Kastvikt på St. Croix-spö för allround - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastvikt på St. Croix-spö för allround

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kastvikt på St. Croix-spö för allround

    Hej!

    Har någon här koll på kastvikterna på St. Croix Avid Series Salmon & Steelhead alternativt St. Croix Premier. Jag tänkte införskaffa ett att ha som allround-spö. Fiskar främst gös, abborre, gädda (inga monster) och en och annan havsöring.

    De två kastvikter som finns att tillgå är ~10-28g (MH) eller ~14-56g (H). Vilka av dessa vikter passar bäst för detta ändamål?

    Jag har fått höra att St. Croix-spön generellt är något underklassade och att man därför kanske får räkna med något styvare spön än de från andra tillverkare med samma kastvikt.

    Om detta stämmer, betyder det isf. att jag klarar mig med 10-28g, eller är det bättre att gå på 14-56g för att även täcka in ev. medelstora gäddor?

    Har känt på båda. Grym känsla! Däremot tycker jag det här med kastvikt är svårbedömt i butik. Kan tilläggas att jag normalt inte använder särskilt tunga beten, oftast mindre wobblers.

  • #2
    10-28g helt klart om du vill ha någon som helst känsla kvar för de mindre borrarna. Har ett legend tournament bass 10-28g o de klarar 35g utan problem.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Tack för responsen, var som jag tänkte också!

      Kommentera


      • #4
        Instämmer, 10-28 blir nog lagom om du kör mest lättare beten och främst fiskar annat än gädda.

        Har spön från Avid-serien samt LT-serien och nog klarar de alla lite över vad de är specade för. Tycker dock inte att de lättare spöna är mycket underklassade,

        Kommentera


        • #5
          Vart i landet bord du? Bor du i närheten kan du ju klämma o känna på mitt LTB
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
          107 svar
          23 932 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Utter
          av Utter
           
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 295 svar
          261 873 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
          852 svar
          138 372 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg El_Kebabo  
          Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
          1 030 svar
          192 670 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
          7 svar
          2 072 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg billion
          av billion
           
          Arbetar...
          X