Vilket gäddspö i mellanklassen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket gäddspö i mellanklassen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilket gäddspö i mellanklassen?

    Hej,

    jag är på jakt efter mitt 3e spö, har redan ett abborrspö 5-25g haspel och ett gäddspö 40-130g spinn. Bägge är Westin w4.

    jag söker ett spö något däremellan. Har tailbeten, jerks, swimbaits, jiggar och spinnerbaits i 30-60g vikter.
    Jag är mycket mer nöjd med mitt w4 haspel på 7" än mitt 8,6" spinn. Vet inte riktigt vad det beror på. Känner mig bekvämare med 7" spö då man är mer rörlig med det och kan leka mer med sitt bete.

    jag söker alltså ett spö på max 8" och kastvikt på max 80g. Priset bryr jag mig inte om, går mer på omdöme än pris.

    spinn eller haspel spelar heller ingen roll. Vad har ni för spön i mellanklassen ni aldrig skulle byta ut mot något spö? Ett spö ni hade kunnat köpa två av för att det är så jävla bra!

    uppskattar ryggrad. Svampiga bågar är inget jag tycker om.

  • #2
    Westin spöt är väl rätt långsamt?
    Kan tipsa om att läsa genom daiwa prorex tråden. Det finns flertalet spön som skulle passa dig o din plånbok. Allt från 700kr till 2500.
    Daiwa prorex AGS 40-80g, grymt spö.

    Kommentera


    • #3
      Ja instämmer, de flesta är långsamma och w3 ultrastick jag hade förr var en katastrof. W4 7" är en dröm, rapp som fan och hade det funnits en storebror till den hade jag köpt den direkt som mitt 3e spö.

      8,6" powercast är betydligt långsammare än mina tidigare spön i den klassen men det stör mig inte så mycket då jag fiskar den med väldigt små rörelser. Längden på det spöt håller mig inte lika aktiv.

      Prorex AGS ska jag kika på, tack för tipset!

      Kommentera


      • #4
        Kolla på Dragon Guide Select Jig & Jerk 70 eller samma klassat till 100
        Båda är 7'4" har jag för mig och X-Fast
        Lite futuristiska grepp men de funkar och klingan är supernice.

        Edit: 70 spöt är 213cm (Blir väl 7'2") och 100 spöt är nog en 6'6" a

        Kommentera


        • #5
          http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=19380

          ...köpte tre, men har bara två kvar.

          kastar mer än 56g. Läste att någon tyckte att det var upp till 75g. Jag har dock inte testat maxgränsen.

          Förmodligen finns det prorex som är minst lika sköna, men de har jag bara torrviftat i butik, så de vågar jag inte rekommendera.
          Senast ändrad av Kulfisk; 2019-03-08, 19:38.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
            http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=19380

            ...köpte tre, men har bara två kvar.

            kastar mer än 56g. Läste att någon tyckte att det var upp till 75g. Jag har dock inte testat maxgränsen.

            Förmodligen finns det prorex som är minst lika sköna, men de har jag bara torrviftat i butik, så de vågar jag inte rekommendera.
            Spinnspö av samma är En favorit, har det kvar och kastar utan att må dåligt 75g.
            Däremot har det kommit i skymundan för just AGS och även XR

            Kommentera


            • #7
              Kolla på Savage gears butch light spön, har både deras haspel och spinnspö upp till 60 gram. Mycket nöjd.

              Kommentera


              • #8
                BFT Roots G2 Tailgunner. 7,6 fot upp till 80g kan vara något kanske? Jag var ute i nästan exakt samma ärende som du, och fastnade för det efter att ha kollat runt vart och klämt och känt och moget (nåja) övervägt och allt det där. Inte testat skarpt än, skall ut en sväng idag. Jag är generellt sett förtjust i Bft s grejer och roots G2 serien i synnerhet så jag är lite färgad, men det kunde absolut vara ett alternativ.

                Kommentera


                • #9
                  Som någon tidigare skrev. Daiwa prorex AGS 40-80gr är som klippt och skuret. Tvivlar på att du hittar ett bättre lämpat spö för ändamålet utan att börja leta på den amerikanska ellet japanska marknaden. Spöt är dessutom 7'7" och delat.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack alla! Detta uppskattas enormt.

                    jag har mer eller mindre bestämt för en prorex nu, om det blir XR eller AGS återstår att se. Blev även sugen på att köpa ett prorex till abborrfisket och se om spöt konkurrerar ut mitt W4.


                    nu behöver jag ju rulle till det här också. Jag är mer insatt i haspel än multi, multirullar är nytt för mig och tycker det är fantastiskt kul men min kunksap och erfarenhet finns inte när det kommer till multi.

                    Vilken multirulle rekommenderar ni?

                    Haspel, räcker det med storlek 30 eller bör jag köpa en 40 rulle till ett 70-80g spö?

                    stort tack till er alla!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 581 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X