiske i bräckt, det har då främst varit winding checks och dekorringar som tagit skada.

    Kommentera


    • #22
      Om jag har förstått det rätt har de gjort både musky och bass serien saltvattentålig sedan uppdateringen som kom i början av 2018 ( den med det nya korkdesignen ). Jag som bara fiskar sötvatten har aldrig haft några problem med de gamla modellerna

      Kommentera


      • #23
        Nu går vi väldigt off topic och jag hoppas det är okej för TS, han kanske ändå fått något svar att gå på?
        Har alla nya croix den nya (väldigt osköna) triggern??

        Kommentera


        • #24
          Är det palming grepp då tänker på?

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Nu går vi väldigt off topic och jag hoppas det är okej för TS, han kanske ändå fått något svar att gå på?
            Har alla nya croix den nya (väldigt osköna) triggern??
            Om det är palming grip du tänker på så är svaret nej. Du hittar bilder på hur triggern ser ut under "specs" under varje spöserie på st croix hemsida.

            Kommentera


            • #26
              Japp palming var det jag menade. Tur, för jag gillar det inte alls

              Kommentera


              • #27
                Ett kit i denna klass som jag gillar är:
                St Croix Legend Elite Musky LEM86MHF (8' 6")
                Daiwa Zillion HD (dock 7,3:1 och runda vevknoppar)
                Sufix 832 0,32mm

                Spöt finns i en kortare version på 8 fot, rullen är ganska högt utväxlad men spolen är liten så invevningshastigheten funkar bra för mig.

                Är spöt värt 5k? Ja, jag tycker att det är ett fantastiskt spö.
                Är rullen värd 4k? Jag köpte 2st för 3500, mycket prisvärt.

                Den setup jag använder mest till gäddfiske är dock ett Westin W8 Powercast-T(helaktion) med en Zillion HD. Tog mitt gädd-pb på detta spö och en Lexa 300HL, den rullen var dock onödigt krallig till mitt fiske.
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Japp palming var det jag menade. Tur, för jag gillar det inte alls
                  Smaken är som baken, jag gillar palminggrepp skarpt. Jag "palmar" gärna rullen både under kast och invevning.
                  Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                  Kommentera


                  • #29
                    Okej...

                    Enormt tacksam för alla tipps & åsikter!

                    Viktigaste är ju att de är roligt att använda då det är känslan i fisket som hägrar för mig snarare än maxa fångsten även om de så klart går lite hand i hand. Men blir till att åka runt & känna på lite spön & rullar ändå då det är de genomgående rådet & bra sådant, & bör veta bättre än att slarva med.

                    Men fick precis de jag önskade, lite bortskämda svar utifrån erfarenhet & kunskap så jag har någonstans att börja sålla i grädden av moset. Tror att jag skulle uppskatta nästan allas råd av utrustning..




                    Sedär, MGX’n är till lättare fiske... tackar för infon.. Tyckte jag försökte få fram en ca klassning & fick uppfattningen att -100g inte borde vara något problem för denna ”tuff fiskemaskin, med funktionalitet, obegränsade inställningsmöjligheter för bästa kastkontroll, oavsett betets vikt för den seriöse fiskaren...” Lyckades lura mig iaf.. eller så e man lättlurad så tack! slapp jag begå det misstaget.




                    Blev av med en Daiwa Tatula HD 200HSL som jag gilla skarpt. Gillar hur den låg i handen, lätt & smidig. Den kanske är fullt tillräcklig... Utgående modell dock så tatula modellen ’LTD’ med lägre 6.3:1 intagningen kanske vore något?

                    Har en 5601 C4 på jerkspöt som också är väldigt uppskattad men känns lite klen för beten över 70g (amatörinbillning).. men kanske en något starkare modell?

                    Dock är jag överkänslig ang vikt....!
                    Har en revo best 51 som jag först & främst inte gillar knapparna på men tycker även den är alldeles för tung,annars grym!

                    Någon tyckte att daiwa hade lättare spön i vad jag efterfrågar, skall tas med i spövalet med & inte bara testa st.croix utbud som jag har svårt att släppa...

                    Blir till att kolla upp märken & modeller av vad ni rekommenderat allt från Ambassadeur till lågprofiler, spön från st cronix till daiwa. Är dock inte helt utan känslan av ”omg” i valet utrustning. Fast om inte annat kul kolla utrustning med elit-rekommendationer. Samt kom på mig mig själv när jag satt här & klia mig i pannan, dumt förstora upp valet då de inte måste vara sista fiske-utrustningen som inhandlas...



                    Så ett sista tack för ni tog er tiden belysa en amatör för en stund.

                    Mvh Tobias

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av TobiasSteiner
                      Sedär, MGX’n är till lättare fiske... tackar för infon.. Tyckte jag försökte få fram en ca klassning & fick uppfattningen att -100g inte borde vara något problem för denna ”tuff fiskemaskin, med funktionalitet, obegränsade inställningsmöjligheter för bästa kastkontroll, oavsett betets vikt för den seriöse fiskaren...” Lyckades lura mig iaf.. eller så e man lättlurad så tack! slapp jag begå det misstaget.
                      Rent och skärt reklamsnack.
                      MGX är en väldigt nedbantad bassrulle, som jag skrev innan så KAN man säkert fiska tungt med den men jag har sett många i den klassen fiskas sönder medelst tunga beten genom alla år jag skruvat rullar.

                      Ursprungligen postat av TobiasSteiner
                      Blev av med en Daiwa Tatula HD 200HSL som jag gilla skarpt. Gillar hur den låg i handen, lätt & smidig. Den kanske är fullt tillräcklig... Utgående modell dock så tatula modellen ’LTD’ med lägre 6.3:1 intagningen kanske vore något?
                      Tatula LTD väger väl cirka 230 gram och liknande modeller som HD och Coastal har visat sig hålla bra till gäddfiske.
                      Det är nog ungefär så lågt du vill gå i vikt för att få en rulle anpassat för tyngre fiske.

                      Ursprungligen postat av TobiasSteiner
                      Har en 5601 C4 på jerkspöt som också är väldigt uppskattad men känns lite klen för beten över 70g (amatörinbillning).. men kanske en något starkare modell?
                      Så länge det inte rycks och knycks för mycket, vilket ingen rulle klarar i längden, hänger en C4 med upp till i princip hur höga vikter som helst som vanligen förekommer inom svenskt gäddfiske.
                      70 gram är definitivt inte på långa vägar en övre gräns.
                      Däremot kan den enkla kraftöverföringen kombinerat med 6.3-utväxlingen göra att rullen känns trögvevad ihop med större beten.

                      Ursprungligen postat av TobiasSteiner
                      Dock är jag överkänslig ang vikt....!
                      Har en revo best 51 som jag först & främst inte gillar knapparna på men tycker även den är alldeles för tung,annars grym!
                      Om det är Toro Beast du syftar på är det ju en klump på typ 380 gram, även lilla Revo Beast väger runt 270 har jag för mig.
                      Kan definitivt gå med på att den förstnämnda känns tung och otymplig. Revo Beast tycker jag sitter fint på merparten av gäddspöna jag testat den på men det är klart, den är inget för en gramjägare.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 857 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 068 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X