Tips på jerkutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på jerkutrustning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på jerkutrustning

    Tjena, tänkte köpa nytt spö och rulle för Jerkbaitfiske efter gädda. Tänkte mig en budget på runt 2500. Kommer främst fiska med Tail, gummi och jerkbaits mellan 30-80 gram men vill även kunna fiska beten som väger lite mer (100-130g) utan svårigheter. Är relativt ny när det kommer till jerkbait så har inte jättebra koll.

    Vad har ni för tips på spö, rulle och lina (längd och tjocklek) för mellan-tungt gäddfiske?

    Edit: Har funderat på Svartzonker Black Series Pro 7’3” eller Westin W3 Jerkbait XXH 6’6” med en Ambassadeur 5601C eller Ambassadeur max toro 51/50. Tankar och åsikter?
    Senast ändrad av Baitesfisken; 2019-03-24, 13:26.

  • #2
    Om du vill ha en typisk jerkutrustning så är ju ett kort och styvt spö den klassiska modellen. Helt ärligt funkar det jättebra att jerka med längre och mjukare spön också, man får bara ändra tekniken lite.
    Rulle, tja, det mesta funkar. Min kompis kör ffa med sina gamla högervevade runda ambor från 80t, det drar han bra med gädda på. Kastar längre än jag gör han också den jäveln! Jag har en Amba JB och en Shimano tranx 301, högutväxlade båda två.

    Vill du ha ett klassiskt jerkspö och har vägarna förbi Skåne så har jag ett BFT Roots 6,7 fot 160g som du kan få billigt. Väldigt trevligt spö som bara samlar damm sedan jag byggde ett annat jerkspö.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
      Om du vill ha en typisk jerkutrustning så är ju ett kort och styvt spö den klassiska modellen. Helt ärligt funkar det jättebra att jerka med längre och mjukare spön också, man får bara ändra tekniken lite.
      Rulle, tja, det mesta funkar. Min kompis kör ffa med sina gamla högervevade runda ambor från 80t, det drar han bra med gädda på. Kastar längre än jag gör han också den jäveln! Jag har en Amba JB och en Shimano tranx 301, högutväxlade båda två.

      Vill du ha ett klassiskt jerkspö och har vägarna förbi Skåne så har jag ett BFT Roots 6,7 fot 160g som du kan få billigt. Väldigt trevligt spö som bara samlar damm sedan jag byggde ett annat jerkspö.
      Ja, har förstått att det blir enklare att jerka men då jag tänkt att fiska mest beten med egen gång så blev det ett lite längre spö. Slutade med ett Svartzonker 7’3” med en Ambassadeur 5601 JB. Tack för tipsen i vilket fall som helst!

      Är tyvärr inte i Skåne-trakten särskilt ofta, annars hade det varit trevligt med ett styvare alternativ, tack ändå.

      Kommentera


      • #4
        Trevligt, jag tror det blir kanonbra. 7'3" är en rätt allround längd.
        Sedan vill man oftast ha lite olika varianter men man får prova sig fram till vad som passar en själv bäst.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 299 svar
        262 617 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg barnmorskan  
        Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
        858 svar
        139 401 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gaddivar  
        Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
        1 031 svar
        193 582 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
        7 svar
        2 141 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg billion
        av billion
         
        Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
        79 svar
        12 300 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Torekrok  
        Arbetar...
        X