Revo Beast 41 HS vs Lexa 300 HSL? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo Beast 41 HS vs Lexa 300 HSL?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Revo Beast 41 HS vs Lexa 300 HSL?

    Good evening

    Im looking for a new reel with a higher gearing to pair with a Daiwa Prorex AGS 120 gr.-rod.

    I already have 2 x Daiwa Tatula 200HD 7,3:1 and a Daiwa Coastal 7,3:1. While i love these reels, the one i use on my AGS 120 doesnt seem to hold up to the heavy baits. I tend to “vev-jerke” alot with 100-110 gr. jerkbaits and it just isnt strong enough.

    Im looking at the “new” Revo Beast 41 HS and the “old” Lexa 300 HSL for this job.

    The Revo Beast looks cool, is a tad lighter and just seems appealing. But there isnt many long-lasting reportage from it yet. I dont know how it will cast with 70-90 gr. baits (the spool is heavy?) and i have bad experiences with the bearings on Revo Toro Beast.

    The Daiwa Lexa is a Daiwa. And i like that. It should cast almost like the Tatulas cause of the samme spool-size and the Magforce casting-brake (- the TWS whatever thats worth)
    Its a bit heavier and a bit outdated, and maybe there will soon come a new, updated series of Daiwa 300 reels with TWS and lighter weight?

    What are you guys thinking, and any other reels to add to the mix with higher gearing?

    Sorry for the english and Thanks in advance!

  • #2
    Vet inte om du läser svenska men jag kör på ändå, får väl ändra i värsta fall.

    Att oroa sig om Revons kullager och samtidigt fundera på en Lexa är inte direkt logiskt.
    Är det någon rulle som dras med lagerras förutom just Toro Beast är det ju Lexa 300 (spollagren).
    Jag har haft hemma ganska många exemplar av gamla Revo Beast och har inte märkt av dåliga lager i dessa, det verkar vara ett problem mest knutet
    till Toro-modellerna.

    Personligen tycker jag nya Revo Beast känns väldigt raffinerad och välbyggt jämfört med många andra rullar, inte minst lågprofilare från ABU. Har skruvat
    lite försiktigt i modellen och den ser väl okej ut inuti.
    Har dock endast provkastat på gräsmattan och kan inte säga så mycket om det, då tycker jag förvisso inte Lexan är någon direkt kastkanon även om det gör det
    klart godkänt.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Vet inte om du läser svenska men jag kör på ändå, får väl ändra i värsta fall.

      Att oroa sig om Revons kullager och samtidigt fundera på en Lexa är inte direkt logiskt.
      Är det någon rulle som dras med lagerras förutom just Toro Beast är det ju Lexa 300 (spollagren).
      Jag har haft hemma ganska många exemplar av gamla Revo Beast och har inte märkt av dåliga lager i dessa, det verkar vara ett problem mest knutet
      till Toro-modellerna.

      Personligen tycker jag nya Revo Beast känns väldigt raffinerad och välbyggt jämfört med många andra rullar, inte minst lågprofilare från ABU. Har skruvat
      lite försiktigt i modellen och den ser väl okej ut inuti.
      Har dock endast provkastat på gräsmattan och kan inte säga så mycket om det, då tycker jag förvisso inte Lexan är någon direkt kastkanon även om det gör det
      klart godkänt.
      Jag läser okay svenska, men skriver horribelt.
      Elskar dog boardet her, og mit svenskar blivar bettrar och bettrar.

      Thanks alot for the answer. It was very informative. You Seem to have a better insight in the mechanics of reels than i do. I just fish ALOT! Less brains, more casts.

      Your post seems like a 1-0 to the Beast so far.
      Maybe i should try something Else than Daiwa, unless someone convince me otherwise.

      Kommentera


      • #4
        Daiwox jag läser gärna engelska men när det ska beskrivas i detalj föredrar jag att skriva på svenska.

        Läs det jag skriver med en nypa salt, jag skruvar något drygt hundratal rullar om året och har gjort i många år men det är en hobby och jag är ingen expert.
        Ska kanske inte påstå att jag nödvändigtvis föredrar Beast framför gamla hederliga Lexa.
        Ska säga just om Lexan att väger man in hållbarhet men bortser från spollagren så är det en enormt bra rulle.
        Jag har nog servat nära 50 stycken Lexa 300 och av dessa har i princip inga fel förutom skrikande/dåliga spollager förekommit. Ibland fastnar frikopplingen, eller är trög, men det är nästan alltid en fråga om otillräcklig eller felaktig smörjning och inget fel på rullen per se.

        Ville jag ha en mjukare, något mer ergonomisk rulle men chansa lite på hållbarheten hade jag valt Beast.
        Ville jag ha en beprövad rulle för tyngre fiske som kanske har den bästa känslan men är väldigt robust och har egenskaper som duger gott hade jag valt Lexa 300.

        I min bok är det ett svårt val. Det är två ganska olika rullar.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Daiwox jag läser gärna engelska men när det ska beskrivas i detalj föredrar jag att skriva på svenska.

          Läs det jag skriver med en nypa salt, jag skruvar något drygt hundratal rullar om året och har gjort i många år men det är en hobby och jag är ingen expert.
          Ska kanske inte påstå att jag nödvändigtvis föredrar Beast framför gamla hederliga Lexa.
          Ska säga just om Lexan att väger man in hållbarhet men bortser från spollagren så är det en enormt bra rulle.
          Jag har nog servat nära 50 stycken Lexa 300 och av dessa har i princip inga fel förutom skrikande/dåliga spollager förekommit. Ibland fastnar frikopplingen, eller är trög, men det är nästan alltid en fråga om otillräcklig eller felaktig smörjning och inget fel på rullen per se.

          Ville jag ha en mjukare, något mer ergonomisk rulle men chansa lite på hållbarheten hade jag valt Beast.
          Ville jag ha en beprövad rulle för tyngre fiske som kanske har den bästa känslan men är väldigt robust och har egenskaper som duger gott hade jag valt Lexa 300.

          I min bok är det ett svårt val. Det är två ganska olika rullar.

          Vad bör man byta Lexan's spollager till om man byter? Finns bussningar som passar?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
            Vad bör man byta Lexan's spollager till om man byter? Finns bussningar som passar?
            Bussningar är absolut ingen dum idé!

            Jag har haft en fantasi om att det är Lexans stora storleksskillnad mellan sina lager i kombination med tungt fiske som får dem att skrika.
            Det är ju inga dåliga lager i sig men lagret i icke vevgavel har en volym som är cirka 57% av det andra spollagrets dito. Jag får för mig att det kan påverka men den teorin kan vara helt fel...
            Möjligen att ett par av de mer påstått robusta lagren som säljs, exempelvis Hedgehog ZR/ZHi, fungerar bättre.

            Jag har ett helt litet lager Lexa-spollager hemma och byter friskt i rullar jag får hem men bussningar skulle inte vara dumt alls. Det borde ju
            gå att få tag i sintrade bussningar i rätt storlek, har till och med för mig att någon sålde sådana för några år sedan.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Daiwox jag läser gärna engelska men när det ska beskrivas i detalj föredrar jag att skriva på svenska.

              Läs det jag skriver med en nypa salt, jag skruvar något drygt hundratal rullar om året och har gjort i många år men det är en hobby och jag är ingen expert.
              Ska kanske inte påstå att jag nödvändigtvis föredrar Beast framför gamla hederliga Lexa.
              Ska säga just om Lexan att väger man in hållbarhet men bortser från spollagren så är det en enormt bra rulle.
              Jag har nog servat nära 50 stycken Lexa 300 och av dessa har i princip inga fel förutom skrikande/dåliga spollager förekommit. Ibland fastnar frikopplingen, eller är trög, men det är nästan alltid en fråga om otillräcklig eller felaktig smörjning och inget fel på rullen per se.

              Ville jag ha en mjukare, något mer ergonomisk rulle men chansa lite på hållbarheten hade jag valt Beast.
              Ville jag ha en beprövad rulle för tyngre fiske som kanske har den bästa känslan men är väldigt robust och har egenskaper som duger gott hade jag valt Lexa 300.

              I min bok är det ett svårt val. Det är två ganska olika rullar.

              Im both happy and sad u say its a tough choice!

              So if i want a reel that has the same “finesse-feeling” as my Daiwa 200HD’s, but MAYBE is a bit more long lasting, and definetly has a bit more: “Veva-i-smör”-feeling with heavier baits i should choose the Beast?

              The Lexa seems the clever, but boring choice.

              Am i totally off?


              I fish 10-30 hours Per week, But with different reels all the time.

              Kommentera


              • #8
                Testa nya Lexa 300HD med CRBB laget samt rostfri drev, den är som att veva i smör!

                Kommentera


                • #9
                  Håller med buster där. Den är fin. Tänk om man skulle smälla på en synkad spridare eller tws på nya Lexan...... Oj oj oj

                  Kommentera


                  • #10
                    Min gamla lexa är betydligt tystare och mindre glapp i än den nya. Min nya är den blå jag antar att det är den med CRBB lager. Gillar lexa rullarna men den senaste var inte helt ok.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 376 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 509 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X