Vilket gäddspö i mellanklassen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket gäddspö i mellanklassen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Lånar tråden lite, funderar på ett till/nytt downsize (cast/trigger) spö. Viktigt för mig är att det inte är för långt, kring 7'6" - 7'9" och att det har sweetspot för kastvikt kring 60gr, att det har korkhandtag, gärna split grip men mycket viktigt att det har ett ordentligt grepp framför rullfästet vilket jag väldigt ofta använder, blir tokig på trenden att alla spön nu är utan grepp framför fästet. Det ska helst ha en något långsammare/djupare aktion än den nuvarande trenden med X-Fast. Gärna meduim/fast.
    Har tänkt para det med en Curado K 200 som är arbetslös för tillfället.

    Kommentera


    • #22


      Ja coastal har crbb lager men det har även nya, Tatula HD LTD, det som skiljer är att coastal har 7,3-1 utvxl å HD LTD 6,3-1

      Ursprungligen postat av Dpike Visa inlägg
      Tusen tack för alla tips!

      Det blir med största sannolikhet en daiwa med SV och TWS i rullen, efter att ha läst på lite så är jag helt såld på just deras rullar av den typen.

      så jag bör alltså klara mig med en 100 rulle? Isåfall tänker jag mig den här prorex rullen, den verkar schysst och har bra omdöme.

      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ex-tw-100.html

      Har dock inte läst något om den klarar saltvatten. Vet ni ifall den gör det?

      om inte, vet ni någon rulle med SV och TWS som klarar saltvatten?

      Kommentera


      • #23
        Om du klarar dig med en 100 rulle? Beror på vilka vikter primärt du ska fiska med, hur du fiskar dessa. Att kasta 60+ med den länkade rullen skulle jag inte tveka på, men att jerka och twitcha hem lite tunga beten, eller köra tung rodda spinner sits så hade jag gått upp en storlek.

        Kommentera


        • #24
          Nån som har eller har haft detta spö och kan ge ett omdöme?

          Abu Garcia Fantasista Beast 241 cm (7,9') -100g Casting

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
            Nu verkar du ju ha bestämt dig, men SZ's Black Series Downsize kanske kan vara något? jag har inte provar det, men har två andra spön från den serien och de är styva och snärtiga båda två.
            jag har ett Downsizer och det är inte så snärtigt men otroligt mysigt spö för sina pengar. ja väljer ofta det framför mitt AGS 40-80

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Dpike Visa inlägg
              Hej,

              jag är på jakt efter mitt 3e spö, har redan ett abborrspö 5-25g haspel och ett gäddspö 40-130g spinn. Bägge är Westin w4.

              jag söker ett spö något däremellan. Har tailbeten, jerks, swimbaits, jiggar och spinnerbaits i 30-60g vikter.
              Jag är mycket mer nöjd med mitt w4 haspel på 7" än mitt 8,6" spinn. Vet inte riktigt vad det beror på. Känner mig bekvämare med 7" spö då man är mer rörlig med det och kan leka mer med sitt bete.

              jag söker alltså ett spö på max 8" och kastvikt på max 80g. Priset bryr jag mig inte om, går mer på omdöme än pris.

              spinn eller haspel spelar heller ingen roll. Vad har ni för spön i mellanklassen ni aldrig skulle byta ut mot något spö? Ett spö ni hade kunnat köpa två av för att det är så jävla bra!

              uppskattar ryggrad. Svampiga bågar är inget jag tycker om.
              Hej Mr Dpike;

              Satsa på ett rejält gäddspinnspö som det här ..https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...150g-2sec.html ....

              En av fördelarna med ett längre 9-fots spinnspö jämfört med ett kort 7-fots är att du kan fiska av ett betydligt större område från samma ankringsposition eller en bestämd plats på stranden. Med ett längre spö når du fler Gäddor eller andra fiskar utan att skrämma dem. Stora Gäddor är betydligt skyggare än små och upptäcker snabbt närliggande båtar och personer som rör sig utmed strandkanten....

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Old Firehand
              Leif Engström
              Senast ändrad av Old Firehand; 2019-03-13, 14:57.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                Hej Mr Dpike;

                Satsa på ett rejält gäddspinnspö som det här ..https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...150g-2sec.html ....

                En av fördelarna med ett längre 9-fots spinnspö jämfört med ett kort 7-fots är att du kan fiska av ett betydligt större område från samma ankringsposition eller en bestämd plats på stranden. Med ett längre spö når du fler Gäddor eller andra fiskar utan att skrämma dem. Stora Gäddor är betydligt skyggare än små och upptäcker snabbt närliggande båtar och personer som rör sig utmed strandkanten....

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Old Firehand
                Leif Engström

                Hej,

                Jag söker inte vad du länkar och äger redan ett spö i den längden och viktklassen som jag nämnt i början av tråden.

                Kommentera


                • #28
                  Dpike, vilket w3 ultrastick va de du inte gillade? jag vart sugen på w3 ultrastick 15-50 gram 7 fot för å "lattja" småjerkar, småjigg, skedar, ytbeten, små spinnerbaits men är spöet för mjukt/helaktion? finns inga recensioner på nätet vad jag hittar

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                  107 svar
                  23 932 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 295 svar
                  261 886 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  852 svar
                  138 373 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg El_Kebabo  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 030 svar
                  192 670 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 075 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Arbetar...
                  X