Efterfrågar rådgivning ang val av spinnsett. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterfrågar rådgivning ang val av spinnsett.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Asså... Det är ju samma glidbricka enligt sprängskiss på både gamla tatula HD och LTD och som du säger då alltså även Tatula 200 2018. I pdf-katalogen har dom olika mycket bromsverkan....(!) skulle typ ett shims nånstans påverka bromsverkan 1 kilo.... mjao...

    Här kan ligga en del förklaring till varför butiker har olika specar på rullarna. Det står en siffra i katalogen de fått av Daiwa(ej klar antagligen, som jag själv fått) och kan stå en annan siffra på kartongen... Nu är det ju typ samma delar (tror jag, orkar inte direkt lusläsa) på sprängskisserna jag kikat på som dom du länkade. Men de ser annorlunda ut och har andra delnamn. De jag kikar på är ju alltså de som är i pappersformat i rullkartong.

    Jag har själv inte provat en gammal zillion med flerskivigt bromssystem, men som sig bör är väl den bromsen ffa mjukare. Jag ser här anlednigen att det är billigare med den bromsen som sitter i dagens zillion/tatula. Konstigt att man kan sätta en sån broms i lexan men inte i zillion... Jag blir bara mer konspiratorisk ju längre detta går...

    Sorry vi kapat tråden, så jag vill också tillägga:

    Jag tycker dessa Daiwa rullar som jag och JontaK nu stött å blött på är ändå BRA rullar för pengen relativt sett mot andra tillverkas rullar. Kanske inte bäst för trådskaparen dock.

    Tror det var nån som skrev Zillion HD + Prorex AGS, och där skulle jag kunna instämma, för jag tycker ändå det är riktigt bra grejer, men ffa rullen skulle kunnat vara ännu bättre. Men så länge man inte är mekaniker på finmekanisk verkstad så får man nog lite vackert nöja sig med det som finns på marknaden med eventuellt lite enklare uppgraderingar...

    Sen finns det massa mer grejer som kan vara bättre för TS, detta är ju så subjektivt. Så jag återkommer till mitt standardsvar. Gå in i bästa fackhandel i ditt närområde och kläm
    http://mortasfiske.blogspot.com

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
      Asså... Det är ju samma glidbricka enligt sprängskiss på både gamla tatula HD och LTD och som du säger då alltså även Tatula 200 2018. I pdf-katalogen har dom olika mycket bromsverkan....(!) skulle typ ett shims nånstans påverka bromsverkan 1 kilo.... mjao...
      Jag har som sagt både en coastal, två gamla hd och hade en Ltd. Oavsett vad sprängskissen säger så var bromsen på min Ltd betydligt svagare än hos både coastal och traditionella hd. Jag kände även på en ltd i butiken häromdagen och upplevde även att jag behövde bottna bromsen för en effektiv bromsverkan. Bara för att förtydliga: Jag gillar daiwarullar och har inget att vinna på att lyfta en negativ sida hos en specifik modell. Jag borde ha öppnat Ltdn innan jag sålde den men rullen hade som sagt inget fel i sig och fungerade finfint förutom att bromsen var för svag för mitt fiske.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Morta
        Jag har själv inte provat en gammal zillion med flerskivigt bromssystem, men som sig bör är väl den bromsen ffa mjukare. Jag ser här anlednigen att det är billigare med den bromsen som sitter i dagens zillion/tatula. Konstigt att man kan sätta en sån broms i lexan men inte i zillion... Jag blir bara mer konspiratorisk ju längre detta går...
        Jag tror Lexan för det första har sina rötter i det förgångna, det går ju hävda att den är mer lik gamla skolans Daiwor än vad Tatula är.
        För det andra är Lexa 300 enda i det här gänget som faktiskt är framtagen att vara en rulle mer passande muskie, gädda, snakehead och andra större fiskar medan Tatulorna och även nya Zillion i större utsträckning är bassrullar.

        Gamla Zillion har en uppgiven broms på 6 kilo, även rejälare runda rullar av äldre modell ligger i dessa trakter.
        Den relativt låga siffran beror troligen på användandet av Daiwas äldre, sintrade lameller. Byts lamellerna i dessa rullar blir bromsen otroligt effektiv. Kanske inte som i utpräglade muskie- eller saltvattensrullar men den blir jämn och därmed användbar utan varken större dalar eller toppar långt upp mot maxeffekt.

        Ursprungligen postat av Morta
        Jag tycker dessa Daiwa rullar som jag och JontaK nu stött å blött på är ändå BRA rullar för pengen relativt sett mot andra tillverkas rullar. Kanske inte bäst för trådskaparen dock.
        Bra bruksrullar ja, bra rullar för pengen?
        Nja, det beror på användningsområdet. Jag pillade både igår och idag på en Tranx 201, kostar några få hundralappar mer än en Tatula Coastal och åtminstone jag tycker Tranxen känns som så mycket mer rulle.
        MEN, och det är ett stort men, vilken som passar bäst av dessa beror verkligen på flera förutsättningar.
        Tranxen känns definitivt som betydligt mer välbyggt och raffinerad än Tatulorna men kommer den stå emot så tungt fiske som Tatula i 200-storlek faktiskt bevisat sig göra?
        Jag vet inte, får fuska lite med en sprängskiss.

        Click image for larger version  Name:	Tranx200pilar.jpg Views:	1 Size:	1,20 MB ID:	2493081 Tranx 200 är ingen Tranx 300, den har några få nackdelar jämfört med storebror men också några fördelar gentemot Tatula.

        Kikade inte igenom Tranx 200 så hemskt noga då det var en helt nyinkommen rulle i butik så får gissa lite utifrån skissen.
        Börjar med röda pilar som visar rullens tätningar, Tranxens största skillnad jämfört med i princip alla andra medelstora multirullar.
        Egentligen inte så mycket att säga om tätningarnas placeringar, det är väl aldrig fel att täta så länge inte prestandan påverkas negativt vilket den inte gör av dessa.

        Ena gula pilen är däremot definitivt värd att kommentera då denna visar ett område i Tranx 200 där den INTE är tätad medan storebror 300 är det.
        Börjar med just den pilen, längst till vänster. Hos 300 sitter en gummitätning i plastskåran där frikopplingslänkaget går in i stativets vevsida. Tätningen är behandlad med Shimanos hydrofobiska ytbehandling, vattenavstötande således.
        Hur länge gummit håller i Tranx 300 är en bra fråga då en metallarm skaver mot det frekvent, som nytt verkar det fungera bra.
        Tranx 200 glipar här in i drivdelen.

        Gula pilen i mitten visar pinjongens läge, Tranx 300 är här tätad utåt spolen vilket också verkar fungera utmärkt. Inga tecken på inträngning i de exemplaren jag öppnat.
        Jag lade inte märke till tätningen då jag öppnade 200, därav gul pil, men jag såg senare på skissen att 200 är tätad här vilket är viktigt!

        Den högra gula pilen visar evighetsskruven mot vevsidan där både 200 och 300 är ganska lika. Här har jag sett vatteninträngning i 300 men det löses lätt med lite fett. Röret är alltså tätat men där själva skruven löper finns risk att vatten passerar.
        200 har en del färre här vilket skulle kunna tänkas påverka men troligen inte.

        De gröna pilarna visar spolens och pinjongdrevets upphängning vilken är väldigt viktig om/när rullen utsätts för stor belastning.
        Tatulans pinjong är upphängd direkt i ett lager in mot spolen och indirekt via spolaxeln i vevgaveln. Pinjongdrevet i Tranx 200 är upphängt i en bussning in mot spolen samt dels indirekt i ett kullager i bromskoppen men drevet har även en liten "läpp" som skulle kunna tänkas ha stöd mot rullkroppen, undersökte inte så noga.
        Den stora skillnaden är Tranxens lager monterat med sprint på spolaxel precis intill spolen, det innebär att rejäl belastning kan tillsättas utan att pinjongdrevet ändrar position.
        Många andra, nyare lågprofilare saknar det sistnämnda lagret vilket potentiellt kan göra en enormt skillnad vid tufft fiske, rejäla mothugg och dylikt.

        Något jag inte belyser på skissen är bristen på backspärrshake och således dubbla backspärrar i 200, 300 har hake.


        Det var en lite slarvig genomgång av Tranx 200 och en blygsam jämförelse med 300 samt Tatula 200. Säkerligen med både en och tre missar men det kanske ger en övergripande bild åtminstone.
        När jag fått hem och kan skruva rejält i en 200 kommer förhoppningsvis en grundligare redogörelse.
        Personligen tror jag rullen, som diskuterats här tidigare, kommer hålla fint upp till de där 70-90 grammen men över det tycker jag andra rullar bör ta vid.
        En mycket spännande modell i mitt tyckte; liten, smidig men känns väldigt stabil och välbyggd.

        Just det ja!
        "Bara" tre kullager? Ja, jag känner då i princip ingen skillnad mot varken Tranx 300 eller Curado K i gången vid finvevning i butik.
        I ärlighetens namn hade jag hellre haft en Tranx 200 en än Conquest 201 faktiskt...
        Senast ändrad av JontaK; 2019-02-09, 22:08.

        Kommentera


        • #54
          **Jesus Christ**.... verkligen hamnat i A-laget här... Visserligen som åskådare enbart men ångrar inte jag starta tråden... Vill dock be om ursäkt om mina ibland väl tilltagna utryck trampat några på tårna. Fiske är väll mitt enda riktiga intresse som inte är ett substitut för att man har tråkigt så tog kanske lite väl illa vid mig kanske... Hade det varit komponenter på jobbet hade jag nog inte blivit lika ”berörd”...

          Det är bara inse att det är en hård marknad som i allt annnat för övriga samhället & vill man försäkra sig få vad man eftersträvar får man engagera sig lite.

          (Å erkänner för min egen skull... Även införskaffat en tatula HD av gamla sorten fast begagnat då jag inte kunde motstå priset & ville ha en reservrull till införskaffade tranx200’n)

          Skall även byta ut min revo toro best 51 mot en tranx300 eller nya revo toro’n, inte bestämt mig än..
          Men vill sälja min först så de bara inte ligger men verkar inte vara någon större marknad för beg fiskesaker så kanske bättre låta någon i familjen få en bra men något stor rulle i mitt tycke..

          Tackar iaf för ögonöppnarn av samtliga!
          Mvh Tobias

          Kommentera


          • #55
            Bromsverkan kan vara olika trots att det är samma broms. Utväxlingen i rullen påverkar bromsverkan. Högre utväxling ger sämre bromsverkan.
            Om rullen förvaras med åtdragen broms försämras bromsverkan. Mängden smörjmedel i bromsen påverkar bromsverkan.
            /John

            Kommentera


            • #56
              Hur är den "vanliga" tatulan 200, dvs utan hd och ltd ?
              Den säljes för 1800:- ish på olika näthandlare, funkar den till gäddfiske ?
              Och vad är skillnaden på den och HD modellen ?

              Kommentera


              • #57
                Hur är den "vanliga" tatulan 200, dvs utan hd och ltd ?
                Den säljes för 1800:- ish på olika näthandlare, funkar den till gäddfiske ?
                Och vad är skillnaden på den och HD modellen ?

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
                  Hur är den "vanliga" tatulan 200, dvs utan hd och ltd ?
                  Den säljes för 1800:- ish på olika näthandlare, funkar den till gäddfiske ?
                  Och vad är skillnaden på den och HD modellen ?
                  Det är mig veterligen i stort sett samma rulle, hela gänget 200-tatulor är det, knappast något avgörande som skiljer.
                  Någon kanske kommer skriva "ja men det är ju CRBB-lager i den och den modellen", jo CRBB rostar precis som allt annat tyvärr.

                  Kommentera


                  • #59
                    Det enda som princip skiljer tatula18 200 och new gen tatula hd är att hd modellen har CRBB.

                    Om de nu stoppar bättre för rost eller inte, vill jag inte lägga mig i.

                    Utöver det är det små kosmetiska skillnader där veven är svart på HD och den är bestyckad med farthål. tatula18 har en aluminiumfärgad vev, inga farthål på stativet men däremot en extra spindellogga.

                    Själv säljer jag i norrbotten, där saltvattensfiske inte är aktuellt tatula18-modellen vilket är samma rulle som den gamla tatula HD, vilken jag själv ägt och fiskat med i 5 år, och den är nästan som ny. Mycket bra rulle enligt mig.
                    http://mortasfiske.blogspot.com

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X