Någon som kan tipsa om guide eller liknande för att olja samt fetta en Curado 71HG - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som kan tipsa om guide eller liknande för att olja samt fetta en Curado 71HG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Någon som kan tipsa om guide eller liknande för att olja samt fetta en Curado 71HG

    Hej,

    Jag har en Shimano Curado 71HG som jag har använt en säsong, rullen ligger rätt fint i handen trots att jag har rätt stora händer och jag är i allmänhet nöjd med den. Jag började dock uppleva att den lät mer och mer under hösten, som ett lätt skrapande ljud och jag tänker att det måste ha att göra med att den inte var fettad så noggrant från fabrik.

    Då jag inte är supervan med att plocka isär precis allting på multirulle tänkte jag höra om det fanns någon som har lite tips, eller kanske en länk, för hur man kan olja/fetta rullen relativt enkelt. Vill inte behöva lämna in den för flera hundra kronor efter ett halvårs användning.

    Tacksam för all hjälp.

  • #2
    https://dassets.shimano.com/content/...V/16CU71HG.pdf

    Olja på lagren.- Fett på på bussningar.

    Kommentera


    • #3
      Synd...
      Har precis varit och rivit inuti flera stycken liknande Shimano och kunde ju tagit bilder på proceduren.

      Det skrapande ljudet låter lite oroväckande med tanke på att ett par olika kullager relativt ofta ger sig i dessa rullar och ger upphov till just sådana ljud.
      Hoppas på fettbrist.

      Ska se om jag har kvar någon rulle med liknande plattform som jag kan göra en snabbguide på.
      Kan dock dröja ett par dagar.

      Kommentera


      • #4
        Det är verkligen inget öronbedövande ljud utan mer bara något som jag stör mig på då rullen är så pass ny som den är. Vad kan det tänkas kosta om man behöver nya kullager till rullen? Känns ju nästan som att det borde täckas av garantin.

        Skulle vara kanon om du har möjlighet att fixa någon typ av guide, det låter ju fantastiskt!

        Kommentera


        • #5
          Har tyvärr ingen passande Shimano i delar just nu men har haft ett gäng hemma som jag fotat.
          Ett lite halvslarvigt smörjschema med snabba instruktioner kommer nedan.

          Börja med att plocka ur spolen ur rullen, lägg åt sidan.
          I icke vevgavel sitter ett kullager, bakom lagret en fiberbricka. Dessa vill ha lite olja.
          Utanför lagret ser du den koniska, guldfärgade bromsbanan. Torka rent denna samt bromsvikterna, torr trasa eller tops funkar men lite T-sprit på gör susen.
          Olja bromsbanan minimalt.
          Långt fram på stativets gavel på icke vevsida syns en spårryttare som låser evighetsskruven på plats, här droppas lite olja. Jag brukar driva runt skruven efter det för att sedan pensla på fett på spårryttaren.

          Vänd rullen med framänden mot dig, pensla på sparsamt med fett på evighetsskruven. Olja går bra men gör knappast någon skillnad i rullen där spridaren inte är synkad. Jag föredrar fettets långvarighet samt skyddande egenskaper.

          Vänd rullen med vevsidan upp. Avlägsna vevmutterhållarens skruv, mutterhållaren samt vevmuttern (vänstergänga, lossas medurs).

          Lyft av vev, stjärnhjul samt fjäder.

          Skruva av bromsmuttern (fyrkantig som stjärnhjulet greppar), vänstergänga. Avlägsna även brickan under, denna är riktningskänslig. Ena sidan är ett grått friktionsmaterial, andra kopparlegering. Den grå sidan ska ligga mot slirbromsmuttern.

          Avlägsna de tre gavelskruvarna, den främre är av annan dimension av de två bakre.
          Minns tyvärr inte om rullen även har en skruv som fäster från stativets insida i gängor i vevgaveln.

          Lyft av gaveln sakta och försiktigt, beroende på skick, fabrikssmörja och dagsform kan pinjongdrev samt hållare och/eller pinjonghållarens fjädrar följa med.

          Innan insidan avhandlas kan du nu skruva av gavelns bromskopp. Innanför denna sitter två kullager, det yttre lagrar spolen och det inre lagrar pinjongen.
          Både kan oljas från utsidan, någon droppe i varje räcker.
          I koppen ligger en fiberbricka, torka rent den noga då smuts där kan ge upphov till vibrationer och missljud.
          Ge brickan en droppe eller två.
          Det går i det här läget smörja koppens o-ring tunt med fett för att förstärka skydd mot vatteninträngning.
          Skruva på koppen.
          I gaveln sitter envägslagret, jag brukar torka ur det försiktigt med en ren, torr trasa om det är synligt smutsigt och sedan någon droppe olja på ett par av stålrullarna.
          Detta lager går att smörja på olika vis men det kan vara MYCKET känsligt mot smörjmedel som ändrar viskositet vid lägre temperatur, som sämre oljor samt fett.



          Nu kommer du åt rullens insida och kan börja en enklare smörjning.
          Click image for larger version

Name:	Fredriksrullar01b.jpg
Views:	198
Size:	352,1 KB
ID:	2494162
          Rullen på bilden är en Citica men den är nästan identisk med Curadon.
          Denna rulle är fabrikssmord, alltså tämligen torr.
          De röda pilarna visar var jag brukar kleta på lite fett.
          Det är dreven som driver evighetsskruven, kopplingsplintens glidyta och själva plinten, pinjonghållarens axlar, kopplingsfjädern samt frikopplingslänkaget där det vänder in i rullen från frikopplingsknappen.
          Ett tunt, jämnt lager fett på dessa ytor är ofta allt som krävs för att fixa en trög frikoppling eller helt enkelt utöka den otillräckliga fabrikssmörjningen av frikopplingsmekanismen.
          Det inre pinjonglagret som syns kan få både en och två droppar olja.


          Det går naturligtvis att gå längre än så här men det reserverar jag för en dedikerad tråd för rengöring/smörjning/service av Shimanos lågprofilare.
          Tanken är att en sådan ska läggas upp så småningom (då raderas troligen det här slarvet).


          Click image for larger version

Name:	Curadoschema.jpg
Views:	285
Size:	527,3 KB
ID:	2494161

          Här ovan är ett slarvigt smörjschema över Curado 71, som visar lite mer än jag beskrivit (och inte visar en del av det jag beskrivit, klockan är ändå två på natten).
          Ser redan nu att jag missat att markera ett par punkter men det får som sagt utvecklas vid senare tillfälle.
          Röda pilar = olja.
          Gula pilar = fett.

          Kommentera


          • #6
            Måste verkligen säga: Stort tack!! Jag uppskattar verkligen att du tagit dig tiden till att sammanställa allt detta, ska dock erkänna att jag blir rätt nervös av att läsa/titta på bilderna. Det är inte det att jag har tummen mitt i handen eller att jag är så pass bakom flötet att jag inte förstår instruktionerna utan mer att jag, så gott som alltid, har en fruktansvärd otur med pysseljobb. Det brukar ofta sluta med att någon del inte går att få tillbaka som den satt innan eller att något redan var skadat och att min demontering gör delen obrukbar.

            Jag VILL ändå kunna göra detta själv. När man väl känner sig trygg med det är det ju rätt rogivande och belönande arbete, dessutom känns det ju värdelöst att lämna in en åtta månader gammal rulle för 450kr exklusive eventuella delar som behöver bytas.

            Hur tror du/ni att Normark skulle ställa sig till det hela om jag skickade in rullen? Eller ska jag helt enkelt ta mig i kragen och försöka mig på det här?

            Kommentera


            • #7
              Nordmark är inte kända för att ha den bästa servicen. Läste att Shimano har sagt upp sitt avtal med den och kommer använda sig av en annan distributör till nästa år.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                Nordmark är inte kända för att ha den bästa servicen. Läste att Shimano har sagt upp sitt avtal med den och kommer använda sig av en annan distributör till nästa år.
                Är dock inte helt 100% sant.

                Shimano har sagt upp sitt avtal med Rapala VMC OYJ som har haft agenturen på shimano i europa. Rapala i sin tur äger Normark. Hur säljstrukturen blir i framtiden kan man bara spekulera i. Kan hända att det blir nya säljförhållanden likt Daiwa gjorde häromåret, kan bli någon annan som får agenturen.

                Oavsett så löper inte avtalet ut förrän oktober 2020, så nån skillnad på shimano kan vi inte riktigt förvänta oss förrän 2021...
                http://mortasfiske.blogspot.com

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
                  Måste verkligen säga: Stort tack!! Jag uppskattar verkligen att du tagit dig tiden till att sammanställa allt detta, ska dock erkänna att jag blir rätt nervös av att läsa/titta på bilderna. Det är inte det att jag har tummen mitt i handen eller att jag är så pass bakom flötet att jag inte förstår instruktionerna utan mer att jag, så gott som alltid, har en fruktansvärd otur med pysseljobb. Det brukar ofta sluta med att någon del inte går att få tillbaka som den satt innan eller att något redan var skadat och att min demontering gör delen obrukbar.

                  Jag VILL ändå kunna göra detta själv. När man väl känner sig trygg med det är det ju rätt rogivande och belönande arbete, dessutom känns det ju värdelöst att lämna in en åtta månader gammal rulle för 450kr exklusive eventuella delar som behöver bytas.

                  Hur tror du/ni att Normark skulle ställa sig till det hela om jag skickade in rullen? Eller ska jag helt enkelt ta mig i kragen och försöka mig på det här?
                  Vettig inställning tycker jag, det är bra att veta sina begränsningar.
                  Det ÄR ju lite pilligt att skruva i den här typen av rullar och man kanske inte ska börja karriären med att felsöka.

                  Om du upplever som att ljudet i rullen faktiskt är ett fel så tycker jag definitivt att den ska till Normark.
                  Ska däremot understryka att rullar kan ha många ljud för sig och långt från alla räknas som fel vilka omfattas av garantin.

                  Kommentera


                  • #10
                    Alltså, JontaK, jag är rätt säker på att du skulle kunna ta betalt för en sån service-guide. På riktigt.
                    Jag skulle lätt ge nån hundring för en sån per rullmodell

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X