Lång(t)kastande spinnspö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lång(t)kastande spinnspö!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

    Du ska kanske försöka få tag på ett 11-fots Sportex Carbon Kevlar spö... Det är ett extremt starkt och mycket långkastande spö...
    Om du inte hittar något Sportex Carbon Kevlar spö i Sverige kan du kontakta tillverkaren i Tyskland här ..https://www.sportex.de/en/products/kevlar/ ....

    Sportex har ett spö idag som heter Kev Pike ...https://www.sportex.de/en/products/kevlar/....
    Såg grymt fina ut! Tråkigt att de inte finns i Sverige..man vill ju gärna titta o vifta lite med det innan man köper det..när de rör sig om de summorna :-)

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
      Haspel med..tyvärr!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
        Major craft n-one NSL-922H/B är det spö jag har kastat längst med alla kategorier. Klassat upp till 50 men har skickat 60g torskdrag till horisonten. Kastar HÖ-drag på 23 gram som missiler också. Lägre än så har jag inte provat. Skall sägas att en gammal conquest 201 sitter på, kan vara rullen som står för kastlängderna men man känner verkligen hur spöt laddar och verkligen ber om att få skicka iväg draget. Enda nackdelen är ett relativt kort handtag vilket gör spöt lite jobbigt att fiska beten som behöver fiskas aktivt med. Är det endast kasta veva som gäller så kan jag inte tänka mig nåt bättre.
        Ofan! Jag är rätt van vid långt handtag, kan tycka det är skönt när man ska kasta. Men tack för tipset!

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
          Långa spinnspön är tyvärr en riktigt bristvara numera då modet säger spön mellan 6,9-8 fot (!)
          Dvs rena tandpetarna!

          Själv letar jag också ett nytt hö-spö,.. har testat några utan att bli riktigt nöjd.

          Berkley lightning är ingen hit, beställde hem en sådan 11 fotare på rean nu i vinter men den åkte tillbaks till handlaren, alldeles för svampigt och framtungt!
          Tråkigt mode..hehe! Långa spön är lite porrigt..framförallt skönare att kasta med :-) undviker nog lightning då de känns väldigt budget..hellre lägga lite extra på ett spö man kan ha i många år.

          Kommentera


          • #15
            B Lightning har väl en ganska enkel kolfiber och blir nog svajig i de längderna. Överlag tror jag det är mycket svårt att hitta en välbalanserad 11' det ligger i sakens natur s a s.

            Searun är väl designad av en duktig HÖ-fiske och de lär vara ovanligt välbalanserade. Sen har nog Major Craft några spön, seabass verkar ju populärt i Japan.

            Kommentera


            • #16
              Nej baitcaster, fel bild bara

              Ursprungligen postat av JoelP Visa inlägg

              Haspel med..tyvärr!

              Kommentera


              • #17
                Norska Vangen hade några sköna spön på 70- & 80-talet innan dom gick i kk. Det var riktigt bra helaktion i dessa spön.
                Jag har 2 st men inget är till salu.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                  Nej baitcaster, fel bild bara


                  Okej, då är jag med :-)

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    B Lightning har väl en ganska enkel kolfiber och blir nog svajig i de längderna. Överlag tror jag det är mycket svårt att hitta en välbalanserad 11' det ligger i sakens natur s a s.

                    Searun är väl designad av en duktig HÖ-fiske och de lär vara ovanligt välbalanserade. Sen har nog Major Craft några spön, seabass verkar ju populärt i Japan.
                    Det lutar åt searun, det enda negativa är korkhandtag. Men annars perfekt med 2-delat och ett vettigt pris :-)

                    Kommentera


                    • #20
                      Ingen som har erfarenhet av searun? :-) tanken är väl lite lättare gäddfiske, gös och när jag har vägarna uppåt Sverige även lite lättare älvfiske.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 596 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 382 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 529 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 288 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X