Hjälp att välja nytt gäddspö. Gator vs Illex vs Shimano ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att välja nytt gäddspö. Gator vs Illex vs Shimano ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ha ett Wild Dog från den förra Deliverance serien- som Stahre skrev: inte ett dugg påkig. Otroligt skön känsla i det. Även med lättare beten.

    Kommentera


    • #12
      Jag hade också det äldre Illex Delivrance XXh Wild Dog det var kanske inte påkigt men lite okänsligt pga glasfibern och framtungt var det även med Toro Beast 50a på tyckte det passade bäst till wobblers och spinnare sedan hade det mycket kvar att önska i finish och kvalitet speciellt för priset.

      Jag har tittat på de nya Illex serierna och dem ser riktigt bra ut! speciellt i jämförelse mot de Illex & Gunki spön jag ägt från tidigare serier som alla varit fina även om de inte imponerat om man räknar hur mycket spö man får per krona.

      Sneglade lite på Wolfcreek spöna i dag och dem såg fina ut. Hur de presterar har jag ingen aning om men dem kändes lite mer rejäla och gammaldags så kanske inte vad du är ute efter.

      Kan även tillägga att de enda sättet att få ett så pass kraftigt spö som du letar efter bra balanserat är att stoppa på en större rulle vilket även kan vara skönt när man hivar större klossar.

      OFFTOPIC: De beten du skall fiska med ligger de flesta över 130/140gram eller under? Om de flesta ligger under hade jag införskaffat 2 separata utrustning för de olika vikterna för att lättare kunna uppfylla dina krav.

      /Apa

      Kommentera


      • #13
        Så olika kan det uppfattas. På mitt sitter en CC 201 DC, och det känns inte alls framtungt tillsammans.
        Håller med om att det finns mera "elektriska" klingor. Mitt AGS 120g, och ett spö som jag håller på med just nu är mera crispy, no doubt.
        Men glasandelen i WD passar klingan väldigt bra, tycker jag. Det är ingen svampig kokt nudel funkar utmärkt till swimbaits och större spinnerbaits.
        Jag har även ett Big Bait Special som också har lite glas. Änvänder det till mindre jerks och sb. Känns klockrent om vill bara ha ett gäddspö i båten
        Senast ändrad av Utter; 2019-04-19, 05:46.

        Kommentera


        • #14
          Är det någon som har provat nya yasei pike 170g. Det verkar vara ett riktigt fint spö, enda orosmomentet där är att det bara är 7,6 fot. Frågan är om det blir för kort

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Mr.Silver Visa inlägg
            stora beten stor gädda
            Hej Mr Silver;

            Visst kan man fånga Stora Gäddor på stora beten, men de flesta av mina egna fångade Gäddor över 12 kilos vikt har jag fångat på 15 - 20 cm långa wobbler både vid spinnfiske och trolling.... Det kan du både läsa och se i mina fisketips nedan....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Hej Mr Silver;

              Visst kan man fånga Stora Gäddor på stora beten, men de flesta av mina egna fångade Gäddor över 12 kilos vikt har jag fångat på 15 - 20 cm långa wobbler både vid spinnfiske och trolling.... Det kan du både läsa och se i mina fisketips nedan....

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Man kan absolut fånga stora gäddor med mindre beten, det tror jag alla som fiskar gädda känner till...Men jag är som sagt inte ute efter ett spö för lättare beten utan ett spö för tyngre beten. Det fisket passar mig bättre och jag tycker att det är roligare.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Mr.Silver Visa inlägg

                Man kan absolut fånga stora gäddor med mindre beten, det tror jag alla som fiskar gädda känner till...Men jag är som sagt inte ute efter ett spö för lättare beten utan ett spö för tyngre beten. Det fisket passar mig bättre och jag tycker att det är roligare.
                Mr Silver;

                Då bör ett Shakespeare Ugly Stik Muskie Rod passa dig helt perfekt...http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm ...

                Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  Mr Silver;

                  Då bör ett Shakespeare Ugly Stik Muskie Rod passa dig helt perfekt...http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm ...

                  Old Firehand
                  Leif Engström
                  Tack men det är inte ett kort,tungt jerkspö jag är ute efter.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ett 3m Tony Ford byggt Sportexspö med en RÖD 6500 Amba passar alltid allt från borre till storgädda

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Mr.Silver Visa inlägg

                      Tack men det är inte ett kort,tungt jerkspö jag är ute efter.
                      Hej Mr Silver;

                      Jerkspö var kanske något jag själv skrev efter att ha varit och tävlingsfiskat i Gäddfiske mot fiskeguiden Babe Winkelman i Leech Lake, Minnesota, USA....

                      Old Firehand
                      Leif Engström

                      http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 648 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 438 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 322 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X