Efterfrågar rådgivning ang val av spinnsett. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterfrågar rådgivning ang val av spinnsett.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ja & det var på din kommentar ”att man KAN säkert” som ja tycker presentationen av rullen är lite ”lurendrejeri” & medvetet luddig utifrån en amatörs ögon när du gav mig svart på vitt... Men får lära mig, räddades denna gång & glad för de.

    Gillade tatulan & bekräftelsen från kunnig gör nog att jag kör på beprövad & släpper rull-djungeln & lägger övrig tid på spö-djungel ist. Samt de efterfrågade 60-90g än nog snarare 60-80g & sällan över & går de sönder så går de sönder...

    Okej fått lära mig än mer då..
    ”den enkla kraftöverföringen kombinerat med 6.3-utväxlingen göra att rullen känns trögvevad ihop med större beten”
    Det är ju precis så jag upplevt det & då gjort felantagandet rullen känns för bräcklig tyngre beten... Bra då vet jag det.

    Fast var tvungen & känna lite på C4’n nyss & fundera lite, men är lågprofil som gäller då lågprofil känns bättre i näven samt tycker veven sitter för högt på en ambassadör. Säkert ren inbillning men men...

    Å yes är en Toro Beast & som sagt gillar den verkligen för övrigt! Väldigt behaglig kasta med & även mycket förlåtande när amatör är infarten & velar gällandes överslag/ overrun eller va man kallar de som orsakar skatbon eller att linan skär in.. Men hehe nä för gramjägare som jag tror jag kan kvalificera mig som önskas gärna något lättare.

    Kommentera


    • #32
      TobiasSteiner det där att prylar marknadsförs som något de inte är optimala till är otroligt vanligt.
      När det gäller rullar har det troligen mycket att göra med att ytterst få, om någon, rullmodell som säljs är tillverkad specifikt för vår marknad och/eller vårt fiske.
      Då tar man i så det skriker i beskrivningarna för att "lura" så många som möjligt.
      Jo, jag är bitter...

      Ska du kasta 80 gram är Tatulan kalas, har du möjlighet kan du ju försöka tafsa på Tranx 200 också.
      Smidig rulle på 240 gram som ser väldigt lovande ut. Har inte provat en själv men då Tranx 300 är en välbyggd rulle med hög kvalitetskänsla och ergonomi tror jag 200an kommer vara detsamma.
      Sköter du någon av dessa tu vettigt kommer de hålla flera år till vikterna vi talar om.

      Känslan hos C4an har absolut inget med hållbarheten att göra, det är bara så rulltypen funkar.
      Märks ju även tydligt om man exempelvis har två lågprofilare av samma modell varav den ena är växlad lågt och den andra högt. Det man vinner i kraft förlorar man i väg och tvärtom.
      C4 har stativ och bromsplatta i aluminium vilket inte gör den till starkaste runda Ambassadeuren men rätt skött och fiskad tål den höga betesvikter.

      Kommentera


      • #33
        [QUOTE=JontaK;n2492268]TobiasSteiner det där att prylar marknadsförs som något de inte är optimala till är otroligt vanligt.
        När det gäller rullar har det troligen mycket att göra med att ytterst få, om någon, rullmodell som säljs är tillverkad specifikt för vår marknad och/eller vårt fiske.
        Då tar man i så det skriker i beskrivningarna för att "lura" så många som möjligt.
        Jo, jag är bitter...

        Vet inte om ja tycker du e bitter hehe.

        Fulspel & falsk marknadsföring är va det är men bedrivs ju så det inte faller under uppenbar falsk marknadsföring då det är olagligt & då tydligen okej med dagens mått mätta. Kan man blanda ihop lite vitaminer & mineraler & framställa det som mirakelpiller & upptäckten av ungdomens källa (VitaPro)... & ingen reaktion då är det svårt motverka att andra aktörer gör de samma. Men är fan inte okej! Så ok är isf med bitter hehe.



        Men ska ta & kolla Tranx 200 med. Kolla lite youtube & läste lite om den & klart spännande. Fasen hade ju bestämt mig hehe, men sugen på testa något nytt med & föll nog över lite på denna...

        Sedan att en lågväxlad blir lite trögare i invevningen vilket är rätt logiskt & borde kanske ha tänkt på med ang C4’n upplever jag med fisk på kroken snarare som positivt. Har ett Verdict -180 som jag tycker mycket om (önskar bara inte handtaget var helt i kork) som jag planerar använda ifall att tyngre beten kommer på tals med min Toro Beast (om) jag får bytt ut handtaget till ett med plattare vevknoppar. Men då i jakten på större & på pb’t i gädda isf (9,5kg) för vevar ju in gäddor i 5kg’s klassen lika lättsamt som ett buske bottennapp & kan tycka att de gör inget om de är lite mer kännbart motstånd för rullen & även för spöt.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av TobiasSteiner Visa inlägg

          Blev av med en Daiwa Tatula HD 200HSL som jag gilla skarpt. Gillar hur den låg i handen, lätt & smidig. Den kanske är fullt tillräcklig... Utgående modell dock så tatula modellen ’LTD’ med lägre 6.3:1 intagningen kanske vore något?
          Jag rekommenderar dig att skaffa antingen den förra modellen eller en coastal istället för senaste Ltd versionen av tatulan. Jag har samtliga och Ltd versionen har en klenare broms och jag bottnar bromsen på min Ltd för att den ska vara lämplig till gäddfiske. Jag har inte öppnat den ännu men på något sätt känns den klenare än de förra. Jag gillar ju som sagt tatulan i övrigt

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg

            Jag rekommenderar dig att skaffa antingen den förra modellen eller en coastal istället för senaste Ltd versionen av tatulan. Jag har samtliga och Ltd versionen har en klenare broms och jag bottnar bromsen på min Ltd för att den ska vara lämplig till gäddfiske. Jag har inte öppnat den ännu men på något sätt känns den klenare än de förra. Jag gillar ju som sagt tatulan i övrigt

            Sedär... Jäkla tur jag bad om lite råd här inne..
            Får tacka för en räddning igen....
            Hade blivit så förbannad i efterhand om jag upptäckt detta...

            Var minuter ifrån att beställa en Daiwa tatula 200 LTD när jag läste ditt inlägg tidigare. Kände att ja kan inte hålla mig längre... Skulle bara in här & anteckna lite spön samt kolla pris & lagerstatus hos grossisterna i närområdet innan ja la en order.

            Även bestämt mig för att göra mig av med Toro Beast’n snabbt & billigt då jag aldrig kommer riktigt uppskatta den & ersätta den med en tranx300 ist för 200 till de tyngre fisket om de blir aktuellt framöver om den känns ok, samt få hem den Nya 2019år’s mattsvart Limited Edition’ versionen LTD till de rådfrågade settet.. Så kryper de fram att de enda man får ut av de högre priset är den tekniska modifieringen En klenare broms!..?!?


            Fy fan....Tappa änna suget för en stund.
            Men tack!




            Kommentera


            • #36
              Cudan har koll!

              Tatulorna börjar bli en djungel omöjlig att ta sig igenom.

              Först kom då Tatula 200 HD med en uppgiven vikt på 230 gram och en slirbroms på 6 kilo. 7 kullager varav 2 CRBB samt ett rullager.
              Efter den kom Tatula Coastal också den ska väga 230 gram men har en slirbroms på 7 kilo, vissa svenska butiker påstår dock 8 kilo. 7 kullager, samtliga CRBB, och ett rullager.
              Sen kom då Tatula HD LTD som har 7 kullager, samtliga CRBB och ett rullager. Märkligt nog nämns inte slirbromsen hos Daiwa Scandinavia, inte heller hos tyska Daiwa Cormoran.
              Vi får gå till Upplevs hemsida för att hitta uppgiften 5 kilo.

              Tog det slut där?
              Nej!

              Nu finns även 18 Tatula 200 som ser ut ungefär som LTD men här ska bromsen vara uppe på 6 kilo igen. Samma mängd kullager men det står inget om att dessa skulle vara av den påstått mer korrosionsskyddade CRBB-typen.

              Jag hanterar väldigt många olika rullmodeller varje år och har skruvat en hel hög Tatula HD och Coastal men blir totalförvirrad av ovanstående.
              Samtliga modeller utom 18 Tatula påstås ha "Ultimate Tournament Drag" men ändå förekommer olika bromsstyrkor trots till synes nära identiska rullar.
              Nu är det dock så att i Coastal har man petat i en lamell extra MEN lamellerna under huvuddrevet benämns "drive shaft washer" och inte "drag washer" på sprängskissen. Kanske för att inte HD-ägare ska beställa dem och på ett enkelt vis få bättre broms? Nä, jag är inte konspiratorisk...
              Tala om redundans, eller snarare nästintill lurendrejeri från Daiwa, det skiljer ju knappt något mellan modellerna men ändå blandas mindre styrkor och svagheter friskt.
              Hade ju räckt med en enda modell kan jag tycka...

              Domen får väl ändå bli att Coastal är den enda vettiga modellen att köpa om man vill ha tåligast och kraftigast rulle i den här serien.
              Att den är ohyggligt ful får man väl lära sig leva med...

              TobiasSteiner Bra val att byta Toron mot Tranx, jag hade gjort detsamma utan att blinka.

              Kommentera


              • #37

                Ursprungligen postat av TobiasSteiner Visa inlägg


                Sedär... Jäkla tur jag bad om lite råd här inne..
                Får tacka för en räddning igen....
                Hade blivit så förbannad i efterhand om jag upptäckt detta...

                .. Så kryper de fram att de enda man får ut av de högre priset är den tekniska modifieringen En klenare broms!..?!?
                Inga problem! Dock borde jag förstås varit tydlig i mitt ursprungliga inlägg om vilken specifik modellvariant jag menade. Bromsen på Ltd är så pass svag att jag måste bottna den max för att vara tillfredsställande om ens det. Men som sagt coastal eller den äldre varianten av tatulan är fina till ditt syfte =)

                Förövrigt, rekommenderar jontaK en tranx 200 hade jag definitivt kollat på den också.

                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

                Nu är det dock så att i Coastal har man petat i en lamell extra MEN lamellerna under huvuddrevet benämns "drive shaft washer" och inte "drag washer" på sprängskissen. Kanske för att inte HD-ägare ska beställa dem och på ett enkelt vis få bättre broms? Nä, jag är inte konspiratorisk...
                Tala om redundans, eller snarare nästintill lurendrejeri från Daiwa, det skiljer ju knappt något mellan modellerna men ändå blandas mindre styrkor och svagheter friskt.
                Hade ju räckt med en enda modell kan jag tycka...

                Domen får väl ändå bli att Coastal är den enda vettiga modellen att köpa om man vill ha tåligast och kraftigast rulle i den här serien.
                Att den är ohyggligt ful får man väl lära sig leva med...
                Det är inte bara att tatula 200 Ltd har en klenare broms enligt specsen, jag upplever bromsen klenare än de uppgivna 5 kg. Första gången jag testade rullen minns jag att jag tänkte att både en typeR, chronarch 151 eller curado 201i har en mkt starkare broms oavsett vad specifikationerna säger. Trist då tatula i övriga 200 modeller funkar ju som sagt ypperligt till lättare och medeltungt gäddfiske och jag förstår inte poängen från daiwa med att släppa en klenare rulle. Men visst man får en mattsvart rulle med en fräck spindellogotyp

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Cudan
                  Det är inte bara att tatula 200 Ltd har en klenare broms enligt specsen, jag upplever bromsen klenare än de uppgivna 5 kg. Första gången jag testade rullen minns jag att jag tänkte att både en typeR, chronarch 151 eller curado 201i har en mkt starkare broms oavsett vad specifikationerna säger. Trist då tatula i övriga 200 modeller funkar ju som sagt ypperligt till lättare och medeltungt gäddfiske och jag förstår inte poängen från daiwa med att släppa en klenare rulle.
                  Jag applåderar denna typ av saklig, jämförande information baserad på erfarenhet!
                  Själv har jag lite för lite erfarenhet av fiske med Tatula-serien för att tala om den aspekten av ägandet, väldigt intressant därför att läsa om fördelar och nackdelar.
                  Både märkligt och tråkigt med den klenare LTD, totalt ologiskt också kan tyckas.

                  Skruvar en del med dessa rullar gör jag ju däremot och från det har jag tagit till mig följande kunskap som bör yppas så ofta som möjligt:
                  Jag stöter främst på två problem hos Tatula, merparten av rullarna jag haft hemma har varit första HD.
                  Dessa problem består av rostigt envägslager samt rostigt spollager på vevsidan, det vill säga kullagret i vevgavelns bromskopp.
                  Intressant nog är att envägslagren i både HD och Coastal har artikelnummer G81-9801 och lagret i vevgaveln är benämnt G43-1105.
                  Dessa artiklar är alltså identiska i HD och "saltvattensrullen" Coastal, ändå rostar de ibland efter relativt kort tids fiske i bräckvatten.
                  Det är någonting att betänka; sköt era Coastal noga! Lita inte på reklamsnacket kring saltvattenståligheten, eller ta det åtminstone inte som en ursäkt till att inte ta hand om rullen.


                  Ursprungligen postat av Cudan
                  Men visst man får en mattsvart rulle med en fräck spindellogotyp
                  JA!!!

                  Kommentera


                  • #39
                    Hehe vilken cirkus......

                    JontaK Får dock erkänna att nybörjaren i mig nästan tog till nappen för förstod inte hälften av allt tekniskt du tog upp..
                    Imponerande vilken genomgången produkt-teknisk kunskap & kännedom de besitts här... Tackat för insynen.

                    Grymt tacksam ja återupptäckte fisket igen, dock inte fått upp de riktigt tekniska intresset ang utrustningen men är dax märker ja. Insett de behövs för att försäkra sig att produkter motsvarar utlovade egenskaper samt kvalitet vid införskaffning.

                    Hade jag verkligen tagit till mig de återkommande råden kläm, känn, böj, vifta, veva, svinga osv i kombination med lite tekniskt engagemang, lite mindre naiv skulle min utrustning se helt annorlunda ut idag. Känner mig lite korkad.... Fast tycker att iaf de internetbaserade återförsäljarna av sportfiskeutrustning är duktiga på att utnyttja okunnighet & sälja en massa produkter folk inte känner sig helt nöjda med så de köper än mer....

                    Med risk låta iklädd stora offerkoftan... Men de där skitsnacket i produktbeskrivning” mm är ju inte riktat till någon med den kunskapsbasis ja märkt många här inne besitter. Är inte direkt ”lite lätt över-nyanserat” utan i många fall uppenbart falsk marknadsföring... Fattar inte att de accepteras så ostört.

                    Å JontaK av de du beskriver ang Daiwa att de tom utmärker sig får mig ju inte vilja införsaffa något från daiwa direkt.... Är shimano lika illa?

                    Är själv ingen ängel & går inte i tron andra är de heller speciellt inte konkurrerande företag men här är de allt lite väl många skelett i garderoberna...
                    Finns det företag/återförsäljare som förlitar sig mer än andra på trovärdighet/ genomgående kvalitetsutveckling & liknade?

                    Cudan ursäkta dig inte ang nått du borde förtydligat tidigare... Tack ist för infon...
                    Insett vikten av att även lägga lägga lite tid på den produkt-tekniska biten framöver.

                    Mvh Tobias

                    Senast ändrad av TobiasSteiner; 2019-02-02, 22:04.

                    Kommentera


                    • #40

                      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Jag applåderar denna typ av saklig, jämförande information baserad på erfarenhet!
                      Själv har jag lite för lite erfarenhet av fiske med Tatula-serien för att tala om den aspekten av ägandet, väldigt intressant därför att läsa om fördelar och nackdelar.
                      Du ska själv ha mycket Credit för att du lyfter både bra funktioner och problem hos rullar oavsett fabrikat. Det gynnar oss alla i slutändan oavsett hur tekniskt kunnig man är. Jag kan laga de flesta rullar och lokalisera varför de inte fungerar men är däremot urusel på att förklara varför felet uppstod så dina inlägg uppskattas!


                      Ursprungligen postat av TobiasSteiner Visa inlägg
                      Å JontaK av de du beskriver ang Daiwa att de tom utmärker sig i denna Vilda Västen Bransch får mig absolut inte vilja ha någon jävla tatula iaf....

                      Är själv ingen ängel & går inte i tron andra är de heller speciellt inte konkurrerande företag men denna bransch känns rätt urspårad... Finns de några företag inom branschen som förlitar sig mer andra på trovärdighet/ genomgående kvalitetsutveckling & liknade & vilka är det isf?
                      Tyvärr är det ingen lätt fråga, som jag ser det är olika fabrikat bra på olika saker. Abu har t ex en strålande serviceavdelning baserat på vad mina vänner som fiskar Abu säger även om jag föredrar de japanska märkena framför de nya aburullarna. Det allra bästa är såklart att bilda dig en egen uppfattning samt att välja något från ett av de stora märkena och inget märke som bara sätter sin logotyp på en kinarulle.

                      Man behöver absolut inte vara ett rullproffs för att hitta en rulle som funkar att fiska gädda med ett längre tag. Det egna Handhavandet är lika viktigt som vilka som gjort rullen. Mina spön och rullar står alltid inomhus i ett uppvärmt garage och jag brukar skälla på mina vänner som lämnar sina rullar i bilen eller båten utomhus flera veckor i sträck.

                      Men ja, sportfiskebranschen är ganska bizarr idag. Det är väldigt aktiv marknadsföring med profiler som pratar gott om produkter de aldrig skulle använda om det inte vore för sitt sponsorskap


                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 872 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X