Vilket fett och olja till calcutta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket fett och olja till calcutta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilket fett och olja till calcutta?

    Lyckas inte hitta med sökfunktionen..
    Ska nu ta mig i kragen och göra en service på min Calcutta 201 te, har hittat en bra guide. Men klurar på vilken olja och vilket fett man ska köpa. Shimanos egen olja/fett verkar inte finnas att köpa (?)

    ​Skulle detta kit duga? Och kör man samma fett på bromsskivorna som på drev?​​​​​​

    https://www.dogger.se/ovrigt/rullolj...il-grease-kits


  • #2
    Nej, Shimanos smörjmedel går inte köpa i Sverige. Inte för oss vanliga dödliga åtminstone.

    Okumas paket innehåller Cal's fett vilket är samma som bland annat Sportfiskeboden/UT säljer.
    Det är ett bra allroundfett från allt till drev, glidande delar samt slirbromslameller av hårda material.
    I din TE har du högst troligen Shimanos Dartanium Drag vilket är någon form av sintrade slirbromslameller, dessa kör jag ganska ofta
    torra eller smorda extremt snålt. Tycker bromsen har en tendens att bli ryckig annars.

    TE'n är relativt lättskruvad, kan vara lite pilligt att få tillbaka frikopplingens samt linspridarens/evighetsskruvens delar om man river rullen helt.
    Tänk på att frikopplingen är ganska smörjberoende för att fungera bra samt att frikopplingsfjädern sitter utsatt, "stäng" fjäderns fästpunkt i stativet med fett.

    Click image for larger version

Name:	TEDCsnartklar01c.jpg
Views:	185
Size:	649,0 KB
ID:	2501800
    Pilen visar fjädersätet, ett vanligt problemområde hos TE/Conquest. Har en tendens att skavas av fjädern och därefter ärga vid fiske i salthaltigt vatten.
    TE201DC på bild, i princip identisk med vanliga TE förutom färgen.

    Kommentera


    • #3
      Tackar så mycket! Då kör jag på den. Får se hur mkt jag vågar, he he.. spännande. Tror guiden jag hittade var från en Cal med så det bådar ju gott. Kanske återkommer om det kör ihop sig Tack för tipsen!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
        Får se hur mkt jag vågar, he he.. spännande.
        Som synes på bilden består rullens frikoppling av ganska få delar jämfört med framförallt Daiwas motsvarigheter.
        Tycker så många "guider" och liknande på nätet är slarvigt gjorda då de väldigt sällan visar hur man plockar isär HELA rullen.

        En ganska stor procent av rullar med fel/dålig funktion har problem med just frikoppling, i en betydande andel av fallen beror det på
        otillräcklig smörjning och är alltså egentligen simpelt att åtgärda.
        Tillåts delarna gå snålt smorda för länge kan däremot skador uppstå.
        Just därför tycker jag det är värdelöst att så många endast visar lite oljning av lager och kladdande på drev som en "fullständig" service.

        Kommentera


        • #5
          Ok, förstår. Får kolla hur det ser ut, spännande!
          Lär återkomma i ärendet

          Det är denna jag kommer följa
          http://www.calfishing.com/freshwater...sassembly.html

          Kommentera


          • #6
            Hmm, börjar sådär. Det större av de 2 schimsen innanför veven saknas. Vild gissning är att det är därför jag har ett irriterande pytteglapp i sidled på veven

            Kommentera


            • #7
              Så här ser det ut
              Bifogade filer

              Kommentera


              • #8
                Tydliga bilder men ännu en uppvisning i att smörja drev.
                Betänk även att det är en 300 eller 400 i guiden, den skiljer sig till viss del från 200/201.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
                  Hmm, börjar sådär. Det större av de 2 schimsen innanför veven saknas. Vild gissning är att det är därför jag har ett irriterande pytteglapp i sidled på veven
                  Du har brickorna som sitter i en 201 på bilden.
                  Två fjäderbrickor, en tunn kopparbricka mot lagret och en grövre friktionsbricka mot stjärnhjulet.
                  Ett sidledsglapp i veven är normalt, förekommer på i princip ALLA rullar med den vevaxelkonstruktionen TE har.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ok, tack. Skönt. Hoppas ju slippa beställa delar för jag ska fiska öring med den på fredag.. ja jag har märkt att guiden och min rulle ser helt olika ut, men nu har jag börjat få isär den iaf. Tar bilder så jag vet hur saker satt. Men oj vad service den behöver. Ena lagret snurrar knappt. Men hållaren till fjädern du nämnde ser bra ut iaf, alltid nåt!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X