omvandla "shallow runner" till "slow sink" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

omvandla "shallow runner" till "slow sink"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Är inte BJ ihåliga? Dvs om du borrar hål så lär de väl ta in vatten om jag har rätt.,,,,
    Jag tog åt mig ett tips för x-antal år sedan. Att borra håll i mina orginal Zalt. o sätta en plopp?
    Alla dom är helt trasiga o fulla med Vättern vatten.

    köp nya o spara dina gammla.

    Kommentera


    • #12
      Om du har en lång tafs kan du sätta ett litet fastachsänke i lekandet. Det sabbar inte gången så farligt och drar ner betet. Vid spinnstopp kommer det dock att simma neråt med nosen före.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg

        Jag tog åt mig ett tips för x-antal år sedan. Att borra håll i mina orginal Zalt. o sätta en plopp?
        Alla dom är helt trasiga o fulla med Vättern vatten.

        köp nya o spara dina gammla.
        Gick de sönder för att du borrade hål och gav dem en kastdupps plopp?
        Alla beten klarar inte att borras och fyllas med vatten, om krokinfästningen och ev balansvikter ligger exponerade på insidan så kan de rosta och vatten i kroppen kan expandera om man utsätter betet (särskilt de med mycket vatten i) för minusgrader en längre tid...

        Så vattenviktning är inget för alla beten eller under alla förhållanden men det funkar...

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av adamosfi Visa inlägg
          spanade in "the button" från svartzonker, som såg riktigt smidig ut att använda faktiskt. blir nog att satsa på några sådana.

          tack för alla svar, ni är guld värda för noviser som mig!
          Hur funkade det? Jag skulle själv behöva få ner mina Big Bandit suspending

          Kommentera


          • #15
            Hallå. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ken-i-bly.html
            Har funkat i 10 år och funkar fortfarande.
            Tipset var det första i tråden

            Kommentera


            • #16
              Jag gillar suspending.
              Gillar som i Gillar Jättemycket. På gränsen till efterblivet mycket.
              Så mycket att det är det främsta skälet till att jag bygger nästan alla mina beten själv. Vill påstå att jag är rätt bra på finlir när det gäller viktning.

              Mina tips om du vill få det riktigt jävla bra:
              1. Ta en hink med vatten och ditt bete, inklusive den tafs du skall fiska med.
              2. Ta en liten bit fiskelina och ett gäng blyhagel-sänken.
              3. Knyt lina till en ögla med ca 5cm diameter.
              4. Kläm på några hagel på linan, häng den i den främre kroken och lägg betet i hinken. Om betet sjunker, ta bort hagel, om det flyter, lägg till hagel. Prova dig fram tills du har betet perfekt svävande.
              5. Väg blyhaglen på en väldigt exakt våg. Finns att köpa på tex Kjell&co. Går säkert att låna av någon lokal knarkhandlare annars
              6. Kolla var betet har sin balanspunkt och kläm på en eller ett par powerdots (med den vikt du mätt upp såklart) där.
              7. Voila, betet är nu viktat för så kallade kaffepaus-spinnstopp.

              Tänk på att bräckt vatten kräver mer tyngd än sötvatten.
              Om du har tur är betet redan från början så svagt flytande att det räcker med en extra fjäderring för att få betet svävande, det är ju lätt testat.
              En raggarvariant jag gjort med bra framgång på ett par Salmo Slider är att dra i ett par plåtskruvar i buken och försegla med epoxi.

              Lycka till!

              Kommentera


              • #17
                Jag är också tokig i suspending beten. Gör en variant på Cyaenus metod. Istället för lina å blyhagel tar jag en större blykula, ett litet sänke, blyplått eller vad jag har över från tidigare. Fästa det med kludd på betets balanspunkt, och trimma det med en avbitare tills jag har rätt vikt.
                Sedan plättar jag blybiten och forma den med en hammare.
                Slutligen sättar jag fast den med 2- komponent epoxi. Done!

                Kommentera


                • #18
                  Googl fram en bild på en ”genomskinlig” färg på Busterjerk så ser du vart du kan borra!

                  Kommentera


                  • #19
                    Sand tycker jag för övrigt är ett optimalt material att ”sänka” beten med.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av frusnahjältar Visa inlägg
                      Sand tycker jag för övrigt är ett optimalt material att ”sänka” beten med.
                      Det ger dessutom en greppvänlig yta...

                      Skämt åsido, nackdelen med all viktning som sker inne i betet är att man får ta höjd för att betet kommer att sjunka mer än det gjorde när man prövade med vikt utanpå betet. I enlighet med Archimedes princip. Jag hade en Salmo Jack, eller vad den heter, som flöt som en kork. Testade med vikter till suspending, borrade hål, lade i vikterna och förseglade. Sedan sjönk betet som en sten... Tänkte inte på att även blysänken tränger undan vatten och skapar en flytkraft.
                      Utöver det låter sand jäkligt smidigt. I mitt betesbygge kör jag med armeringsjärn.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 544 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X