Shimano Vanquish 2019? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Vanquish 2019?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Det stämmer nog bra. På min ena Certate upptäckte jag att rotorn hade en spricka. Toligen efter att något tungt ställdes på den i bil/båt. Hade tänkt beställa en ny, men det gick inte. Den är ju Zaion. Och Daiwa vill troligen förhindra att man pimpa upp andra modeller prisvärd.
    En droppe 2 K epoxi löste problemet
    Det här är ju ett enormt problem och en av de största anledningarna till att jag totalvägrar köpa en haspel från Daiwa och istället tittar mot bland annat Vanquish.

    Sprickor och andra skador på rotorerna är tämligen vanligt, oavsett orsak. Om det hänt en olycka där rotorn tagit stryk ska man alltså behöva skicka in rullen, potentiellt vänta länge och troligtvis betala en dryg slant för att serviceverkstad ska byta den?
    Nej tack.
    Hade mer än gärna ersatt mina nuvarande, och kommande, haspelrullar med dito från Daiwa men ovanstående samt vissa konstruktionsmässiga lösningar gör att jag fortsätter välja Shimano.

    På tal om Certate och rotor får man köpa en begagnad Certate 04 om det ska vara möjligt att få tag i rotorn som reservdel verkar det som.
    Undanhållandet av delar började alltså så tidigt som Certate 10 om uppgifterna jag har stämmer.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Apropå Certate https://youtu.be/9Bgto49rSgM
      Synd att t o m dyra rullar som dessa Shimano/Daiwa tyvärr inte riktigt levererar som önskat med strulig linförare och snabbt försämrad gång här eller svårservad, dyrservad magseal där...

      Billigaste import och egenservice kanske är en rimlig strategi? Finns det ens ett reservdelspris på ett linförarpaket.. ?
      När jag ibland köper lite dyrare grejer är det ju dels för känslan men även och till väldigt stor del förhoppningen att köpa mig fri från problem av dålig kvalité som går sönder och innebär en massa strul.

      Kommentera


      • #23
        Har ju inte med fiske att göra, men trodde att superbils tillverkaren Aston Martin hade patent på Vanquish då de bla har en modell med det namnet.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
          Har ju inte med fiske att göra, men trodde att superbils tillverkaren Aston Martin hade patent på Vanquish då de bla har en modell med det namnet.
          Det är en av dom härligaste bilarna jag har kört. Rekommenderar absolut till köp

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Klabbe86 Visa inlägg

            Det är en av dom härligaste bilarna jag har kört. Rekommenderar absolut till köp
            Det är fantastiska bilar! Hoppas bara de överlever den ekonomiska krisen de hamnat i. Vore bedrövligt om ett så anrikt företag skulle gå i graven eller hamna i icke Brittisk ägo.
            Hmm, åter till fiskerelaterat.....

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Klabbe86 Visa inlägg

              När jag ibland köper lite dyrare grejer är det ju dels för känslan men även och till väldigt stor del förhoppningen att köpa mig fri från problem av dålig kvalité som går sönder och innebär en massa strul.
              Ja dyra rullar verkar inte riktigt ge den tryggheten och är dessutom dyra att köpa delar till i den mån det ens går. Service vet jag inte vad den kostar mer än att många här på FS har fått vänta läääänge på sin kära (?) rulle mitt under säsong och utan kompensation i de fall det rör en reklamation.

              Det var till stor del därför som min nya Certate LT byttes under öppet köp mot en Prorex V LT... förväntningarna blir lägre och jag kan köpa 3- 4 av den senare för samma slant. Prorexen är riktigt trevlig så här långt.

              Kommentera


              • #27
                Apropå kvalitet, från en annan tråd, mitt, något redigerade inlägg:

                "...Helt oväsentligt, nja iaf OT, men en Certate LT rulle kostar ca 4000-4500 i Sverige och en extraspole löjliga 1200 i utlandet ex importkostnader... mer än vad jag betalade för en annan komplett rulle, en Prorex LT V... är det många nyktra som tror att Certatespolen är markant dyrare att tillverka än spolen till Prorex LT V? (Jo jag fattar att det finns volymfördelar...)

                Kanske går vi snart mot en tid där vi alltmer lämnar Shimano, Daiwa, Abu, de etablerade och väljer billigare kinaprylar (utan mellanhänder) som håller ett gäng år å sen köper vi nytt... ffa nu när reklamationer, reparationer, service och underhåll gjorts svårare, dyrare, nästan udda hos en del av de etablerade?

                Intressant (ehh knepig) strategi Daiwa förefaller köra med gällande vissa reservdelar iaf (de finns inte att köpa helt enkelt) fan trot' om det funkar väl i längden.

                ... och apropå "Mag-sealed"? Är det alls en "teknisk landvinning" eller enbart ett sätt att hålla rullen funktionell under salthaltig garantitid... sen... typ adios och manjana..

                Typ "eeh, va reservdelar efter 5 år!? Vi säljer nya rullar..." ?

                Tänk att en del av oss gamlingar trodde det skulle bli "ordning på torpet" när Daiwa öppnade eget i Skandinavien... :-) Det är lustigt vad man "får för sig" ibland!"
                Senast ändrad av anteman; 2020-06-19, 10:10.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Apropå kvalitet, från en annan tråd, mitt, något redigerade inlägg:

                  "...Helt oväsentligt, nja iaf OT, men en Certate LT rulle kostar ca 4000-4500 i Sverige och en extraspole löjliga 1200 i utlandet ex importkostnader... mer än vad jag betalade för en annan komplett rulle, en Prorex LT V... är det många nyktra som tror att Certatespolen är markant dyrare att tillverka än spolen till Prorex LT V? (Jo jag fattar att det finns volymfördelar...)

                  Kanske går vi snart mot en tid där vi alltmer lämnar Shimano, Daiwa, Abu, de etablerade och väljer billigare kinaprylar (utan mellanhänder) som håller ett gäng år å sen köper vi nytt... ffa nu när reklamationer, reparationer, service och underhåll gjorts svårare, dyrare, nästan udda hos en del av de etablerade?

                  Intressant (ehh knepig) strategi Daiwa förefaller köra med gällande vissa reservdelar iaf (de finns inte att köpa helt enkelt) fan trot' om det funkar väl i längden.

                  ... och apropå "Mag-sealed"? Är det alls en "teknisk landvinning" eller enbart ett sätt att hålla rullen funktionell under salthaltig garantitid... sen... typ adios och manjana..

                  Typ "eeh, va reservdelar efter 5 år!? Vi säljer nya rullar..." ?

                  Tänk att en del av oss gamlingar trodde det skulle bli "ordning på torpet" när Daiwa öppnade eget i Skandinavien... :-) Det är lustigt vad man "får för sig" ibland!"
                  Jag var sugen på en Vanquish nya modellen för grundare spole och lägre vikt i 2500 serien för 4000kr

                  Jag har nu en Shimano Stradic CI4+ 2500FB som jag köpte från Tyskland för 1200kr.

                  Jag förstår ju nu att det är idioti
                  Bara för några ynkra gram och smidiggare med grundare spole så man slipper på. Med så mycket lina när man ska byta lina.
                  Men Vanquish har 4kg bromstyrka med stradic 9kg.

                  Visst att Vanquish rummen kanske går finare men en shimano ska den kasta endast 4% längre än en stradic(har ej länk) och det är kastlängden jag jagar. Så i mitt fall köpte jag ett sportex air spin 11 fot ist och kör den med stradic rullen och 0.12 eller 0.14 nylon till mitt öring/röding/regnbågsfiske istället.
                  Förhoppningsvis får jag eventuellt lite kastlängd och känsla i grejerna för dom pengarna jag lägger ut ändå.
                  ​​

                  ​​​​​




                  Kommentera


                  • #29
                    Ja nya Vanquish 2500 är lätt och säkert fin ett tag, den långa spolen kan nog ge nån meter eller så extra. Kolla dock noga att du får på så pass mycket lina som du tänker dig, sällan uppgifterna stämmer på rullar: ville ha en Daiwa LT 2500S-XH som har en grund spole på och ska ta 140m 0,13 fältlina enligt spolinfo.

                    Hittade ingen här så det blev en LT 2500-XH med en "halvgrund" spole och den rymmer i verkligheten bara 120m 0,13 Sufix 832... så storebror rymmer irl mindre än lillebror ska göra "på pappret"... sen vet jag att 832:an inte är den tunnaste av linor...

                    Nylon 0,12-0,14 låter klent om spöt ska laddas väl... funderat på en bra 8-12 trådig flätlina 0,08-0,10? Och nån spölängd chocklina nylon 0,25? Har man ett Sportex AS och en Vanquish kanske inte en Morethan EX eller Gore 131 lina är fel?

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Ja nya Vanquish 2500 är lätt och säkert fin ett tag, den långa spolen kan nog ge nån meter eller så extra. Kolla dock noga att du får på så pass mycket lina som du tänker dig, sällan uppgifterna stämmer på rullar: ville ha en Daiwa LT 2500S-XH som har en grund spole på och ska ta 140m 0,13 fältlina enligt spolinfo.

                      Hittade ingen här så det blev en LT 2500-XH med en "halvgrund" spole och den rymmer i verkligheten bara 120m 0,13 Sufix 832... så storebror rymmer irl mindre än lillebror ska göra "på pappret"... sen vet jag att 832:an inte är den tunnaste av linor...

                      Nylon 0,12-0,14 låter klent om spöt ska laddas väl... funderat på en bra 8-12 trådig flätlina 0,08-0,10? Och nån spölängd chocklina nylon 0,25? Har man ett Sportex AS och en Vanquish kanske inte en Morethan EX eller Gore 131 lina är fel?
                      Förlåt jag skrev fel.
                      Jag använder givetvis 0.12-0.14 flätlina och inte nylon. 0.10 flätlina kan duga rent krasst också men man tappar så många drag då den mycket lättare får av när man fastnar.

                      Men det är fruktansvärt dåligt det du beskriver med Daiwan.

                      ​​​​Man ska väl helst köpa Shimano i tullväg men har hört att dom svindyra gjorda i Japan ändå ska hålla hyfsad kvalité jämfört med shimano.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 081 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X