Låga vikter multirulle.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Låga vikter multirulle..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Kan inte någon länka alla trådar som finns om detta själv är jag påsk lat just nu men det finns som sagt redan högvis med abborr multi trödar.

    Så testa att söka blir mitt svar.
    /Apan

    Kommentera


    • #12
      Kan bespara dig lite tid då jag var i en likande sits i höstas, läste en del och kom fram till att köpa mig en daiwa med sv-spole och ångrar det inte en sekund. Kastar grymt bra utan tendens till overrun med beten från 7g och uppåt. Exempel på dessa rullar är daiwa prorex tw 100sv och daiwa tatula sv tws 103

      Kommentera


      • #13
        Ett budgetalternativ som jag har är Daiwa Tatula 100ct som man byter spole till Ray studio 'microcast'. Funkar jättrebra.

        Bra nyckelfärdiga rullar är Daiwa storlek 100 med sv spole tex Tatula eller prorex (tws sv).

        Kommentera


        • #14
          Är inte Microcast-spolen gjord för ca 3-15g? Fast den kanske klarar mer utan problem irl...
          i övrigt så kan nog bl a en sån rulle och andra liknande klara jobbet...

          Kommentera


          • #15
            Tatula med microcastspole kastar 10gr och 15gr skallar med olika 3-4tums jiggar på riktigt bra.
            En bra nybörjarrulle till rätt pris om man (som jag) vill börja fiska abborre med multirulle.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av anteman
              Är inte Microcast-spolen gjord för ca 3-15g? Fast den kanske klarar mer utan problem irl...
              i övrigt så kan nog bl a en sån rulle och andra liknande klara jobbet...
              Jo, i princip alla BFS-liknande spolar har ungefärliga maxvikter på 15 gram, ibland 20.
              Det är inte heller särskilt bra att köra med kraftig slirbroms i kombination med den typen av mothugg som idag är på modet.

              Ursprungligen postat av Test005
              Tatula med microcastspole kastar 10gr och 15gr skallar med olika 3-4tums jiggar på riktigt bra.
              Skallar plus jigg alltså? Det är ju totalvikten som avses gällande rullars/spolars begränsningar.
              Har tidigare vägt lite olika jiggar och kom då fram till att många som är runt 4 tum långa väger 6-10 gram.
              Då pratar vi vikter (16-25 gram) som utan problem kastas med en rund Ambassadeur. Det behövs åtminstone inte någon grund, superlätt eftermarknadsspole eller SV-spole för ändamålet. En billigare lågprofilare i standardutförande räcker alldeles utmärkt.
              Tycker faktiskt att vissa konventionella spolar kastar längre med den typ av betesvikter/beten.
              Kastade senast igår långa kast med cheburashka på 10 gram ihop med en Fish Arrow J-Shad 4 tum, customspö på 7 fot klassat 15-45 gram med en klumpig japantillverkad Daiwa Zillion 100 i rullfästet. Originalspole på cirka 20 gram med Magforce Z, en lång väg från BFS.
              Trots det kastade jag inte märkbart längre med samma bete ihop med Daiwa Alphas F med SV-spole på typ 10 gram och Hedgehogs Air Ceramic-lager. Betet är helt enkelt så tungt och har så relativt lågt vindmotstånd att det inte är någon större nackdel med den tyngre spolen eller äldre kastbromsen, heller inte med 0.23-linan jämfört med SV'ns 0.135mm.

              Kommentera


              • #17
                TS bör nog lyssna på JontaK, håller du dig till +10g och gärna relativt kompakta beten, så funkar m a o en vanlig "100" rulle... en rulle med SV gör naturligtvis jobbet och sådana har jag sett på FS till bra pris om man har lite is i magen men de är inget måste om du inte vill köra lätta och "fluffiga" beten.

                Det funkar tydligen också med en tatula 100 CT, gärna med en Microcastspole men det kostar en slant om du också ska ha rullen...

                Kommentera


                • #18
                  Finns ju trim till den Ambassadeur 5501 han redan har också om intresse finns för det.
                  Men det kan bli lite jaga hare med älgstudsare över att fiska abborre med 5000 rulle.

                  Kommentera


                  • #19
                    Enklast är ju att köpa en SV-Variant från Daiwa, då är allt redo att köra.
                    Eller någon annan liten 100stl med vettgg kastbroms...

                    De flesta klarar det bra, jag föredrar daiwa. Men Shimano SVS är inte dåligt heller.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
                      Finns ju trim till den Ambassadeur 5501 han redan har också om intresse finns för det.
                      Men det kan bli lite jaga hare med älgstudsare över att fiska abborre med 5000 rulle.
                      Ja, jag har kollat lite på det. Är en Inshore classic 5501, vet inte vad den är basserad på, men den är väldigt trevlig att fiska med! Ska nog hotta upp den med en beast-vev.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 392 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 672 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 085 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X