Erat favorit bete för abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erat favorit bete för abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Jag fick ett gäng gäddor på nån grön tusenfoting som du hade gjort... Det blev bara sopor kvar av den dessvärre...
    Vi får fixa till lite framöver :-) skall börja gjuta snart, typ efter Mässan. Om dom inte stänger den för Corona :-) hahaha
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Själv märker jag ingen skillnad... Jag får lika lite abborre oavsett vilket bete jag provar...

      Jag har dock förtroende för Tobias Fränstam och även om han är sponsrad så ser jag ju att han faktiskt får ganska fina borrar på Berkley Cutter 110 och Berkley Powerblade så jag köpte på mig ett parti av vardera i olika färger för att testa. Det blev även några Berkley Juke 10cm. Det är dom hårdbeten jag har till borre och några andra tänker jag inte testa i år... resultatet lär väl visa sig i borrefemman.
      Alltså min betesbox är till bredden fylld med wobblers, små spinner baits, bladebeten, poppers etc som jag aldrig fått något på.

      Jag har alltid två spön med mig, ett med jigg och ett med något annat bete. Men det blir aldrig mer än några enstaka kast lite då och då med de andra betena och jag vevar in dem helt utan självförtroende.

      Så 95 procent av tiden blir det jiggar som används, eftersom de brukar ge i alla fall några abborrar per tur. Det finns dock ett undantag från min jiggregel och det är Illex Deracoup, den här jag fått flera fina abborrar på och detta bete sitter nu oftast på mitt andra spö.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
        Alltså min betesbox är till bredden fylld med wobblers, små spinner baits, bladebeten, poppers etc som jag aldrig fått något på.
        Sälj dom! :-) Nä, inte till mig... Jag ska enbart fiska ovan nämnda ink dom jiggarna jag har riggade i min lilla hink...

        Abborre ska jag leta efter i skärgården i år för i sjöarna runt mig vill dom helt enkelt inte.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Jocke290 Visa inlägg
          Som rubriken lyder. Vilket är erat favorit bete för abborrfiske?
          gummi bete/hårt bete. Länka gärna också!
          Hej Jocke 290;

          Crappie Buster är mina favoriter bland jiggar när det gäller att fånga både många små och stora Abborrar..
          Leif Engström
          Old Firehand

          https://www.google.com/search?rlz=1C...Wtlx4J7XQib2yM

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Crappie Buster och Marabou jigs samt gula dubbelstjärtade mjukisjiggar....

            Crappie Buster och Marabou jigs är de i särklass fångstsäkraste beten jag använt och använder vid fiske efter Abborre och du hittar dem här..






            https://www.ebay.com/itm/Colorful-20...gKkDPD_BwE:G:s och här..https://www.ebay.com/itm/20pcs-box-C...75.c100623.m-1

            Jag har inte fått någon Abborre över 1,5 kilo på Crappie Buster men däremot har jag fått åtskilliga tusen Abborrar mellan 0,3 och 1,4 kilo på min favoritjigg Crappie Buster.....

            Köp Crappie Buster nu och din 2020 fiskesäsong efter Abborre är räddad!!


            Old Firehand
            Leif Engström
            Härliga färger för ex mörkt grumligt vatten den gröna färgen ser vass ut.

            Kommentera


            • #56
              Nu när vattnet har blivit något varmare har en ny favorit tillsammans med vibrationsbetet astro vibe och det är berkley pulse spintail.

              Kommentera


              • #57
                Berkleyn är bra, så även Spin Mad, r ex Jag samt även SGs modell funkar bra.

                Kommentera


                • #58
                  Det är ju en jätte svår fråga egentligen eftersom det finns så många olika situationer som ett bete har svårt att tillfredställa. Om vi delar in situationerna i 1) "aktiva abborrar" och2) "passiva bottennära abborrar" så hade jag säkerligen lite olika favoriter.
                  Ändrar man frågeställningen till ett favoritbete som täcker dessa situationer, så hade jag sagt Z-man Slim SwimZ 3" på en 5g Nedskalle. Betet är en grym jigg för aktiva fiskar men även ett underbart Nedbete när de är passiva.
                  Dock inte mitt första val för Ned i alla situationer. Igår t.ex. var större beten det som gav fisk.
                  Senast ändrad av Utter; 2023-05-08, 10:35.

                  Kommentera


                  • #59
                    Kallt vatten ned och varmt vatten Salmo rattlin hornet och rapala 3cm Fire tiger överlägset där jag fiskar små insjöar

                    Kommentera


                    • #60
                      Jigg: Shadteez 9cm, särskilt i färgen headlight
                      Crank: Rawbite 7cm, Official roach
                      Jerk: Shadow rap shad, Blue ghost
                      Vibb/blade/lipless crank: Rapala rippin rap, där har jag ingen särskild favoritfärg.

                      Sedan så är ju popper fruktansvärt kul när fisken verkligen är i stöten, jag har mitt PB på en Storm arashi cover pop i färgen Ghost pearl shad.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 885 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 074 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X