Ambassadeur 5600 mekanisk broms, Hur ska plastbrickan sitta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5600 mekanisk broms, Hur ska plastbrickan sitta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 5600 mekanisk broms, Hur ska plastbrickan sitta?

    Hej

    Har en 5600 JB som strular lite. Den mekaniska bromsen vill hela tiden gänga upp sig och om man lägger åt den lite så kan man få ett gnissel i vissa lägen.

    När jag tog bort "koppen" så spolaxeln syntes verkade det som att den ville snurra med lite då och då. Blir inte riktigt klok på det.

    Men det där plastclipset som låser axeln. Ska den plana sidan vara utåt eller inåt?

    På sprängskissen ser det så ut men vill vara säker.

    Kanske finns någon som varit ute för samma sak, att bromsen gängar upp sig?

    Tackar å bockar på förhand!

  • #2
    Saknar du den lilla oringen kanske?
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Hej hej

      Nej den är kvar. Jag plockade isär rullen och det verkar som att när det är lite belastning när spolen snurrar så vill bussningen på vevsidan inte snurra på axeln, utan drar med sig den runt.

      Ska säga att bussningarna ligger jävligt löst i spolen. Passformen verkar inte direkt vara på topp.
      Samt att det hade ärgat rätt bra runt den. Vilket är lite dåligt kan jag tycka då det inte var länge sen jag smörjde den.
      Rullen har legat ett tag men den är inte särskilt mycket använd.

      Kommentera


      • #4
        Lite uppdatering!

        Knackade i sintrade UT bussningar. Nu känns spolen hur len som helst.
        Dock så fort jag försöker justera in den mekaniska bromsen så att glappet i sidled ska försvinna så
        blir rullen genast lite trögvevad. Inte alls lika skön som mina goa rocketar.

        Det enda jag kan se är att spolen inte är 100% centrerad. Den är aningens förskjuten mot vevsidan. Men ser inte hur långt man knackat i bussningarna
        ska kunna påverka detta. Kanske var så innan redan.

        Men oavsett. Det trögvevade, är det något som ska slitas in med nya bussningarna, är JB-n inte bättre än så? Eller är det något annat som är galet?

        Kommentera


        • #5
          Är du säker på att bussningarna är knackade i botten? Ge på dom lite till och känn efter om det känns stumt.

          Kommentera


          • #6
            Plastclipset ska ligga med den platta sidan mot botten på koppen men med kopparshimsen underst, den andra sidan av clipset låser kring änden på spolaxeln som har spår i änden för det vilka du känner om du kollar på axeln. Sitter den rätt så agerar den som en fjäder så det alltid är lite tryck på spolaxeln när du belastar den genom att skruva på koppen. Du kan justera tryck och centrering vid givet tryck genom att använda olika många shims.

            Kommentera


            • #7
              Då har jag iaf koll på plastclipset.

              Bussningen på vevsidanhar ju en konvkav bricka under sig så den sidan är jag lite osäker på. Knackade tills jag kände lite mer motstånd.

              Kommentera


              • #8
                Update igen.

                Nu har jag provkastat lite med nya bussningarna. Kärlek igen alltså. Lent och fint. Bättre än den varit någonsin.
                Kastar lätt å fint, blir ju säkert ytterligare lite bättre när bussningarna får slita in sig.

                Det enda jag reagerar på som skiljer mot rocketarna är att om man lägger an lite mekanisk broms så vill den blir trögvevad.
                Dock kör jag med i princip ingen broms så det är ett no problem egentligen.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
                  Update igen.

                  Nu har jag provkastat lite med nya bussningarna. Kärlek igen alltså. Lent och fint. Bättre än den varit någonsin.
                  Kastar lätt å fint, blir ju säkert ytterligare lite bättre när bussningarna får slita in sig.

                  Det enda jag reagerar på som skiljer mot rocketarna är att om man lägger an lite mekanisk broms så vill den blir trögvevad.
                  Dock kör jag med i princip ingen broms så det är ett no problem egentligen.
                  Låter bra, det bör bli trögvevat på dina rockets också om du drar åt mekbromsen ordentligt, det följer med konstruktionen liksom, dock brukar man sällan ha så mycket mekbroms så att det blir för trögvevat som du säger och lite lätt motstånd är bara skönt tycker iaf jag.
                  Det är ju egentligen samma princip på din jb och dina rockets bara att du kan justera mekbroms på båda sidor (och därmed centrering) på rocket men det blir motstånd och därav trögare att veva oavsett.

                  Kommentera


                  • #10
                    Håhå jaja... Kolnej har talat om hur plastklipset ska sitta... enligt hans uppfattning. Sök i ämnet här på FS och du ska finna att bland de hundratals inläggen i frågan ska du få två, ja kanske till och med tre eller fyra eller fem olika uppfattningar. Själv vänder jag klipset tvärtemot vad Kolnej rekommenderar, basen mot rullgaveln och spetsen in i koppen. Varför? Kommer jag faktiskt inte ihåg nu, men någonstans i den snårskog av åsikter och förklaringar som finns i ämnet hittade jag väl något som JAG fann logiskt... Och vilka är de andra uppfattningarna? En är att klipset bara är till för att hålla axeln när du drar av vevgaveln för att ändra antalet vikter på c-bromsen, en annan är att den lilla plastgrunkan ska hålla axeln stilla så att det bara är lagringarna i spolen som roterar. Och så finns det de som hävdar att det inte har någon som helst funktion utan kan uteslutas...
                    Jag vet inte hur insatt du är i en ambas funktion, troligen inte helt rudimentärt eftersom du har några raketer också... Men har du läst Mookis trådar? Det är inte mycket du inte kan finna svar på där, t ex https://www.fiskesnack.com/forum/all...-en-livskamrat
                    eller
                    https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ll-terminologi

                    Edit: Sorry jag glömde
                    Skit fiske!
                    Gösta

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 918 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 272 svar
                    260 096 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    831 svar
                    137 034 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 531 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X