Ambassadeur 5600 mekanisk broms, Hur ska plastbrickan sitta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5600 mekanisk broms, Hur ska plastbrickan sitta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • stol69
    replied
    Köper ni nya ’clips’ från Svängsta så är dom numer uppdaterade, så dom inte går sönder lika lätt.

    Skitfiske

    Lämna en kommentar:


  • Gösta
    replied
    Tja!
    Orkar inte leta igenom alla trådar, men så här skriver min rullguru Mooki: "
    Normalt sitter axellåsningen monterad med "basen" ut från gaveln, har dock hört att detta sker för att förenkla monteringsprocessen och att den korrekta orienteringen är med basen in mot gaveln. Samtidigt har jag aldrig hört någon tillmäta denna axellåsning någon större betydelse så i praktiken torde det kvitta." Sedan finns det som sagt flera trådar om detta problem och den kupade brickan mellan stjärnhjul och vev, men vem bryr sig egentligen? Jag skulle säga att utformningen av "sätet" på vevgaveln tyder på att den större diametern ska vila mot detta.
    Skit fiske!
    Gösta

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg

    Jo, du har säkert rätt! Vad jag ville säga var bara att det finns lika många olika teorier som det finns forummedlemmar ungefär - nåja i alla fall lika många som fiskar Amba. Och jag kommer som sagt inte just nu ihåg varför jag vänder den som jag gör, har nog testat alla varianter, inklusive utan, alltså när klipset varit helsabbat efter en demontering/montering. I en gammal 6000 C sitter ett segt klips som kan återanvändas hur många gånger som helst och nu verkar det som om ABU insett att kvaliteten på senare tiders bricka varit allt för dålig och dom senaste jag beställt har ju tillåtit att man använt dem mer än en gång...
    Skit fiske!
    Gösta
    Teorin som du beskrev att clipset håller i spolaxeln så att den inte roterar med lagren/bussningarna i spolen låter väldigt rimlig för mig. Det måste ju finnas en anledning att ABU leverar rullarna monterade på det sättet tycker man.

    Om man vänder det åt andra hållet har det ju ingen funktion alls som jag kan se det? Då kommer det ju aldrig att "fjädra" emot lagerkoppen och aldrig att sättas under något tryck. Men det vore intressant om du kan hitta förklaringen på att det skulle ha något praktiskt syfte.

    Skitfiske på dig med =)

    Lämna en kommentar:


  • Gösta
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

    Tjena, det finns säkert en massa fräsiga "moddar" men så jag beskrev det till TS är iallafall hur det sitter original från ABU på en helt oskruvad rulle. Ha det.
    Jo, du har säkert rätt! Vad jag ville säga var bara att det finns lika många olika teorier som det finns forummedlemmar ungefär - nåja i alla fall lika många som fiskar Amba. Och jag kommer som sagt inte just nu ihåg varför jag vänder den som jag gör, har nog testat alla varianter, inklusive utan, alltså när klipset varit helsabbat efter en demontering/montering. I en gammal 6000 C sitter ett segt klips som kan återanvändas hur många gånger som helst och nu verkar det som om ABU insett att kvaliteten på senare tiders bricka varit allt för dålig och dom senaste jag beställt har ju tillåtit att man använt dem mer än en gång...
    Skit fiske!
    Gösta

    Lämna en kommentar:


  • Gösta
    replied
    Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
    Då har jag iaf koll på plastclipset.

    Bussningen på vevsidanhar ju en konvkav bricka under sig så den sidan är jag lite osäker på. Knackade tills jag kände lite mer motstånd.
    Konkav eller konvex - det beror ju på från vilken sida man ser den... Den skålade brickan ska ligga med basen in mot spolcentrum för att kullagret ska kunna löpa fritt på vevsidan. Har du bussningar har den egentligen ingen funktion och jag använder den inte på mina två rullar med sinterbussningar... För övrigt är det en annan fråga som du kan få två olika svar på här på FS och det är den lilla kupade brickan mellan stjärnhjulet och veven. Teorierna är många....
    Tjoflöjt!
    Gösta

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    Håhå jaja... Kolnej har talat om hur plastklipset ska sitta... enligt hans uppfattning. Sök i ämnet här på FS och du ska finna att bland de hundratals inläggen i frågan ska du få två, ja kanske till och med tre eller fyra eller fem olika uppfattningar. Själv vänder jag klipset tvärtemot vad Kolnej rekommenderar, basen mot rullgaveln och spetsen in i koppen. Varför? Kommer jag faktiskt inte ihåg nu, men någonstans i den snårskog av åsikter och förklaringar som finns i ämnet hittade jag väl något som JAG fann logiskt... Och vilka är de andra uppfattningarna? En är att klipset bara är till för att hålla axeln när du drar av vevgaveln för att ändra antalet vikter på c-bromsen, en annan är att den lilla plastgrunkan ska hålla axeln stilla så att det bara är lagringarna i spolen som roterar. Och så finns det de som hävdar att det inte har någon som helst funktion utan kan uteslutas...
    Jag vet inte hur insatt du är i en ambas funktion, troligen inte helt rudimentärt eftersom du har några raketer också... Men har du läst Mookis trådar? Det är inte mycket du inte kan finna svar på där, t ex https://www.fiskesnack.com/forum/all...-en-livskamrat
    eller
    https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ll-terminologi

    Edit: Sorry jag glömde
    Skit fiske!
    Gösta
    Tjena, det finns säkert en massa fräsiga "moddar" men så jag beskrev det till TS är iallafall hur det sitter original från ABU på en helt oskruvad rulle. Ha det.

    Lämna en kommentar:


  • Gösta
    replied
    Håhå jaja... Kolnej har talat om hur plastklipset ska sitta... enligt hans uppfattning. Sök i ämnet här på FS och du ska finna att bland de hundratals inläggen i frågan ska du få två, ja kanske till och med tre eller fyra eller fem olika uppfattningar. Själv vänder jag klipset tvärtemot vad Kolnej rekommenderar, basen mot rullgaveln och spetsen in i koppen. Varför? Kommer jag faktiskt inte ihåg nu, men någonstans i den snårskog av åsikter och förklaringar som finns i ämnet hittade jag väl något som JAG fann logiskt... Och vilka är de andra uppfattningarna? En är att klipset bara är till för att hålla axeln när du drar av vevgaveln för att ändra antalet vikter på c-bromsen, en annan är att den lilla plastgrunkan ska hålla axeln stilla så att det bara är lagringarna i spolen som roterar. Och så finns det de som hävdar att det inte har någon som helst funktion utan kan uteslutas...
    Jag vet inte hur insatt du är i en ambas funktion, troligen inte helt rudimentärt eftersom du har några raketer också... Men har du läst Mookis trådar? Det är inte mycket du inte kan finna svar på där, t ex https://www.fiskesnack.com/forum/all...-en-livskamrat
    eller
    https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ll-terminologi

    Edit: Sorry jag glömde
    Skit fiske!
    Gösta

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
    Update igen.

    Nu har jag provkastat lite med nya bussningarna. Kärlek igen alltså. Lent och fint. Bättre än den varit någonsin.
    Kastar lätt å fint, blir ju säkert ytterligare lite bättre när bussningarna får slita in sig.

    Det enda jag reagerar på som skiljer mot rocketarna är att om man lägger an lite mekanisk broms så vill den blir trögvevad.
    Dock kör jag med i princip ingen broms så det är ett no problem egentligen.
    Låter bra, det bör bli trögvevat på dina rockets också om du drar åt mekbromsen ordentligt, det följer med konstruktionen liksom, dock brukar man sällan ha så mycket mekbroms så att det blir för trögvevat som du säger och lite lätt motstånd är bara skönt tycker iaf jag.
    Det är ju egentligen samma princip på din jb och dina rockets bara att du kan justera mekbroms på båda sidor (och därmed centrering) på rocket men det blir motstånd och därav trögare att veva oavsett.

    Lämna en kommentar:


  • Miller_time
    replied
    Update igen.

    Nu har jag provkastat lite med nya bussningarna. Kärlek igen alltså. Lent och fint. Bättre än den varit någonsin.
    Kastar lätt å fint, blir ju säkert ytterligare lite bättre när bussningarna får slita in sig.

    Det enda jag reagerar på som skiljer mot rocketarna är att om man lägger an lite mekanisk broms så vill den blir trögvevad.
    Dock kör jag med i princip ingen broms så det är ett no problem egentligen.

    Lämna en kommentar:


  • Miller_time
    replied
    Då har jag iaf koll på plastclipset.

    Bussningen på vevsidanhar ju en konvkav bricka under sig så den sidan är jag lite osäker på. Knackade tills jag kände lite mer motstånd.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
107 svar
23 932 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Utter
av Utter
 
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 295 svar
261 866 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
852 svar
138 360 visningar
0 gillar
Senaste inlägg El_Kebabo  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 030 svar
192 669 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 070 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Arbetar...
X