Lång(t)kastande spinnspö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lång(t)kastande spinnspö!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lång(t)kastande spinnspö!

    Hej, jag söker med ljus och lycka efter ett 9-11fots spinnspö till min ambassadeur. Kastvikter mellan 10-20--50-60 gram.

    Tittat på;
    Shimano beastmaster
    Berkley lightning
    Berkley skeletor
    Abu veritas v2

    Men tycker att alla ser "billiga ut" samt är rättså svajiga. Bäst va nog ändå lightning.

    Hittade dock Daiwa silvercreek 20-60 på nätet..laxspö så borde finnas lite ryggrad där, dock ej klämt på detta. Det enda negativa är att det är 4delat. Även RST/LF suncaster 9' verkar vettigt. Fått bra kritik härifrån iaf.

    Någon som har erfarenheter av lite längre spinnspö? Vill ha en riktigt kastkanon till min skruvade ambassadeur rocket. Mvh.



  • #2
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...e-casting.html

    Kommentera


    • #3
      Att hitta ett spö som täcker från 10g upp till 60 är lite väl stort. Hade siktat på två spön då.
      Mitt favoritspö för fiske med en trimmad Ambassadeur är Fenwick Quadrant 10f 8-32g. Passar mitt fiske perfekt med havsöringsdrag mellan 15-27g.
      Dem har även en variant som kastar 16-54g och är 11f. Kanske värt att kolla upp om du vill kasta tyngre ön 30g.

      Hoppas du hittar något som passar!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av JoelP Visa inlägg
        Hej, jag söker med ljus och lycka efter ett 9-11fots spinnspö till min ambassadeur. Kastvikter mellan 10-20--50-60 gram.

        Tittat på;
        Shimano beastmaster
        Berkley lightning
        Berkley skeletor
        Abu veritas v2

        Men tycker att alla ser "billiga ut" samt är rättså svajiga. Bäst va nog ändå lightning.

        Hittade dock Daiwa silvercreek 20-60 på nätet..laxspö så borde finnas lite ryggrad där, dock ej klämt på detta. Det enda negativa är att det är 4delat. Även RST/LF suncaster 9' verkar vettigt. Fått bra kritik härifrån iaf.

        Någon som har erfarenheter av lite längre spinnspö? Vill ha en riktigt kastkanon till min skruvade ambassadeur rocket. Mvh.

        Du ska kanske försöka få tag på ett 11-fots Sportex Carbon Kevlar spö... Det är ett extremt starkt och mycket långkastande spö...
        Om du inte hittar något Sportex Carbon Kevlar spö i Sverige kan du kontakta tillverkaren i Tyskland här ..https://www.sportex.de/en/products/kevlar/ ....

        Sportex har ett spö idag som heter Kev Pike ...https://www.sportex.de/en/products/kevlar/....
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-05-31, 18:01.

        Kommentera


        • #5
          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...pcs-5-28g.html

          detta är grymt upp till ca 35gt

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
            Hej Buster;

            Du vet att jag sedan 1970-talet gillar och använder Daiwas spön....

            Det skulle nog inte skada eller reta någon spöfiskare om du även började sälja Sportex Carbon Kevlar spinnspön.... https://www.sportex.de/en/products/kevlar/....
            ...
            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #7
              Major craft n-one NSL-922H/B är det spö jag har kastat längst med alla kategorier. Klassat upp till 50 men har skickat 60g torskdrag till horisonten. Kastar HÖ-drag på 23 gram som missiler också. Lägre än så har jag inte provat. Skall sägas att en gammal conquest 201 sitter på, kan vara rullen som står för kastlängderna men man känner verkligen hur spöt laddar och verkligen ber om att få skicka iväg draget. Enda nackdelen är ett relativt kort handtag vilket gör spöt lite jobbigt att fiska beten som behöver fiskas aktivt med. Är det endast kasta veva som gäller så kan jag inte tänka mig nåt bättre.

              Kommentera


              • #8
                Långa spinnspön är tyvärr en riktigt bristvara numera då modet säger spön mellan 6,9-8 fot (!)
                Dvs rena tandpetarna!

                Själv letar jag också ett nytt hö-spö,.. har testat några utan att bli riktigt nöjd.

                Berkley lightning är ingen hit, beställde hem en sådan 11 fotare på rean nu i vinter men den åkte tillbaks till handlaren, alldeles för svampigt och framtungt!

                Kommentera


                • #9
                  Kan helt klart vara något! Inte hört talats om märket innan :-) tack!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                    Att hitta ett spö som täcker från 10g upp till 60 är lite väl stort. Hade siktat på två spön då.
                    Mitt favoritspö för fiske med en trimmad Ambassadeur är Fenwick Quadrant 10f 8-32g. Passar mitt fiske perfekt med havsöringsdrag mellan 15-27g.
                    Dem har även en variant som kastar 16-54g och är 11f. Kanske värt att kolla upp om du vill kasta tyngre ön 30g.

                    Hoppas du hittar något som passar!
                    Svårt o välja, men helt klart värt och kolla in :-) läst mycket om fenwick o överlag är ju folk nöjda.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 540 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X