Spola på lina på haspel - hur få det så jämnt som möjligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spola på lina på haspel - hur få det så jämnt som möjligt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spola på lina på haspel - hur få det så jämnt som möjligt?

    Fick nyss hem 300m 0,25 flätlina som ska på min gamla Abu Sorön SX 60, som backup haspel till havsfisket i Norge. Har dragit på linan rätt tajt(först dragit linan löst på SX 60:n, sen från SX 60:n med lätt broms till en uttjänt havsrulle, sen tillbaka från havsrullen till SX 60:n, med skaplig broms på havsrullen så att det ska bli tajt), men ser klart och tydligt att spolens kapacitet, så att säga, tar slut framtill bra många meter(30? 50?) innan kapaciteten tar slut baktill. Linmängden är med andra ord inte cylindrisk runt spolen, utan har istället en lätt konform(bredare vid främre delen av spolen). Hur ska man gå tillväga för att få linmassan så cylindrisk/jämn som möjligt?

    Den haspelrulle jag senast spolade på(Okuma Azores 8000) har jämn och fin cylinderformad "linmassa", där kapaciteten har tagit slut samtidigt fram och bak. Jag gick dock inte tillväga på något annat sätt när jag spolade på den såvitt jag minns.
    All you need is Lubb.

  • #2
    Det verkar som att du behöver en bricka under spolen för att få bättre linupplägg för det du beskriver känns lite överdrivet.
    Men glöm inte att många haspelrullar ska ha lite mer lina i främre delen av spolen (gäller t.ex. alla Daiwa med ABS-spole).
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #3
      Artur har rätt, du behöver en extra bricka eller två (beror på hur tjock den är/linpåläggningens felnivå) på spolaxeln.
      Kolla om du fick med brickor i förpackningen, kontakta annars ABU och be den skicka ett par (gratis anser jag, leveranskontrollen var undermålig)

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        Fick nyss hem 300m 0,25 flätlina som ska på min gamla Abu Sorön SX 60, som backup haspel till havsfisket i Norge. Har dragit på linan rätt tajt(först dragit linan löst på SX 60:n, sen från SX 60:n med lätt broms till en uttjänt havsrulle, sen tillbaka från havsrullen till SX 60:n, med skaplig broms på havsrullen så att det ska bli tajt), men ser klart och tydligt att spolens kapacitet, så att säga, tar slut framtill bra många meter(30? 50?) innan kapaciteten tar slut baktill. Linmängden är med andra ord inte cylindrisk runt spolen, utan har istället en lätt konform(bredare vid främre delen av spolen). Hur ska man gå tillväga för att få linmassan så cylindrisk/jämn som möjligt?

        Den haspelrulle jag senast spolade på(Okuma Azores 8000) har jämn och fin cylinderformad "linmassa", där kapaciteten har tagit slut samtidigt fram och bak. Jag gick dock inte tillväga på något annat sätt när jag spolade på den såvitt jag minns.
        Antingen lägger du en bricka innanför spolen som Arthur föreslår eller så lägger du för hand upp lite mer lina baktill på spolen för att uppnå en jämn cylindrisk linuppläggning över hela spolens längd ....

        För mycket lina trasslar...För lite lina bromsar!

        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 299 svar
        262 575 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg barnmorskan  
        Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
        858 svar
        139 365 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gaddivar  
        Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
        1 031 svar
        193 340 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
        7 svar
        2 140 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg billion
        av billion
         
        Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
        79 svar
        12 274 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Torekrok  
        Arbetar...
        X