Brutit av min tredje spödel till Perception, vad ska jag ha istället? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brutit av min tredje spödel till Perception, vad ska jag ha istället?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Brutit av min tredje spödel till Perception, vad ska jag ha istället?

    Hej på er,

    Har nu haft av ett perception för tredje gången.
    Denna gång gjorde jag det dock med besked och klämde botten till mitt 5-20 haspel i en lucka i båten under en halvkaotisk håvning...

    Jag försöker få tag på en bottendel om någon har liggandes, men samtidigt funderar jag på om jag ska köpa nåt annat istället?

    Det jag älskar mina perception och även vill ha i mitt nästa jiggspö till abborre är hur fantastiskt lätta och känsliga de är.

    Det jag skulle önska ytterligare är bättre ryggrad, utan att tappa känsla eller hur trevligt det är att drilla fisk på.

    Har tittat på AGS 7,3(?) upp till 25 gram, det uppfyller de flesta av kriterierna jag har. Möjligen att jag tyckte det kändes i underkant längdmässigt men det är nog en vanesak. Samt att det inte direkt känns robustare än perception...

    Vad finns det för andra bra alternativ? Gärna på denna sida om 2000 kronors strecket.

    Mvh Eric

  • #2
    Om du vill ha mer ryggrad men fortfarande mkt känsla så kika in på St croix mojo yak. Väger väldigt lite men har betydligt mer power än ovannämnda spön.
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...g-7-5-17g.html



    Kommentera


    • #3
      Såg intressant ut, tror dock inte att lokala butiken i Karlstad har den serien hemma. Och det lilla jag pillat på St croix spön tidigare så tror jag att jag skulle vilja känna på det innan köp.

      Har du det själv? Hur skulle du beskriva aktionen isf?

      Jag vill ha mer ryggrad men det ska fortfarande va ok att drilla 3 hg borrar på utan att de blir så styvt att man riskerar att tappa fisk om man kör flätlina eller att det blir alldeles för tråkigt.

      ​​​​Intressant prislapp dock!

      Kommentera


      • #4
        Nya Perception ll? Kanske hållbarare än förra generationen, sen är inte vikt allt, tänk balans, jag kör bl a med ett Shimano Yasei AX Trout 240 till haspeljiggande. Lite styvare topp vilket jag gillar men inte alltför toppig aktion i övrigt, funkar bra.

        Om det byts ut/går sönder, så skulle jag kolla på Söders egna spöserie Perch Light 7'8" 5-20g eller varför inte Svartzonker 7,5" 6-21g, det senare av något enklare kolfiber än Perception men jag är nöjd med det i spinnversionen, finns även som haspel.

        Kommentera


        • #5
          Abu Garcias Rocksweeper kanske är något? Ett begagnat Gunki Shigeki? Eller ett begagnat St Croix Legend Extreme i rätt viktklass?

          Annars finns ju numera Bite of bleak också som bör ligga någorlunda rätt i prisklass för din del?

          Det finns många spön som har karaktärsdragen du beskriver :-)

          Kommentera


          • #6
            Ja kan du tänka dig odelat eller 1+1 så finns ju mer att välja på med vassare kolfiber, typ 40T som ofta (men inte alltid) ger snabbare, lättare och styvare spön, mina tips utgick från vad du hade, dvs 2-delat.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av warmiz Visa inlägg
              Såg intressant ut, tror dock inte att lokala butiken i Karlstad har den serien hemma. Och det lilla jag pillat på St croix spön tidigare så tror jag att jag skulle vilja känna på det innan köp.

              Har du det själv? Hur skulle du beskriva aktionen isf?

              Jag vill ha mer ryggrad men det ska fortfarande va ok att drilla 3 hg borrar på utan att de blir så styvt att man riskerar att tappa fisk om man kör flätlina eller att det blir alldeles för tråkigt.

              ​​​​Intressant prislapp dock!
              https://www.sportex.de/en/products/

              Kommentera


              • #8
                Sweetstick haspel 5-20g påminner om perception men har bättre ryggrad.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av warmiz Visa inlägg
                  Såg intressant ut, tror dock inte att lokala butiken i Karlstad har den serien hemma. Och det lilla jag pillat på St croix spön tidigare så tror jag att jag skulle vilja känna på det innan köp.

                  Har du det själv? Hur skulle du beskriva aktionen isf?

                  Jag vill ha mer ryggrad men det ska fortfarande va ok att drilla 3 hg borrar på utan att de blir så styvt att man riskerar att tappa fisk om man kör flätlina eller att det blir alldeles för tråkigt.

                  ​​​​Intressant prislapp dock!
                  Japp! Aktionen är väldigt snabb men jag tycker inte att spöt är för styvt. Det har en bra känslighet och du har bra kontakt med ditt bete. Ryggraden i spöt kommer till nytta när de större borrarna kommer på alternativt när man får bonusgädda.

                  Kommentera


                  • #10
                    har både bft perception jig n twitch 5-20 haspel och power jig n twitch 5-30 haspel, tycker att power jig n twitch är mycket bättre med mer ryggrad perfekt för tungt aborrfiske och gösfiske, så om du gillar 5-20g perception så borde du testa power jig n twitch du kommer inte bli besviken

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 866 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X